Blog van VA Hinke: Hoe jij jouw ideale werkgever vindt

Even voorstellen…

Mijn naam is Hinke, ik ben 33 jaar en werk dus als Virtual Assistant. Ik ben getrouwd met Frans en ben mem (een Friese mama) van Frans (2) en Doutzen (1). 
 


Oude klanten versus nieuwe klanten

Tussen de verschillende (directie)secretaresse banen (in loondienst) door, heb ik 5,5 jaar als zelfstandige gewerkt. Als interim directiesecretaresse. In die tijd heb ik veel organisaties tijdelijk mogen ondersteunen omdat hun secretaresse ziek was, met vakantie ging of omdat er een secretariaat opgestart moest worden. 
 
Nu denk je misschien dat ik als Virtual Assistant makkelijk weer voor deze klanten zou kunnen gaan werken. Maar wanneer je als interim secretaresse bij organisaties op kantoor werkt, maak je afspraken onder andere over de werkdagen en -tijden. Bijvoorbeeld dat je op de werkdagen van de secretaresse die je vervangt zult gaan werken, of in ieder geval een aantal van deze dagen. En vaak is het ook wenselijk dat je een groot deel van de uren daadwerkelijk op kantoor aanwezig bent.
 
Maar dat zou voor mij niet gaan werken. Ik koos juist voor het ondernemerschap om mijn eigen tijd in te delen. Ik wil twee dagen werken. Op maandag en donderdag. En ik wil niet meer reizen. Ik wil volledig op afstand werken. En dat sluit niet aan bij de wensen van mijn voormalig opdrachtgevers. Ik moest op zoek naar nieuwe klanten.
 

Keuzes maken

Al snel werd duidelijk dat ik zelfstandig ondernemers zou gaan ondersteunen:
  • Voor hen is het ideaal dat je op afstand werkt; ze hebben misschien niet eens een werkplek voor je of ze willen juist op het moment dat je voor hen werkt zelf ook op pad, naar hun eigen klanten, in plaats van een dag op kantoor omdat jij langs komt. 
  • Je kunt je eigen tijd indelen. Je maakt hierover wel afspraken, maar hierin is ook ruimte voor jouw wensen.
Maar dan... er zijn zoveel zzp’ers/ondernemers/kleine mkb-bedrijven. Kan ik dan zomaar voor iedereen gaan werken? Tja, in principe zou dat kunnen. Ik vind veel dingen leuk. Vind het interessant om een nieuwe branche of sector te leren kennen. Kan met veel mensen samenwerken. Maar ik heb geleerd keuzes te maken. Je ideale klant te kiezen. Want denk eens goed na, word jij écht overal even blij van?!
 

Hoe jij jouw ideale werkgever vindt

Maar dat geldt ook voor jou. Als ondersteuner kunnen we bijna overal werken. In veel branches en sectoren werken secretaresses. Zowel in grote als in kleine bedrijven. Maar wil jij echt overal werken? 
 
De volgende vragen helpen je op weg om jouw ideale werkgever te vinden:
  • Werk je graag voor/met één persoon of voor/met meerdere mensen?
  • Specialiseer jij je graag in een aantal taken of heb je liever heel veel afwisseling?
  • Werk je graag in een team of liever alleen?
  • Vind je het leuk om je talen te gebruiken?
  • Van welke werkzaamheden word jij heel blij?
  • In welke branche/sector heb jij je gespecialiseerd? En vind je dit ook echt leuk? Zo niet, welke branche/sector spreekt je enorm aan?
  • Welke rol ambieer jij als ondersteuner?
  • Welke verantwoordelijkheden ambieer jij als ondersteuner?
  • Wil je graag ook op afstand/vanuit huis kunnen werken?
Je kunt dit nog verder uitdiepen. We weten allemaal hoe fijn het werkt als je een goede klik hebt met de persoon waar je voor/mee werkt. Heb je ooit over de volgende punten nagedacht?
  • Werk je graag voor een man of liever voor een vrouw?
  • Hoe oud is de persoon waar je voor wilt werken?
  • Heeft hij/zij een gezin?
  • Waar gaat hij/zij op vakantie?
  • Wat doet hij/zij in zijn/haar vrije tijd?
  • Wat is zijn/haar manier van werken? Welke rol en verantwoordelijkheden geeft hij/zij jou? 
  • Wat vindt hij/zij belangrijk in zijn/haar werk?
  • Welke overtuigingen heeft hij/zij?
  • Vind je het bezwaarlijk ook privézaken voor hem/haar te regelen?
  • Wil je met hem/haar meereizen?
Denk eens na: voor/met wie heb je in het verleden gewerkt? Waarom werkte je met zoveel plezier voor/met hem/haar? Of waarom juist niet? 
 

Neem jij de touwtjes in handen?

Van tijd tot tijd over je ideale werkgever nadenken is een must. Wanneer je weet dat je weinig uitdaging meer hebt in je werk, of wanneer je weet dat je niet verder kunt groeien binnen de organisatie waar je werkt, dan is het tijd om op zoek te gaan naar een andere baan. Maar zorg dan wel dat je jouw ideale werkgever kiest, zodat je toekomstperspectief hebt bij deze nieuwe werkgever.
 
Maar het is ook goed om hierover na te denken om alle kansen bij je huidige werkgever te benutten. Misschien kom je erachter dat je bij je huidige werkgever eigenlijk veel liever voor iemand anders wilt werken. Of dat je meer uitdaging of groeikansen ziet op een andere afdeling of in een ander team binnen het bedrijf. Onderzoek deze mogelijkheden, ga in gesprek met je leidinggevende of met HR. Neem de touwtjes in handen.
 

Ga in je kracht staan!

Ja, ik gooi hem er gewoon in; onlangs verkozen tot een van de meest irritante termen in Nederland. Irritant omdat er geen definitie voor is. Maar anderzijds weet iedereen wat er wordt bedoeld. Toch?
Ik denk dat het van groot belang is dat je op zoek gaat naar je ideale werkgever, dat je gaat doen waar jij heel goed in bent én blij van wordt (dat is dus mijn vrije vertaling van in je kracht gaan staan ;-)).
 
Zoals we weten is het ondersteunersvak al jaren volop in ontwikkeling. Ik geloof dat wanneer jij kiest voor je ideale werkgever je veel sterker staat. Je neemt zelf de touwtjes in handen, zoekt de (werk)plek en personen waar jij blij van wordt. Dit geeft je zoveel meer energie. En niet alleen dat, het biedt je waarschijnlijk ook veel meer uitdaging en groei- en ontwikkelkansen. En dit biedt jou een toekomst in ons vak.
 
En kom je tot de conclusie dat je passie ligt in een specialisatie die je nog niet volledig beheerst? Dan heeft Schoevers prachtige deeltijdopleidingen waarin jij alles leert over dit specifieke vakgebied. Zodat jij ook in je kracht kunt gaan staan ;-).

Hinke Veldhuizen

Onze website maakt gebruik van cookies.