Dianne van de Rijt is key accountmanager incompany bij Schoevers. Dat betekent dat zij helpt met het opzetten van leertrajecten die zijn afgestemd op de behoeften van jouw organisatie. Hoe gaat ze te werk? Dianne vertelt.
Een incompanytraining houdt in dat de training wordt gegeven op de werkplek van je organisatie. De bijeenkomsten worden helemaal afgestemd op de vragen en behoeften die er in je organisatie spelen. “Voor grotere bedrijven is het vaak zinvol om met elkaar incompany te trainen,” vertelt Dianne. “Het is efficiënter en omdat het team samen leert, bevordert het ook de teamband.”
Van tevoren bepaalt Dianne samen met jouw organisatie hoe het incompanytraject eruit gaat zien. Met haar ruim twintig jaar dienstverlening bij Schoevers brengt ze veel ervaring en een groot repertoire aan oplossingen en creatieve ideeën mee. En dat is hard nodig: “De ontwikkeling van supportprofessionals wordt nog weleens vergeten, omdat zij verspreid zitten over de organisatie. Maar ook zij moeten bijblijven. Organisaties veranderen. Het werk verandert. Als je altijd maar blijft doen wat je deed, ga je achter de feiten aan lopen. Je kunt er beter voor zorgen dat je je gaat ontwikkelen voordat het gaat wringen,” zegt Dianne.
Voor incompanytrajecten worden vaker trainingen en leergangen gebruikt dan langere opleidingen. “Het is zelden zo dat in een organisatie veel ondersteuners werken die nog geen beroepsopleiding hebben gedaan. We richten ons vooral op bijblijven en het ontwikkelen van competenties. Dus we geven vooral veel op maat gemaakte trainingen, zoals Persoonlijk Leiderschap.”
Deze trainingen en leergangen zijn in de basis hetzelfde als die in de open lijn. “Maar ze zijn altijd toegespitst op de organisatie en we gebruiken oefeningen en casussen, zodat supportprofessionals zich er optimaal in herkennen. We zeggen niet voor niets: vandaag geleerd is morgen toegepast. We verwerken de praktijk zoveel mogelijk in de training.”
Een voorbeeld van een incompanytraject dat Schoevers heeft verzorgd: “We hebben een mooi traject gedaan in de publieke sector. Dat was een ontwikkeltraject om supportprofessionals meer eigenaarschap te geven en meer verantwoordelijkheid over hun werk te laten nemen. Samen met interne trainers van de organisatie verzorgden we een stuk inhoudelijk leiderschap. Een deel was standaard, een ander deel echt maatwerk. Dat was een heel leuk traject om te doen.”
Wat trekt Dianne zo aan incompany? “Mensen in beweging krijgen, dat is mijn drijfveer in alle banen die ik heb gehad. Hiervoor heb ik gewerkt in de arbeidsbemiddeling, nu doe ik het door mensen fit for the job te houden. Daarnaast vind ik het superleuk om een kijkje in de keuken van verschillende organisaties te nemen: hoe doen ze het in de publieke sector, hoe doen ze het bij een groot internationaal bedrijf, hoe doen ze het in de zorg?” Deze kennis kan Dianne dan weer inzetten om de trajecten te optimaliseren.
De derde reden is de doelgroep, stelt Dianne. “Supportprofessionals zijn de smeerolie van de organisatie. Ze zetten zichzelf vaak op de achtergrond, ze vragen niet veel. Maar als zij weg zouden vallen, gaat het mis. Dus ik vind het leuk om die doelgroep wat steviger te maken.”
Dianne geeft aan dat organisaties haar altijd mogen bellen als ze een vraag hebben. “Dan kijken we samen naar een passende oplossing. Als dat niet een training of opleiding is, dan zeg ik dat ook. Eerlijkheid is voor mij heel belangrijk: als je op een andere plek beter zit, zal ik je zeker doorverwijzen.”
Meteen contact opnemen met Dianne? Bel haar op 06 – 29 51 55 03 of stuur een mailtje naar DvandeRijt@schoevers.nl. Ze denkt graag met je mee over een passend incompanytraject voor jouw organisatie!