HBO Associate degree Officemanagement

NVAO-geaccrediteerde HBO-opleiding in deeltijd

HBO Associate degree Officemanagement

NVAO-geaccrediteerde HBO-opleiding in deeltijd

Vorm

Deeltijd

Niveau

HBO Associate degree

Erkenning

Kostenoverzicht

Aanvragen

Duur

24 maanden

Eerstvolgende startdatum

September 2019

Vorm

Deeltijd

Niveau

HBO Associate degree

Erkenning

Kostenoverzicht

Aanvragen

Duur

24 maanden

Eerstvolgende startdatum

September 2019
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Goede en professionele officemanagers zijn onmisbaar voor succesvolle organisaties. Ze staan centraal in het bedrijf en kennis van diverse onderdelen moet aanwezig zijn. In deze erkende Associate degree word jij opgeleid tot professionele en efficiënte officemanager. Je gaat op een praktijkgerichte manier aan de slag met onder meer support, organisatiegedrag en zakelijke communicatie. Heb je een veelzijdige en leidinggevende functie op het interessante gebied van officemanagement of heb je de ambitie voor een functie in deze richting? Dan is deze HBO Associate degree Officemanagement zeer passend voor jou. Deze opleiding is officieel geaccrediteerd door de NVAO.

Studiefinanciering voor volwassenen

Voor deze HBO-opleiding is het mogelijk om in aanmerking te komen voor studiefinanciering in het kader van levenlanglerenkrediet. Zie Levenlanglerenkrediet (LLLK) voor meer informatie.

HBO Associate degree

Met een Associate degree (Ad) word je opgeleid voor een wettelijk erkend HBO-getuigschrift. Deze HBO-programma’s zijn naast HBO Bachelor en HBO Master formele opleidingen vanuit de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). De Ad-programma’s zijn korter en bieden een mogelijkheid om in 2 jaar een volledig HBO-programma af te sluiten met de graad Associate degree (Ad). Vanuit Associate degree kun je weer verder studeren naar HBO Bachelor.

Studeren zonder passende baan

Een van de pijlers in deze HBO Associate-degreeopleiding is dat je alles wat je leert ook in de praktijk kunt toepassen. Als je een baan hebt die aansluit op je opleiding, dan doe je die ervaring op in je eigen werk. Heb je geen (passende) baan, dan kun je toch deelnemen aan de opleiding. Dan loop je een halfjaar stage. Het is mogelijk om de stage te combineren met het afstuderen, maar je kunt ook eerder stage lopen.

Doelgroep

Je bent actief op het gebied van managementsupport en je wilt je verder ontwikkelen op HBO-niveau. Bovendien wil je je in 2 jaar bekwamen op het niveau van een Associate degree.

Toelatingsvoorwaarden

Je kunt deelnemen aan deze Associate degree met een diploma HAVO, VWO of volledig MBO. Heb je dit niet en ben je minimaal 21 jaar? Dan kun je instromen door deel te nemen aan de 21+ regeling van Schoevers.

Doel en opzet van de opleiding

Associate-degreeopleidingen duren in principe 2 jaar. Je kunt korter of langer over je opleidingstraject doen. Dit is afhankelijk van je werkervaring, je werkplek en de hoeveelheid tijd die je besteedt aan de opleiding. De kosten zijn gebaseerd op 2 jaar. Heb je langer nodig, dan betaal je geen extra kosten.

De opleiding wordt verzorgd door ervaren docenten en trainers, die zelf actief zijn in de praktijk. Je zult merken dat zij een ideaal klankbord voor je vormen. Zo kun je praktijksituaties aan hen voorleggen en overleggen over mogelijke oplossingen of benaderingen.

Je gaat in de inspirerende bijeenkomsten in kleine groepen aan de slag met opdrachten en cases. Je koppelt deze direct aan je eigen werkomgeving. Zo kun je wat je leert meteen toepassen en ook daarvan weer leren. Deze studieaanpak is bijzonder effectief. Hierdoor kent Hogeschool Schoevers weinig uitval.

De opleiding bestaat uit 2 fases met 1 avondbijeenkomst in de week of 1 dagbijeenkomst per 2 weken. Afsluitend ga je afstuderen. Het programma is overzichtelijk opgebouwd in de vorm van modules. Door deze modulaire opbouw kun je je opleiding flexibel indelen. Je zult merken dat het behalen van een Associate-degreegraad daardoor prima te combineren is met een drukke baan en je privéleven.

Online leeromgeving

Je hebt toegang tot onze unieke online leeromgeving. Deze biedt jou alles wat je nodig hebt om snel, eenvoudig en efficiënt te studeren. Je vindt in deze omgeving:

  • Alle praktische informatie over je opleiding
  • Mogelijkheden om te communiceren met je docenten en klasgenoten
  • Praktijkcases, opdrachten en oefenvragen om je kennis en vaardigheden op toe te passen. Zo toets je gelijk je voortgang

Vervolgopleiding

Deze opleiding wordt verzorgd op HBO-niveau. Je kunt vanuit deze HBO Associate-degreeopleiding indien gewenst doorstuderen in de HBO Bacheloropleiding Executive Officemanagement van Schoevers. Ook kun je mogelijk verder studeren met vrijstellingen in de Bacheloropleiding Management van NCOI. Het aantal vrijstellingen is afhankelijk van je vervolgkeuze. Informeer bij onze collega’s naar de voorwaarden of zie Toelichting HBO Bachelor.

Programma
Programma
Programma
Programma
Programma

Programma 120 EC

Fase 1

Management en organisatie 8 EC

Hospitality 8 EC

Zakelijk schrijven 8 EC

Business English 8 EC

Vaardigheden managementsupport 8 EC

Professioneel en oplossingsgericht werken 8 EC

Eindopdracht 6 EC

Portfolio 6 EC

Fase 2

Gedrag in organisaties 8 EC

Eventmanagement 8 EC

Marketingcommunicatie 8 EC

Business English II 8 EC

Next supportmanagement 8 EC

Projectmanagement 8 EC

Portfolio 6 EC

Ad-eindopdracht 6 EC

Fase 1

In fase 1 leg je een basis voor de kernelementen van officemanagement. Onderwerpen op het gebied van organisatie en communicatie komen meteen aan bod.

Op communicatiegebied werk je in deze fase onder andere aan Business English en Zakelijk schrijven. Daarmee wordt je communicatieve talent verder aangescherpt. Daarnaast is er bijzondere aandacht voor vaardigheden die je nodig hebt op het gebied van managementsupport. Denk hierbij aan het belang van kwaliteit, diensten en informatiestromen binnen een bedrijf. Ook ga je aan de slag met hospitality. Zo zorg je als officemanager ervoor dat je organisatie zich onderscheidt door persoonlijk contact, inlevingsvermogen en gastvrijheid. In de bijeenkomsten van de module Management en organisatie worden algemene onderdelen van de onderneming behandeld. Dit geeft een beeld van de operationele lijnen en besluitvorming in een organisatie.

Door de zorgvuldig uitgekozen onderwerpen in fase 1 verkrijg je al in korte tijd een buitengewoon inzicht in belangrijke onderdelen van je (toekomstige) functie. Je gaat aan de slag met de volgende modules en onderwerpen:

Management en organisatie

(6 bijeenkomsten)

  • Verschillende soorten organisaties
  • Management en besluitvorming in ­organisaties
  • Organisaties en hun omgeving
  • Concurrentie en strategie
  • Operationeel management
  • Leidinggeven en ontwikkelen
  • Organisatiestructuur, sturing en coördinatie

Hospitality

(6 bijeenkomsten)

  • Gastvrijheid als beleving
  • Customer journey experience
  • Gastvrije organisatie
  • Ambassadeur van de organisatie
  • Kernwaarden
  • Wendbaarheid en relatiemanagement

Zakelijk schrijven

(6 bijeenkomsten)

  • Doelgroepgericht schrijven
  • Structureren van een tekst
  • Kort en bondig formuleren
  • Schrijfstijl
  • Redigeren
  • Schriftelijk rapporteren
  • E-mails en zakelijke brieven
  • Omgaan met lastige taalkwesties

Business English

(6 bijeenkomsten)

  • Grammatica en spelling
  • Brieven en e-mails
  • Schriftelijke communicatie
  • Omgaan met lastige taalkwesties
  • Mondelinge taalvaardigheid

Vaardigheden managementsupport

(4 bijeenkomsten)

  • Effectieve gesprekstechnieken
  • Persoonlijke presentatie
  • Feedback geven en ontvangen
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Organisatie van informatiestromen

Professioneel en oplossingsgericht werken

(4 bijeenkomsten)

  • Doelen stellen
  • Methodisch en effectief werken
  • Creativiteit en probleemoplossend vermogen
  • Verbanden leggen
  • Haalbaarheid van oplossingen beoordelen
  • Acties formuleren en uitvoeren

Je sluit deze fase af met een integrale eindopdracht. Hierin koppel je je kennis en kunde uit de gehele fase aan elkaar en laat je zien wat je geleerd hebt. In deze eindopdracht komen onderzoeksvaardigheden ook terug. Je wordt hierbij uitstekend begeleid door een professional vanuit het vakgebied.

Fase 2

In fase 2 ga je verder met een aantal andere thema’s, zoals organisaties en gedrag, projectmanagement, next supportmanagement, eventmanagement en marketingcommunicatie.

Met de module Gedrag in organisaties leer je onder andere hoe organisatieculturen en veranderingen invloed hebben op het gedrag van medewerkers en hoe je personeel kunt motiveren. Aanvullend staat een hele module in het teken van Next supportmanagement. Je leert daarin hoe je om moet gaan met de ontwikkelingen op het gebied van support en hoe je deze ontwikkelingen kunt gebruiken. Ook ga je aan de slag met projecten. In de module Projectmanagement leer je praktisch projectmatig werken, projecten opzetten en je krijgt zicht op de factoren die een project tot een succes maken. Verder is het noodzakelijk voor jou als moderne officemanager om evenementen te kunnen organiseren. Daarom leer je in fase 2 door middel van de module Eventmanagement alle onderdelen die hierbij komen kijken, zoals vergunningen regelen, marketing en logistiek. Ook krijg je in fase 2 een verdieping vanuit je eerder opgedane kennis van Business English. Zo verkrijg je met fase 2 het complete verdiepingspakket voor je professionele carrière als officemanager.

Je gaat aan de slag met de volgende modules en onderwerpen:

Gedrag in organisaties

(6 bijeenkomsten)

  • Gedrag in organisaties
  • Motivatie en werkplezier
  • Formele en informele besluitvorming
  • Groepsdynamica en effectiviteit
  • Macht en politiek
  • Organisatiecultuur en -gedrag
  • Organisatieverandering en -ontwikkeling

Eventmanagement

(6 bijeenkomsten)

  • Kenmerken van de verschillende soorten evenementen
  • De opdrachtgever en je eigen rol
  • Opstellen van een draaiboek
  • Financiële en juridische aspecten
  • Leveranciers en deelnemers
  • Communicatie rondom het evenement
  • Veiligheid en calamiteiten
  • Vergunningen

Marketingcommunicatie

(6 bijeenkomsten)

  • Inleiding marketingcommunicatie
  • Doelgroepen en doelstellingen
  • Boodschappen en creatieve strategie
  • Public relations
  • Sponsoring
  • Direct marketing
  • Online marketingcommunicatie

Business English II

(6 bijeenkomsten)

  • Vlot mondeling communiceren
  • Veelgebruikte uitdrukkingen en idioom
  • Presenteren in het Engels
  • Communiceren in een zakelijke context
  • Stijl en structuur van brieven en memo's
  • Helder formuleren
  • Spelling en grammatica

Next supportmanagement

(6 bijeenkomsten)

  • Nieuwe ontwikkelingen voor supportprofessionals
  • Ondersteunen op afstand
  • Apps en tools bij supportmanagement
  • Mobiel werken en communiceren
  • Digitale aspecten van support
  • Support in social media
  • Van ondersteunen naar proactief supportmanagement

Projectmanagement

(4 bijeenkomsten)

  • Praktisch projectmatig werken
  • Het projectplan
  • De structuur en fasering van een project
  • Het opzetten van een projectorganisatie
  • Planning en risicoanalyse
  • Aansturen, uitvoeren en bewaken van projecten
  • Het afronden van een project
  • Het borgen van het projectresultaat

Ad-eindopdracht

(2 bijeenkomsten van 3 uur)

Je sluit de Associate degree af met een individuele fase waarin je een eindopdracht schrijft.

Unieke baangarantie

Wij zijn overtuigd van de kwaliteit van onze erkende HBO-opleidingen. Zo overtuigd, dat we een baangarantie geven. Vraag ons naar de voorwaarden.

Examens

Je ontvangt tijdens je opleiding uitgebreide informatie over de examinering. Iedere module wordt apart afgerond met een toets, die zo goed mogelijk aansluit bij de aard van de module. Naast praktijkgerichte moduleopdrachten wordt ook gebruikgemaakt van mondelinge examens en digitale examens. Het voordeel daarvan is dat je zelf het moment en de plaats van het examen kunt uitkiezen. Elke fase rond je af met een praktijkgerichte eindopdracht.

Getuigschrift

Je behaalt met deze opleiding een erkend diploma. Je ontvangt namelijk het officiële getuigschrift 'HBO Associate degree Officemanagement’ van Hogeschool Schoevers. Het programma is officieel geaccrediteerd door de NVAO. Dit garandeert dat de opleiding voldoet aan alle kwaliteitseisen, perfect aansluit bij de arbeidsmarkt en internationaal erkend is. Hogeschool Schoevers is bevoegd om graden te verlenen in het kader van de WHW (Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek).

Planning
Planning
Planning
Planning
Planning
Investering
Investering
Investering
Investering
Investering

Kosten dag variant, bij betaling in 1 termijn

Studiekosten: Inschrijfgeld
€ 150,-
Studiekosten: Lesgeld
€ 6.999,-
Overige kosten: Studiemateriaal
€ 900,-
Studiekosten: Examenkosten
€ 2.665,-
Studiekosten: Eindopdracht
€ 350,-
Studiekosten: Afstuderen
€ 600,-
Studiekosten: Praktijkprogramma
€ 990,-
Overige kosten: Arrangementen (Food & Beverage)
€ 922,-
Overige kosten: Reprorechten
€ 15,-
Totaalprijs (exclusief BTW)
€ 13.591,-
Locatie- en arrangementskosten 
Schoevers regelt voor jou een arrangement dat bestaat uit onbeperkt koffie, thee en ijswater. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch inbegrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,- (excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Staat er een verwijzing naar locatie- en arrangementskosten? Dan brengen wij naast arrangementskosten ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw). 

Reprorechten en hand-outs 
Voor opleidingen van onze businesspartners worden kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening gebracht. Het betreft hier een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw). 

Btw 
Kies je voor wettelijk erkend onderwijs, MBO-niveau 3 of 4, HBO Associate degree of HBO Bachelor dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn in beginsel belast met 21% btw. Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag boven op de exclusief-btw-prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaal je de opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%. Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw. Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen. 

HBO Associate degree Officemanagement

NVAO-geaccrediteerde HBO-opleiding in deeltijd

Vorm

Deeltijd

Niveau

HBO Associate degree

Erkenning

Kostenoverzicht

Aanvragen

Duur

24 maanden

Eerstvolgende startdatum

September 2019

Brochure deeltijdopleidingen

Op je gemak alle deeltijdopleidingen bekijken? Vraag dan onze brochure aan.

Heb je vragen of wil je graag persoonlijk opleidingsadvies?

Neem dan contact met ons op

 ​     035-7506140
      06-10454608
     Stuur bericht