Menu
Opleidingsadvies

Een vliegende start tijdens de coronacrisis: inwerken op afstand doe je zo

Nieuwe supportmedewerkers die snel up-to-speed zijn? Met een goede inwerkperiode draaien mensen 34% sneller volop mee. Een investering met een waardevol resultaat: medewerkers zijn meer betrokken bij de organisatie en krijgen meer feeling met de bedrijfscultuur. Tijdens de coronacrisis staan leidinggevenden voor een uitdaging: hoe zorg je ervoor dat nieuwe medewerkers ook op afstand optimaal worden ingewerkt? Door medewerkers de aandacht te geven die ze nodig hebben, gaan ze ook nu goed van start.

1. De introductie met de organisatie en het team

Handen schudden en een rondje langs verschillende afdelingen zit er helaas even niet in. Maar dat kunnen organisaties creatief oplossen! Met een tour door het pand en filmpjes waarop collega’s zich voorstellen. Door een videocall met het hele team te houden en 1-op-1-introducties in te plannen, voelen medewerkers zich sneller thuis in het team.

Is het kantoor open? Dan kan de nieuwe medewerker in de eerste week meer feeling krijgen met de werkplek en organisatie. Daarnaast is een persoonlijke kennismaking fijn voor de samenwerking.

2. Extra aandacht

79% van de medewerkers die binnen een half jaar vertrekken, kiezen hiervoor omdat ze zich niet gewaardeerd voelen door de manager. Plan daarom genoeg 1-op-1-momenten in om te vragen hoe het gaat en of hij of zij hulp nodig heeft. Geef tips en tops. Spreek af hoe er gecommuniceerd wordt; worden vragen via de chat gesteld, gemaild of telefonisch besproken? Vertel ook wat de verwachtingen van de leidinggevende, opdrachtgevers of het team zijn. Hoe duidelijker dit voor de medewerker is, hoe productiever hij of zij kan zijn.

3. Creëer overzicht

Tijdens de eerste werkweken komt veel op nieuwe medewerkers af. Door de bomen het bos niet meer zien? Het hoeft niet. Houd alles belangrijke informatie op een plek en werk met submapjes waarin de medewerker specifieke informatie kan vinden. En werk met een tijdlijn waarop de starter kan afvinken wat hij of zij onder de knie heeft, en welke collega’s en stakeholders hij of zij heeft gesproken. Zo kan je nieuwe medewerker gericht en effectief werken.

4. Koppel een buddy

Koppel de nieuwe medewerker aan een doorgewinterd teamlid. Een soort vertrouwelijke vriendschap op de werkvloer: de drempel om vragen te stellen is laag en de medewerker wordt persoonlijk wegwijs gemaakt. Doordat vragen direct gesteld kunnen worden, maakt de medewerker sneller meters in zijn of haar ontwikkeling binnen de organisatie. Tijdens het videobellen kan de buddy eenvoudig het scherm delen voor een duidelijke uitleg.

Een supportprofessional die direct bergen werk kan verzetten?

Goed om te weten: de Schoevers-supportprofessionals zijn flexibel en hebben een rijkdom aan kennis en ervaring die ze hebben opgedaan tijdens hun opleiding en werk. Zij zijn gewend aan het inwerken op afstand bij een nieuwe werkgever. Als een kameleon passen ze zich aan. Schoevers-professionals zijn dus direct van grote toegevoegde waarde voor de organisatie. Heb je interesse? Als je contact opneemt, zorgen wij voor de bemiddeling tussen jou en de Schoevers-professional.

Neem contact op

Het Schoevers Kwaliteit Register ®

Het Schoevers Kwaliteit Register is een keurmerk waarmee je aantoont dat je op topniveau bent opgeleid. Het SKR® wordt gecontroleerd door een onafhankelijke commissie en breed gedragen in het bedrijfsleven. Wie in het register opgenomen is, behoort tot een exclusief netwerk van ambitieuze managementondersteuners. (Potentiële) werkgevers zien meteen: jij levert Schoevers-kwaliteit.