Hybride werken: hoe gaan we dat doen?

Veel bedrijven zijn om: ook nu de coronabesmettingen teruglopen, gaan we niet volledig terug naar kantoor. Maar alleen maar thuis werken vinden de meesten ook weer niets. Daarom kiezen veel bedrijven voor een hybride aanpak. Maar hoe ziet die er dan uit?

Opnieuw beginnen

Inmiddels hebben veel organisaties hun nieuwe hybride beleid uitgewerkt, maar de praktijk moet nog uitwijzen hoe het gaat bevallen. Is het inderdaad handig om allemaal op maandag en dinsdag aanwezig te zijn? Wat doe je als je die ene collega al een half jaar niet gezien hebt? Hoe zorg je ervoor dat je je verbonden blijft voelen met elkaar?
 
Het Management Support Event 2021 van afgelopen 21 september met als thema ‘De hybride assistent’, stond volledig in het teken van hybride werken. Verschillende sprekers lichtten belangrijke onderdelen hiervan uit, zoals de praktische inrichting, zorgen voor verbinding en omgaan met stress. Een dag die veel stof tot nadenken gaf. Wij vroegen een aantal bezoekers hoe hybride werken in hún organisatie wordt aangepakt.
 
Eva, directiesecretaresse bij een HR-adviesbureau: “Vóór corona werkten we eigenlijk ook al flexibel. Technisch was alles ook al uitgerust, maar we waren toen wel vaak op kantoor. Thuiswerken deden we meer als het even niet uitkwam. We hebben nog geen strak beleid voor hoe we het straks gaan doen, maar het verschil zal niet megagroot zijn. Wat wel duidelijk is, is dat we niet terug gaan naar het oude. We zullen nog wel naar kantoor komen voor afspraken, overleggen en voor het sociale aspect. Naast dat het soms beter uitkomt om thuis te werken, vinden wij het als organisatie ook belangrijk voor de maatschappij om niet fulltime naar kantoor te gaan. We willen graag bijdragen aan minder file. Het thuiswerken gaat goed, we werken heel autonoom. Sowieso hebben wij een cultuur van vertrouwen. Dat was er en dat blijft.”
 
Paula, secretaresse bij een gemeente: “Wij werken momenteel nog allemaal thuis. We gaan hybride werken, maar dit moet nog verder vormgegeven worden. Het wordt ook een kwestie van zelf kijken met je team: wat werkt het best voor ons? Als je thuis werkt heb je minder binding met je collega’s, ik heb in coronatijd daarom de rol opgepakt van nieuwe medewerkers wegwijs maken. Zo voelden ze zich meer verbonden met de organisatie. Een dag per week op kantoor werken zou ideaal zijn: op die manier zie je elkaar genoeg om ook andere dingen naar de werkvloer te halen dan alleen werk.”

Nóg effectiever hybride werken

Merk je dat je behoefte hebt aan meer tools en vaardigheden om effectief hybride te kunnen werken? Bij Schoevers vind je verschillende opleidingen en trainingen die je hierbij helpen.
 
Denk bijvoorbeeld aan de opleiding Next Supportmanagement. Hierin leer je in drie maanden alle skills om goed en effectief te werken als jij en je leidinggevende niet in hetzelfde kantoor aanwezig zijn. Je ontdekt verschillende hulpmiddelen en toepassingen waarmee je efficiënter kunt werken, maar gaat ook in op onderwerpen als proactief werken en het bewaken van je werk-privébalans.
 
Liever een korte training volgen? Dan is Digitale Processen voor Virtual Support wellicht wat voor jou. In deze training doe je kennis op over het systematiseren en digitaliseren van werkzaamheden binnen de operationele processen in de organisatie (of op de afdeling) waar jij werkt. Je brengt in kaart welke processen er plaatsvinden rondom het leveren van de diensten en/of producten, bekijkt welke rol jij als supportprofessional hierin speelt en ontdekt welke mogelijkheden er zijn om de werkzaamheden binnen deze processen te digitaliseren.

Contact met Schoevers

Heb je nog vragen over onze opleidingen en trainingen, of wil je persoonlijk advies? Neem dan contact op met Schoevers via 035 – 7 506 140 of stel je vraag online. Onze opleidingsadviseurs vertellen je graag meer!