Webinar over op afstand werken als professional: de takeaways

Iedereen die bij ons Schoevers-webinar ‘Hoe kun je efficiënter werken op afstand als supportprofessional?’ was: hartelijk bedankt voor je aanwezigheid, input en slimme vragen! We zijn blij dat we samen met jullie hebben kunnen kijken naar hoe je als supportprofessional alles uit het online werken haalt. Kon je er niet bij zijn? Bekijk hier de highlights.

Wil je direct handvatten om nog effectiever (samen) te werken vanuit huis of een andere locatie en ben je benieuwd naar ervaringen van een managementsupporter op afstand? Hieronder een paar belangrijke takeaways uit ons webinar ‘Op afstand werken als supportprofessional’:

  • Dat we zo snel de omschakeling naar online werken moesten maken, biedt uitdagingen, maar ook kansen! Je kunt deze tijd gebruiken om werkprocessen in te richten op een manier die veel oplevert en misschien nog wel efficiënter is dan hoe je vroeger werkte.
  • Als managementsupporter kun jij de leiding nemen bij het online werken. Je weet namelijk als geen ander hoe de interne processen verlopen. Hierdoor heb je overzicht, kun je meehelpen met het formuleren van een beleid en kun je je collega’s helpen om hiermee om te gaan. Maak goed gebruik van jouw invloed: je manager of opdrachtgever vindt het alleen maar fijn als jij proactief bent.
  • Zorg ervoor dat je binnen één centrale omgeving werkt waar iedereen contact houdt, zoals Microsoft Teams. Dat is veel efficiënter dan de hele tijd heen en weer mailen. Zorg er ook voor dat alle bestanden op een locatie staan die voor iedereen bereikbaar is, in plaats van op je eigen desktop. Dit scheelt ook weer gezoek en mailverkeer.
  • Maak verwachtingen bij online werken expliciet. Bespreek duidelijk met de mensen met wie je samenwerkt wat jullie rollen zijn en welke deadlines jullie hanteren. Je laat duidelijk aan iedereen weten wat jij gaat doen, maar dit geldt andersom ook: geef bij je manager of teamgenoten aan wat je van hén verwacht. Duidelijkheid is altijd fijn, maar zeker als je niet fysiek bij elkaar aanwezig bent, is het essentieel.
  • Tools maken het online werken makkelijker. Er zijn er ontzettend veel beschikbaar. Ga eens online op zoektocht om te kijken wat er allemaal is voor de behoeften van je organisatie. Realiseer je wel dat je niet zomaar iedere tool hoeft te gebruiken. Je kunt beter 1 of 2 tools goed implementeren dan een heleboel half. Van veel tools heb je zowel een gratis als een betaalde versie: probeer eens uit of de gratis versie genoeg voordelen biedt of dat je beter toch kunt betalen.
  • Je hoeft niet bang dat zijn dat online werken offline zal vervangen. Ja, we gaan steeds meer online werken, maar zodra we weer bij elkaar mogen komen, zullen we dat zeker doen. Elkaar ‘in het echt’ zien blijft belangrijk. We gaan toe naar een manier van werken waarbij we het beste van samen op kantoor werken combineren met het beste van op afstand werken.

Jezelf verder ontwikkelen als virtual supportprofessional?

Alles wat je leert in dit webinar, is afkomstig uit onze training Werken als Virtual Supportprofessional en de opleiding Tools voor de Virtual Support Professional. Hierin leer je alles wat je moet weten om een organisatie op afstand te ondersteunen.

Digitale Open Avonden

Wil jij kennismaken met Schoevers? Iedere maand organiseren we een digitale Open Avond met een centrale presentatie over studeren bij Schoevers. Ook is er ruimte om je vragen te stellen en een adviesgesprek aan te gaan. Erbij zijn? Schrijf je in!

Neem contact met ons op

Heb je vragen over studeren bij Schoevers? Of wil je persoonlijk advies van een opleidingsadviseur? Dan kun je altijd bellen naar 035 – 7 506 140, of je vraag online stellen. Onze opleidingsadviseurs helpen je graag verder.