Menu
Opleidingsadvies

Verbinden in een nieuwe tijd: hoe doe je dat?

Als supportprofessional ben je meer dan ooit een verbinder. Maar wat houdt dat eigenlijk in? En hoe doe je dat eigenlijk, verbinden in deze veranderende wereld? Op het Secretaresse van het Jaar-congres deelden spreker en dagvoorzitter Chris Zegers, corporate antropoloog Danielle Braun en tech-expert Jarno Duursma hun visie hierop. Ontdek de takeaways.

Verbinden doe je vanuit jezelf

Om de verbinding te maken tussen verschillende mensen, afdelingen en zelfs organisaties, is het allereerste belangrijk dat je goed weet wie je zelf bent, wat je kan en waar je voor staat. Zo kun je echt vanuit jezelf die verbinding maken.
 
Hier sprak ook Chris Zegers over op het Secretaresse van het Jaar-congres. Hij nam ons mee in zijn zoektocht naar de verbinding met zichzelf. Via allerlei omzwervingen kreeg hij inzicht in waar zijn hart uiteindelijk lag. Door ontvankelijk te zijn voor allerlei banen en uitdagingen die op zijn pad zijn gekomen, ontdekte hij gaandeweg wat bij hem paste. Dit bracht hem uiteindelijk naar waar hij nu is. Zijn motto is dan ook: “Blijf ontvankelijk en blijf verbinding maken met jezelf.”

Jij bent hoeder van de totem

Door de coronacrisis en het vele thuiswerken is duidelijk geworden hoe belangrijk de rol van de supportprofessional is. Je bent echt de onmisbare, verbindende schakel. En dat is een flinke verantwoordelijkheid.
 
Op het congres noemde Danielle Braun supportprofessionals daarom ook wel ‘hoeders van de totem’. Volgens Danielle zijn organisaties namelijk een soort tribes, ofwel dorpjes, waarin de verschillende rollen uit de tribes van vroeger weerspiegeld worden: van jagers en verzamelaars tot magiërs. Als hoeder van de totem bewaak je waar je als organisatie voor staat. Wat Danielle je wil meegeven? Dat aandacht het nieuwe goud is. Denk daarom goed na over waar jij je kostbare aandacht aan besteedt. Door de juiste prioriteiten te stellen, help je om je organisatie (ofwel je tribe) te laten overleven.

Haal het beste uit technologie én uit jezelf

De technologische ontwikkelingen zijn de afgelopen twee jaar erg hard gegaan. Hoe laat je je organisatie daar optimaal van profiteren? Door technologie slim in te zetten, ben je minder tijd kwijt aan repetitieve taken. Hierdoor houd je meer tijd over voor werkzaamheden die inhoudelijker zijn en waar meer denkwerk en persoonlijk leiderschap voor nodig is.
 
Dit ziet ook tech-expert Jarno Duursma. Hij stelt dat er veel voordelen zijn voor het gebruik van technologie op de werkvloer, juist omdat het ons in staat stelt om te doen waar we goed in zijn. Hierbij ziet hij ook een rol weggelegd voor Artificial Intelligence. Jarno: “We zijn geconditioneerd met het beeld dat AI slecht is, maar als we het op een goede manier inzetten kan het een aanvulling zijn.” Alleen: “Software of AI heeft geen (menselijke) context en mist de menselijke empathie.” Zijn advies: zet het vooral in als hulpmiddel – op de menselijke manier. Omarm technologie, omarm jezelf, en omarm wat ons menselijk maakt.

Blijf jezelf ontwikkelen

Wil jij als supportprofessional kunnen blijven verbinden in deze nieuwe tijd? Met een Schoevers-opleiding lukt het je. In al onze opleidingen vind je actuele vaardigheden en skills voor supportprofessionals. Onze Next Managementsupport-opleidingen zijn speciaal voor supportprofessionals die willen meegroeien met de laatste ontwikkelingen op de veranderende arbeidsmarkt en een concurrerende positie op de arbeidsmarkt willen krijgen of behouden.
 
Denk bijvoorbeeld aan de algemene opleiding Next Managementsupport, die ingaat op de digitalisering en de (soft) skills die je nodig hebt in deze tijd. Of kies voor Next Managementsupport: Persoonlijke Invloed en Effectiviteit, waarin je ook ingaat op persoonlijk leiderschap en effectief communiceren en beïnvloeden. Of kies voor Next Managementsupport: Virtual Supportprofessional, waarin je leert hoe je te werk gaat als Virtual Supportprofessional of Virtual Assistant.

Contact met Schoevers

Heb je vragen over onze opleidingen? Of wil je direct persoonlijk advies? Onze opleidingsadviseurs staan voor je klaar. Bel hen op 035 – 7 506 140 of stel je vraag online. Dan helpen zij je verder!

Het Schoevers Kwaliteit Register ®

Het Schoevers Kwaliteit Register is een keurmerk waarmee je aantoont dat je op topniveau bent opgeleid. Het SKR® wordt gecontroleerd door een onafhankelijke commissie en breed gedragen in het bedrijfsleven. Wie in het register opgenomen is, behoort tot een exclusief netwerk van ambitieuze managementondersteuners. (Potentiële) werkgevers zien meteen: jij levert Schoevers-kwaliteit.