Waar het tot begin 2020 heel normaal was om vijf dagen per week naar kantoor te reizen, kiezen veel bedrijven nu voor hybride werken: de ene keer thuis, de andere keer op kantoor, vervolgens weer op een andere locatie. Maar hoe maak je een succes van deze manier van werken? Een paar tips.
Bij hybride werken is communicatie key. Je hoeft heus niet altijd te weten waar iedereen precies is, maar je moet elkaar wél altijd kunnen vinden. Maak hierin duidelijk wat je van elkaar verwacht. Je wilt als organisatie niet dat iedereen zijn eigen plan trekt zonder dat je van elkaar weet wat je aan het doen bent, maar te veel controle is ook weer funest voor het gevoel van autonomie.
Maak daarom heldere afspraken, zoals: hoe vaak zien we elkaar? Wanneer moet iets af zijn? En wat als er iets niet lukt? Binnen deze kaders kun je vervolgens zelfstandig werken in een sfeer van vertrouwen. Je weet namelijk precies wat je aan elkaar hebt.
Door het vele thuiswerken zijn we allemaal veel meer verantwoordelijk geworden voor ons eigen werk. Dat stelde Jeroen Busscher (strateeg op het gebied van gedragsverandering binnen organisaties) afgelopen 25 september op het Management Support Event. Met andere woorden, we zijn autonomer gaan werken. In plaats van klakkeloos te doen wat ons wordt opgedragen, kijken we zélf: wat moet er gebeuren? Hoe kan ik mijn organisatie helpen?
Dat betekent ook dat jij en je teamleden zélf weten wat jullie nodig hebben en wat werkt. Persoonlijke productiviteit, overleggen en beslissingen nemen kan vaak prima vanuit huis, stelde Busscher. Maar van elkaar te leren, een band op te bouwen en cocreatie werkt toch echt beter als je elkaar face-to-face ziet. Maar in welke mate deze zes elementen aanwezig en nodig zijn, verschilt per team.
Je werkgever kan wel willen dat je iedere maandag, dinsdag en donderdag op kantoor bent, maar wellicht vindt je team een andere manier van werken wel veel effectiever. Voor het ene team is het eigenlijk wel belangrijk om drie keer per week samen te komen, de ander heeft aan veel minder genoeg. Probeer (voor zover dat mogelijk is) daarom niet zozeer te kijken naar wat ‘hoort’ en meer naar wat voor júllie het beste werkt.
Maar: dan is het wel belangrijk om te weten wat werkt of niet. Welke taken moet ik waar doen? En wanneer? Op hetzelfde Management Support Event vertelde innovatiecoach Marianne Smits dat sommige taken zich perfect lenen voor de kantoorsetting, maar dat je andere dingen misschien wel beter op een inspirerende plek kunt doen (bijvoorbeeld op het strand!).
Hierbij gaf ze als tip om per taak te kijken of je dit tegelijkertijd met iemand anders moet doen of juist niet – en of je allebei in de fysieke ruimte aanwezig moet zijn, of allemaal apart van elkaar. Analyseer wat je nodig hebt en maak op basis daarvan keuzes, zodat je je werk zo efficiënt mogelijk kunt indelen. Nogmaals: niet doen wat ‘hoort’, maar wat écht werkt.
Merk je dat je behoefte hebt aan meer tools en vaardigheden om effectief hybride te kunnen werken? Bij Schoevers vind je verschillende opleidingen en trainingen die je hierbij helpen. Bijvoorbeeld de opleiding Next Supportmanagement. Hierin ontdek je verschillende hulpmiddelen en toepassingen waarmee je efficiënter kunt werken, maar je gaat ook in op onderwerpen als proactief werken en het bewaken van je werk-privébalans. Of misschien is de training Digitale Processen voor Virtual Support wat voor jou. Hierin leer je alles over het systematiseren en digitaliseren van werkzaamheden binnen de operationele processen in de organisatie (of op de afdeling) waar jij werkt. Op deze manier bied jij nog effectievere ondersteuning op afstand.
Heb je nog vragen over onze opleidingen en trainingen, of wil je persoonlijk advies? Neem dan contact op met Schoevers via 035 – 7 506 140 of stel je vraag online. Onze opleidingsadviseurs vertellen je graag meer!