Professioneel Managementassistent - 15 maanden

Praktijkgerichte opleiding voor allround supportprofessionals

Professioneel Managementassistent - 15 maanden

Praktijkgerichte opleiding voor allround supportprofessionals

Vorm

Deeltijd

Niveau

MHBO

Erkenning

Kostenoverzicht

Aanvragen

Duur

15 maanden

Eerstvolgende startdatum

13-12-2019

Vorm

Deeltijd

Niveau

MHBO

Erkenning

Kostenoverzicht

Aanvragen

Duur

15 maanden

Eerstvolgende startdatum

13-12-2019
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Je maakt draaiboeken in Excel, handboeken in Word en ten slotte verzorg je ook de presentatie om het personeel te informeren over het op handen zijnde jubileumfeest. Kortom: je regelt, informeert en organiseert. In de Schoevers-opleiding Professioneel Managementassistent leer je het allemaal. Deze dynamische opleiding bereidt je voor op een veelzijdig beroep. In de dagelijkse praktijk van de managementassistent is elke dag anders en moet je steeds opnieuw prioriteiten stellen. Jij bent immers de steun en toeverlaat van een afdeling of een groep managers. Met het Schoevers-diploma Professioneel Managementassistent toon je aan een echte allrounder te zijn.

Doelgroep

Je werkt graag op een drukke afdeling en vindt het leuk om de spin in het web te zijn. Je wilt je verder ontwikkelen op het gebied van communiceren en organiseren en je wilt daarin naar de top met het Schoevers-diploma. Als je de voorkeur geeft aan het werken in een internationale omgeving raden we je aan de opleiding Internationaal Managementassistent te volgen.

In deze opleiding is een deel van het programma gericht op computervaardigheden. Ben je al volledig bekend met Word, Excel en PowerPoint? Dan adviseren wij je om de opleiding Managementassistent te volgen. Je volgt dan hetzelfde programma, op de 3 computervaardigheidstrainingen na.

Vooropleiding

Voor deze opleiding gelden geen specifieke vooropleidingseisen. De opleiding wordt verzorgd op MHBO-niveau. Door hard te werken en een goede motivatie kun je ook vanuit een lagere opleidingsachtergrond instromen.

Doel en opzet van de opleiding

Het programma is modulair opgebouwd. Elke module wordt apart afgesloten. De opleiding bestaat naast vakmodules voor de managementassistent uit een boeiend programma voor professionele computervaardigheden. Zo word je allround opgeleid.

De opleiding kent een zeer praktijkgerichte aanpak en wordt verzorgd door ervaren vakdocenten. Dat is juist een van de vele voordelen van Schoevers. Je leert van ervaren professionals die jou de fijne kneepjes van het vak bijbrengen. Door veel te oefenen met opdrachten krijg je de leerstof snel onder de knie. In de lessen ga je aan de slag met praktische opdrachten die je in projectgroepen met medestudenten uitwerkt.

In de opleiding wordt gebruikgemaakt van praktijkgericht lesmateriaal. Daarnaast heb je toegang tot een prettige online leeromgeving waar je veel informatie vindt, zoals een leerwijzer, praktijkopdrachten en extra praktijkinformatie. Via de leeromgeving kun je ook communiceren met je medestudenten en je docent.

Voorbereiding

Als je de lessen voorbereidt, haal je meer rendement uit de bijeenkomsten. Houd als richtlijn aan dat je ongeveer evenveel tijd bezig bent met de voorbereiding als de duur van de lestijd.

Vervolgmogelijkheid en vrijstellingen

Indien je toegelaten wordt tot de opleiding HBO Associate degree Officemanagement ontvang je vrijstelling voor de overeenkomstige modules.

Programma
Programma
Programma
Programma
Programma

Programma

Bij het aantal bijeenkomsten wordt uitgegaan van de avondvariant. Bij de dagvariant heb je altijd 2 bijeenkomsten op dezelfde dag. In het programma komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Zakelijke professionele correspondentie

(6 bijeenkomsten)

  • Uitgangspunten voor professionele correspondentie
  • Briefsoorten en communicatiedoelen
  • Kenmerken van een goede brief/e-mail
  • Opbouw en vorm
  • Variëren in zinsbouw en woordkeuze
  • Toonzetting
  • Openings- en slotalinea’s
  • Effectieve schriftelijke taalbeheersing
  • Verslaglegging
  • Korte verslagen

Correct schrijven

(6 bijeenkomsten)

  • Grammatica
  • Werkwoordspelling
  • Spellingkwesties
  • Interpunctie
  • Stijlfouten herkennen en verbeteren
  • Perfect Nederlands

Plannen en organiseren

(4 bijeenkomsten)

  • Werkverdeling en coördinatie
  • Maken van effectieve planningen
  • Omgaan met aanpassingen en ­veranderingen
  • Zicht houden op voortgang
  • Bijsturen van planningen
  • Planmatig organiseren
  • Prioriteiten stellen
  • Heldere werkafspraken
  • De kracht van eenvoud
  • Effectiever werken

Organisatie en management

(6 bijeenkomsten)

  • Verschillende soorten organisaties
  • Management en besluitvorming in ­organisaties
  • Organisaties en hun omgeving
  • Concurrentie en strategie
  • Operationeel management
  • Leidinggeven en ontwikkelen
  • Organisatiestructuur, sturing en coördinatie

Projectmanagement

(4 bijeenkomsten)

  • Praktisch projectmatig werken
  • Het projectplan
  • De structuur en fasering van een project
  • Het opzetten van een projectorganisatie
  • Planning en risicoanalyse
  • Aansturen, uitvoeren en bewaken van projecten
  • Het afronden van een project
  • Het borgen van het projectresultaat

Persoonlijke effectiviteit

(6 bijeenkomsten)

  • Effectieve werkorganisatie
  • SMART werken
  • Assertief gedrag
  • Subassertief, assertief en agressief gedrag
  • Feedback geven en ontvangen
  • Timemanagement
  • Prioriteiten stellen
  • Planning en agendabeheer

Word Advanced: Documenten Indelen en Tabellen

(2 bijeenkomsten)

  • Structuur van Word
  • Wat zijn thema’s, sjablonen, stijlen en secties
  • Wat zijn alinea’s en opmaak bekijken
  • Documentindeling - marges
  • Marges wijzigen via de liniaal of dialoogvenster
  • Marges spiegelen en rugmarge instellen
  • Documentindeling - pagina’s
  • Handmatig pagina-einde invoegen en verwijderen
  • Lege pagina of voorblad invoegen en verwijderen
  • Documentindeling - kop- en voettekst
  • Koptekst of voettekst invoegen en wisselen tussen kop- en voettekst
  • Afwijkende kop- en voetteksten voor eerste pagina of voor even en oneven pagina’s
  • Velden gebruiken voor auteur, datum, tijd, bestandsnaam en pad
  • Documentindeling - paginanummering
  • Paginanummering instellen, wijzigen of verwijderen
  • Paginanummering met totaal (pagina x van y)
  • Documentindeling - secties
  • Handmatig of automatisch sectie-einde invoegen
  • Soorten sectie-einden en secties opmaken
  • Per sectie verschillende kop- en voetteksten, afdrukstand, marges
  • Documentindeling - watermerk
  • Watermerk instellen en verwijderen
  • Documentindeling - krantenkolommen
  • Krantenkolommen toepassen op tekst
  • Kolombreedte en ruimte tussen kolommen aanpassen
  • Handmatig kolomeinde invoegen
  • Randen en arceringen
  • Randen en/of arcering aanbrengen en verwijderen via de knop of dialoogvenster
  • Soorten randen (tekstkader, alineakader, paginakader)
  • Tabellen
  • Tabel maken, opmaken en bewerken
  • Kolommen, rijen en cellen opmaken (breedte, hoogte, samenvoegen en splitsen)
  • Sorteren en (eenvoudig) rekenen in tabellen

Word Advanced: Werken met Lange, Complexe Documenten

(2 bijeenkomsten)

  • Stijlen in documenten
  • Soorten stijlen, stijlen toepassen en voorzien van kopnummering
  • Stijlen maken, wijzigen, verwijderen en beheren
  • Documentnavigatie
  • Koppen, pagina’s en zoeken via navigatievenster
  • Tekst verplaatsen via navigatievenster
  • Inhoudsopgave en index
  • Inhoudsopgave op basis van koppen of velden gebruiken en inhoudsopgave genereren
  • Teksten handmatig of automatisch markeren voor index en index genereren
  • Voet- en eindnoten
  • Voet- of eindnoten maken, wijzigen en verwijderen
  • Opties voor voet- en eindnoten instellen
  • Bijschriften
  • Bijschriften invoegen voor afbeeldingen, tabellen, grafieken en SmartArt
  • Instellingen voor bijschriften en lijst genereren
  • Kruisverwijzingen
  • Kruisverwijzingen invoegen naar paginanummer of hoofdstuknummer/tekst
  • Kruisverwijzingen bijwerken
  • Hyperlinks
  • Hyperlinks invoegen, gebruiken, bewerken en verwijderen
  • Citaat, bron en bronvermelding
  • Bron en bronvermelding maken
  • Illustraties, afbeeldingen en video
  • Afbeelding uit bestand of online illustratie of video invoegen
  • Afbeelding plaatsen, bewerken, aanpassen en tekstomloop
  • Tekenen, SmartArt, grafiek en meer
  • Vormen tekenen, opmaken, kopiëren, schikken en groeperen
  • SmartArt of grafiek kiezen, invoegen, opmaken en wijzigen
  • Tekstvakken maken en aanpassen
  • WordArt en initialen gebruiken

Excel Basis

(4 bijeenkomsten)

  • Inhoud
  • Kennismaken met Excel
  • De gebruikersinterface (lint, werkbalk, Backstage, LivePreview)
  • Schermonderdelen (titelbalk, formulebalk, statusbalk en weergaven)
  • Werkmap openen, opslaan, sluiten
  • Werkmap maken (lege map of gebruik een sjabloon)
  • Werkmap openen (beveiligde weergave) en opslaan (netwerk, cloud, oude versie, .csv)
  • Celwijzer verplaatsen
  • Gebruik de muis, naamvak of slimme toetsencombinaties
  • Cellen een eigen naam geven
  • Gegevens invoeren
  • Tekst, getallen en speciale tekens invoeren (valkuilen, AutoCorrectie, Automatisch aanvullen)
  • Vulgreep gebruiken voor automatische reeksen (met interval) en eigen reeksen maken
  • Snel aanvullen of Flash opvulling gebruiken
  • Cellen selecteren, kopiëren of verplaatsen
  • Selecteren met de muis of met slimme toetsencombinaties en meervoudige selecties
  • Snelle analyse van een selectie
  • Kopiëren en verplaatsen via klembord en plakopties gebruiken (kolomopmaak, waarden, zonder randen, transponeren)
  • Meer werkbladen in een werkmap
  • Werkbladen selecteren (aaneengesloten, niet-aaneengesloten of allemaal)
  • Werkbladen invoegen, verwijderen, andere bladnaam, andere tabkleur
  • Werkbladen kopiëren, werkbladen verbergen en zichtbaar maken
  • Berekeningen
  • Gebruik van de operators voor optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen
  • Formule invoeren en wijzigen (typen, klikken)
  • AutoSom-knop en opbouw van functies
  • Relatieve en absolute verwijzingen in formules
  • Werkbladen opmaken
  • Kolombreedte en rijhoogte aanpassen (even breed/hoog, max. breed/hoog)
  • Rijen en kolommen invoegen, verwijderen, verbergen, zichtbaar maken
  • Blokkeren van rijen en/of kolommen
  • Cellen opmaken
  • Thema’s in Office, celstijlen en tabelstijlen gebruiken
  • Celeigenschappen voor tekst (lettertype, uitlijnen, randen en kleuren)
  • Celeigenschappen voor getallen (getal, valuta, datum, percentage, speciaal en aangepast)
  • Pagina-indeling en afdrukken
  • Pagina-instelling (marges, afdrukstand, papierformaat)
  • Afdrukbereik bepalen, titels afdrukken, bladinstellingen aanpassen
  • Grafieken
  • Gegevens voor grafiek selecteren en grafiek maken
  • Grafiektype kiezen (kolom, lijn, cirkel, staaf, enzovoort), ontwerp en -indeling aanpassen

PowerPoint Advanced: Dynamische Presentaties en Animaties

(2 bijeenkomsten)

  • Diaovergang
  • Diaovergang aanbrengen en verwijderen
  • Effectopties en tijdsinstellingen voor diaovergang
  • Animaties
  • Animatie toevoegen
  • Effectopties en tijdsinstellingen voor animaties
  • Animatiepaden
  • Bijzondere effecten voor tekstobjecten, grafieken en SmartArt-afbeeldingen
  • Diavoorstellingen
  • Interactieve voorstelling
  • Hyperlinks en actie-instellingen
  • Diavoorstelling instellen
  • Try-out voor tijdsinstellingen
  • Doorlopende voorstellingen
  • Aangepaste voorstellingen
  • Presentatie delen met anderen
  • Dia's uit een andere presentatie overnemen
  • Opslaan als oudere versies, diavoorstelling, .pdf of opslaan op SharePoint, OneDrive
  • Video maken van een presentatie
  • Pakket inpakken voor cd-rom/usb-stick

    Officieel Schoevers-diploma

    De modules Correct schrijven en Zakelijke professionele correspondentie rond je af met een digitaal examen. De overige modules worden afgerond met een praktijkopdracht. Naast de modules volg je nog een aantal trainingen gericht op computervaardigheden. Aan deze trainingen zijn geen examens gekoppeld. Na een succesvolle afronding van alle modules en het volgen van de trainingen ontvang je het zeer gewaardeerde Schoevers-diploma ‘Professioneel Managementassistent’. Met dit diploma zijn je carrièreperspectieven uitstekend!

    Planning
    Planning
    Planning
    Planning
    Planning

    Opleidingsvarianten

    De opleiding duurt 15 maanden. De opleiding wordt zowel overdag als in de avond verzorgd. De dagopleiding heeft 16 bijeenkomsten van 10.00 uur tot 16.00 uur. De avondopleiding heeft 32 bijeenkomsten van 19.00 uur tot 22.00 uur. Daarnaast zijn er 5 trainingsdagen van 09.30 uur tot 16.30 uur voor computervaardigheden. Door de unieke combinatie van onderdelen zijn er verschillende werkdagen waarop je dit programma volgt. Je kunt deze opleiding ook grotendeels op afstand volgen op basis van e-learning. Zie Studeren op afstand voor meer informatie. Deze opleiding kun je ook in 27 maanden volgen.

    Investering
    Investering
    Investering
    Investering
    Investering

    Kosten dag variant, bij betaling in 1 termijn

    Inschrijfgeld
    € 100,-
    Lesgeld
    € 5.299,-
    Studiemateriaal
    € 750,-
    Examenkosten
    € 1.170,-
    Arrangementen (Food & Beverage)
    € 525,-
    Reprorechten
    € 15,-
    Totaalprijs (exclusief BTW)
    € 7.859,-

    Professioneel Managementassistent - 15 maanden

    Praktijkgerichte opleiding voor allround supportprofessionals

    Vorm

    Deeltijd

    Niveau

    MHBO

    Erkenning

    Kostenoverzicht

    Aanvragen

    Duur

    15 maanden

    Eerstvolgende startdatum

    13-12-2019

    Alle deeltijdopleidingen in één overzicht

    Wil jij op je gemak al onze opleidingen bekijken? Vraag dan hier onze studiegids aan. Je kunt kiezen voor een studiegids van onze deeltijdopleidingen.

    Wij helpen je graag met een persoonlijk opleidingsadvies!

    Telefonisch zijn wij bereikbaar van maandag tot en met donderdag tussen 08:00 uur tot 18:00 uur en op vrijdag tot 17:00 uur. Je kunt ons ook een bericht sturen via Whatsapp, van maandag tot en met vrijdag van 10:00 tot 16:00 uur.

     ​     035 - 7 506 140
          06 - 10 454 608
          Stuur ons een bericht