Vernieuwen, verrijken, versterken: de kracht van generaties

We werken met steeds meer verschillende generaties op de werkvloer en jij als supportprofessional speelt daarin een belangrijke verbindende rol. Op het Congres voor de Supportprofessional deelden een aantal inspirerende sprekers hun visie hierover: topcoach Marc Lammers, generatie-expert Carmen van de Beek en bestsellerauteur Wout Plevier. Lees hier wat we allemaal van hen hebben opgestoken. 

Geen feedback, maar feedforward 

Voormalig dameshockeycoach Marc Lammers weet precies hoe je een divers team naar de absolute top coacht. Op het congres veegde hij alle negatieve energie van tafel met een lezing die ons in het hart raakte. “Ik doe niet aan feedback. We moeten juist doen aan feedforward. Hoe kunnen we iets goed of beter doen? Dat ligt vóór je. Blijven hangen op wat er fout ging heeft geen zin.” 

En hoe doe je dat dan met al die leeftijdsverschillen op de werkvloer? Marc: “Laat iedereen meedenken. Stel open vragen. Laat jonge mensen ook meedoen, zodat ze echt gaan nadenken. Laat ze een eigen plan bedenken en uitvoeren. Maak verschillende generaties ergens eigenaar van! Zeker die jonge generatie.” 

Uiteindelijk gaat het er volgens Marc om dat je een omgeving creëert waarin iedereen zichzelf durft te zijn. “In een veilige omgeving waarin iedereen zichzelf kan zijn kun je met elkaar kampioen worden. Laat jongere talenten met nieuwe inzichten komen en laat meer ervaren krachten soms ook een idee tegenhouden. Dat is een kwestie van balanceren, maar je moet het samen doen.” 

In gesprek met elkaar 

Tijdens het congres namen we ook een moment om als supportprofessionals in gesprek te gaan met elkaar. Dagvoorzitter Marlijn Weerdenburg sprak met supportprofessionals Kelly Moerbeek, haar dochter Lyonne en Lyonnes manager Sonja Pfaltzgraff. Wat is voor hen belangrijk als het gaat om de samenwerking met verschillende generaties?  

Sonja: “Laat jezelf zien, vooral als je jong bent. Jonge mensen moeten zich kenbaar maken. Als manager probeer ik daar ook zoveel mogelijk bij te helpen.” 

Kelly: “Je kunt meer van elkaar leren dan alleen het stukje digitalisering waar iedereen vaak aan denkt bij jong versus oud. Bij de jongere generatie gaat alles altijd zo snel! Zij kunnen bijvoorbeeld nog wel een stukje leren over geduld.” 

Maar boven alles is wederzijdse waardering essentieel om een goede samenwerking te garanderen. De conclusie van de live talk? Verbinden is belangrijker dan het benoemen van verschillen. 

Kruip in de huid van een ander 

Om elkaar te kunnen waarderen, moet je elkaar eerst leren begrijpen. Generatie-expert Carmen van de Beek drukte ons tijdens haar lezing met de neus op de feiten: we kunnen elkaar écht wel op een mooie manier aanvullen, en de ander heeft ook wel eens gelijk. Een mooi standpunt waar we allemaal wel achter willen staan, maar het is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Toch moeten we het met zijn allen veel vaker doen. Je verplaatsen in het perspectief van een ander kan enorm verrijkend zijn! 

Carmen: “Kijk eens zonder oordeel naar een ander. Stop iemand niet in het hokje van zijn of haar generatie, maar ga in gesprek. Alleen dan kom je erachter wat het échte antwoord is, in plaats van het antwoord dat je van tevoren al had bedacht.”  

Aannames doen we allemaal wel eens en volgens Carmen is de sleutel naar succes juist om die aannames achterwege te laten.  

“Wanneer je zonder oordeel open staat voor het perspectief van een ander, wordt het ook steeds minder lastig om de verantwoordelijkheid bij een ander neer te leggen. Als supportprofessional ben je misschien snel geneigd om te zeggen ‘ik doe het wel’, maar dat hoeft helemaal niet. De aanpak en ideeën van een ander zijn misschien niet zoals jij het voor ogen had, maar kunnen net zo vruchtbaar zijn. Er liggen veel meer kansen binnen een team waarin iedereen elkaar eigenaarschap gunt.” 

Amplitie 

Wout Plevier ging op het congres nog een stapje verder dan de andere sprekers: hij gelooft überhaupt niet in generatieverschillen. Met veel enthousiasme en een flinke dosis positiviteit sloot hij het congres met een knaller af. Weg met die generatiekloof, het is tijd dat we ons allemaal bezig gaan houden met amplitie. Maar wat is dat dan precies? 

Wout: “Amplitie staat voor het optimaal functioneren van medewerkers door middel van het versterken van werkgeluk en zingeving.” Daarbij is er volgens hem geen ruimte voor hokjes en onbegrip, ook niet tussen verschillende generaties. We mogen allemaal wel wat meer bevlogen zijn, onze betrokkenheid naar elkaar toe vergroten en de talenten van een ander vaker zien en benoemen. 

“Amplitie gaat over verbinding. Je zoekt op een positieve manier de connectie met elkaar en zet de ander in zijn kracht. Ik ga bij een probleem niet zitten wachten tot ik zelf het antwoord verzin, maar kijk direct in mijn omgeving: wie kan dit goed? Bij die persoon klop ik aan.” 

Gun elkaar verantwoordelijkheid 

De rode draad die door het congres liep is duidelijk: Er is in ons werk geen ruimte voor negativiteit. We moeten als supportprofessionals elkaar verantwoordelijkheid gunnen, ongeacht ervaring of leeftijd. Verbinding is belangrijker dan het benadrukken van verschil. Het perspectief van een ander kan net zo waardevol zijn als dat van jou, ook al had je het zelf misschien anders gedaan. En als we ons allemaal bezighouden met amplitie, dan is er straks zelfs helemaal geen kloof meer om over te spreken. 

Blijf jezelf ontwikkelen 

Tijdens het Congres voor de Supportprofessional kwamen we er vooral ook achter dat je eigenlijk nooit uitgeleerd bent. Leren kun je van je collega’s, maar je kunt er ook voor kiezen om zelf die stap te zetten om je eigen perspectief te verbreden. Bij Schoevers weten we als geen ander wat jij als supportprofessional nodig hebt om verder te groeien in jouw vak. Daarom gaan we graag met je in gesprek. Onze opleidingsadviseurs staan voor je klaar om al jouw ontwikkelvragen te beantwoorden. Dit kan telefonisch via 035 – 7 506 140 of tijdens ons inloopspreekuur (online of op locatie).