“Je moet je blijven ontwikkelen, anders zet je jezelf buitenspel”

Het supportprofessionalvak heeft de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt – en Schoevers veranderde mee. Waar studenten 100 jaar geleden nog blind leerden typen op de maat van de charleston, volg je tegenwoordig vakken over online werken en persoonlijke effectiviteit. Hoe kijken professionals met decennia ervaring hier tegenaan? En hoe zorg je ervoor dat jij klaar bent voor een lange carrière in het altijd veranderende vak?

Twee geslepen potloden

Schoevers incompany-accountmanager Dianne van de Rijt werkt al sinds begin jaren 80 met supportprofessionals. Ze vertelt: “Als een secretaresse veertig jaar geleden het kantoor van de manager in kwam, had ze twee geslepen potloden bij zich. Twee ja, want er was geen tijd om tussendoor het potlood te slijpen! Ook werd verwacht dat je altijd naald en draad en een extra panty bij je had. Dat kun je je nu niet meer voorstellen.”

Executive Management Assistant Châtelaine Voets werkt zélf al veertig jaar als (directie)secretaresse. “Er is zoveel veranderd sinds toen ik begon. Toen werkten we met typemachines en hadden we een vaste telefoon. Nu kunnen we overal inloggen met onze mobieltjes en laptops.”

Co-manager

Ook inhoudelijk is de rol van supportprofessionals nu heel anders dan toen. Waar supportprofessionals vroeger meer uitvoerend werkten, nemen ze nu meer zelf het initiatief. Ook denken ervaren supportprofessionals strategisch mee: zij nemen meer de rol van co-manager aan.

Châtelaine over haar veranderende rol: “Als de manager op zakenreis was, dan liet je als secretaresse het werk wel doorgaan, maar dan had je ’s avonds nog een terugkoppeling, of kreeg je ‘s ochtends een bandje met berichten die waren ingesproken op de dictafoon. Nu weten we veel meer zelf. En als je toch even iets wil afstemmen, dan stuur je een mailtje of een appje. Dat is dus een totaal andere manier van werken.”

Technologie en mentaliteit

Doordat de rol anders wordt ingevuld, is persoonlijke ontwikkeling belangrijker dan ooit. Je moet immers leren omgaan met je nieuwe verantwoordelijkheden.

Volgens Dianne is die persoonlijke ontwikkeling onlosmakelijk verbonden met de technologische vooruitgang. “Door de digitale ontwikkelingen verandert het werk heel erg. Het werk wordt minder uitvoerend. De repeterende taken worden gedigitaliseerd en gerobotiseerd. Dat betekent dat je als supportprofessional meer tijd overhoudt voor andere taken. Hiervoor is wel een andere houding en ander gedrag nodig. Proactiever, inhoudelijker, meer náást de manager. Daar komt ook de term co-manager vandaan. Je wacht niet op een opdracht, maar doet alvast een stap vooruit.”

De supportprofessional van de toekomst

Welk talent heeft de supportprofessional van de toekomst volgens Châtelaine nodig? “Je moet affiniteit hebben met de digitalisering: je moet snel kunnen schakelen en je alles snel eigen maken,” antwoordt ze. “En prioriteiten stellen. Dat kan in het begin eng zijn, maar het is heel belangrijk dat je hiervoor de ruimte neemt. En je moet proactief zijn: niet alleen je taken uitvoeren, maar ook nadenken over de volgende stap, dat de actiepunten opgevolgd worden, dat soort dingen.”

Châtelaine zorgt ervoor dat ze bijblijft met alle veranderingen in het vak. “Ik moet nog een kleine tien jaar werken, dus ik probeer nog elk jaar een opleiding te doen. Ik probeer me aan te passen aan nieuwe dingen. Ik denk dat het heel belangrijk is om je te blijven ontwikkelen, anders zet je jezelf buitenspel.”

Klaar voor een carrière in het vak? Start nu met je opleiding!

Wil jij ook een lange carrière als supportprofessional tegemoet gaan? Na de zomer gaan er weer veel van onze opleidingen van start! Bekijk snel het aanbod en schrijf je in.
 
Ga bijvoorbeeld voor de HBO Bachelor Executive Office Management. Hierin leer je alles wat je nodig hebt als supportprofessional op HBO-niveau. Je ontwikkelt je breed op het gebied van communicatie, management en organisatiekunde.

Na afloop krijg je het officieel erkende Schoevers HBO Bachelordiploma, dat vele deuren voor je opent. Sterker nog: als je aan alle voorwaarden voldoet, krijg je zelfs baangarantie! Dat betekent dat je na je opleiding gegarandeerd een passende baan vindt.
Contact met Schoevers

Heb je vragen over onze opleidingen? Of wil je direct persoonlijk advies? Onze opleidingsadviseurs staan voor je klaar. Bel hen op 035 – 7 506 140 of stel je vraag online. Dan helpen zij je verder!