Menu
Opleidingsadvies

“Ik wil supportprofessionals empoweren”

Maaike Knoester is trainer bij Schoevers. Daarnaast is ze zelfstandig trainer/coach bij haar eigen bedrijf Coreon en host ze de 5 Sterren Assistant-podcast. In Schoevers Talks vertelt ze je de komende tijd alles over hoe je als supportprofessional meer uit je carrière haalt. Maaike: “Je moet doen waar je goed in bent, maar ook waarin je jezelf uitdaagt en waar je doorgroeit.”

Veranderend vak

Maaike geeft inmiddels al meer dan vijftien jaar trainingen aan supportprofessionals. Hoe heeft het vak zich in die tijd volgens haar ontwikkeld? Maaike: “Eigenschappen zoals flexibiliteit en het ontzorgen blijven belangrijk, maar tegenwoordig moet je van meer markten thuis zijn. Persoonlijk leiderschap en de vaardigheden die daarbij horen – proactiviteit, samenwerken, netwerken – komen hier nog bovenop.”

Ze vervolgt: “Wat ik nu bijvoorbeeld veel zie, is dat er steeds meer Virtual Assistants bijkomen. Dat zijn supportprofessionals die zich ook aangetrokken voelen tot het ondernemerschap, die denken: ‘ja, dat kan ik eigenlijk ook wel’. De lockdown heeft dit natuurlijk versneld, omdat er veel onzekerheid was bij sommige bedrijven.”

The sky is the limit

Maaike komt veel verschillende supportprofessionals tegen in haar trainingen. “Je ziet het meteen of iemand een goede supportprofessional gaat worden,” stelt ze. “Het is de energie, sprankeling en de eagerness om ervoor te zorgen dat jij, je manager, je bedrijf nog beter worden.”

Niet iedereen is volgens haar zo eager. “Ik denk dat je twee groepen supportprofessionals hebt: de groep die bezig is met zichzelf te ontwikkelen, en de groep die meer in de comfortzone blijft. En dat is natuurlijk ook prima. Maar als je kiest voor groei en ontwikkelen, dan kun je zoveel meer bereiken.”

En als je kiest voor groei, is dan the sky the limit? “Dat denk ik zelf wel! Ik heb zelf ook mijn eigen podcast, ‘De 5 Sterren Assistant’. Hierin ga ik op zoek naar de vraag hoe supportprofessionals dat zelf zien.”

De juiste werk-privébalans

Wat is er eigenlijk zo leuk aan het supportprofessionalvak? “Zelf zeggen supportprofessionals bijna allemaal dat de afwisseling het leukst is. Ze houden ervan dat geen dag hetzelfde is en gaan goed op drukte. Events organiseren vinden de meesten ook heel tof, daar gaan ze hard voor lopen.”

Hoe kijkt Maaike aan tegen de werk-privébalans: kun je supportprofessional op topniveau zijn én om 17 uur je laptop dichtklappen? “Ik denk dat het erg afhangt van waar je werkt, wat voor werkcultuur er is en wat voor verwachtingen je manager heeft. En aan wat jij zelf kunt bereiken tussen half 9 en 17 uur: als jij heel gedisciplineerd, professioneel, effectief en efficiënt bent, dan kom je binnen die tijd al heel ver. Maar er zullen altijd wel dingetjes zijn die buiten werktijd worden ontdekt en waar dan meteen iets aan gedaan moet worden. Daar moet je wel een beetje rekening mee houden. Enige flexibiliteit blijft belangrijk.”

Skill of talent?

Welke skill acht Maaike onmisbaar voor de supportprofessional? “Flexibiliteit,” antwoordt ze. “Ontzorgen is ook een belangrijke, maar zonder flexibiliteit kun je ook niet ontzorgen.”

Een andere belangrijke vaardigheid voor supportprofessionals is organiseren. “Dat moet je wel liggen. Natuurlijk kun je het leren, maar als je het niet leuk vindt om dingen tot in de puntjes te regelen, dan lukt het je niet.”

Tijdmanagement is een onmisbare skill voor supportprofessionals. Eentje waar je volgens Maaike niet per se mee geboren hoeft te worden. “Ja, tijdmanagement kun je leren. Je ziet dat er heel veel tools zijn, maar het is een misverstand om te denken dat die tools allemaal werken. Een tool moet bij je passen.”

Ze vervolgt: “Zelf vind ik focusmanagement steeds beter klinken. Dat gaat niet om meer doen in een kortere tijd, maar om meer prioriteit te stellen. Het idee is dat je dus niet de hele tijd voor iedereen brandjes blust. Dan schuiven je belangrijkste taken, als je niet uitkijkt, steeds meer op.”

Ken jezelf

Maaikes gouden tip: “Ken jezelf. Dat is precies wat studenten leren: dat je weet wie je bent in een werkomgeving, hoe je met mensen samenwerkt, wat je wel en niet wilt, wat je kunt en niet kunt… als je dat uitstelt, denk je op latere leeftijd: hmm, ik zit heel erg voor anderen te werken, en niet voor mezelf. Dat is wat ik soms zie gebeuren.”

Wat bedoelt ze precies met ‘voor jezelf werken’ als supportprofessional? Je werkt toch juist voor een manager of afdeling? “Daar bedoel ik mee dat je de dingen doet waar jíj energie van krijgt, de dingen die jij wilt doen en waar je goed in bent. Niet dat je in een routine belandt en over tien jaar denkt: ik was ooit toch heel getalenteerd, wat is er met me gebeurd? Je moet doen waar je goed in bent, maar ook waarin je jezelf uitdaagt en waar je doorgroeit.”

Elkaar empoweren

Maaike wil supportprofessionals graag empoweren, zodat ze meer uit hun carrière kunnen halen. “In veel bedrijven heerst een roddelcultuur waarin mensen veel klagen of elkaar afkraken. Je moet daar als supportprofessional mee omgaan. Dat kan bijvoorbeeld zijn door niet mee te doen, maar je mag ook nog verder gaan. Juist als assistent, de spin in het web, heb je meer verantwoordelijkheden en impact dan je denkt. Dat vergt durf en moed. Hier richt ik me in mijn eigen bedrijf veel op.”

Zichtbaarheid en jezelf profileren wordt volgens haar steeds belangrijker. “Je moet jezelf durven laten zien. Ik vind dat een heel leuk onderwerp, daar ben ik als ondernemer ook de hele tijd mee bezig. Als secretaresse heb je goud in handen, maar je moet jezelf wel durven laten zien. Dan kun je meer dingen naar je hand zetten en meer inbreng hebben.”

Versterk je persoonlijke ontwikkeling

Ben jij door het verhaal van Maaike geïnspireerd om meer uit je carrière te halen? Volg dan een training persoonlijke ontwikkeling bij Schoevers. Denk bijvoorbeeld aan een training persoonlijk leiderschap, assertiviteit of timemanagement. Bekijk snel het aanbod en kies de training die bij je past!

Meer van Maaike

Benieuwd wat Maaike nog meer te vertellen heeft over haar werk en opleiding? Volg haar op InstagramLinkedIn, Facebook en YouTube voor de Schoevers Talks-vlogs. Hierin ontdek je meer over haar trainingen, haar visie op het vak, en meer!

Het Schoevers Kwaliteit Register ®

Het Schoevers Kwaliteit Register is een keurmerk waarmee je aantoont dat je op topniveau bent opgeleid. Het SKR® wordt gecontroleerd door een onafhankelijke commissie en breed gedragen in het bedrijfsleven. Wie in het register opgenomen is, behoort tot een exclusief netwerk van ambitieuze managementondersteuners. (Potentiële) werkgevers zien meteen: jij levert Schoevers-kwaliteit.