Menu

Werken in tijden van corona: hoe digitaal geletterd zijn managementondersteuners eigenlijk?

Hoe coördineer je werkzaamheden op afstand? En hoe houd je het overzicht als iedereen ergens anders zit?  Als supportprofessional werk je altijd al veel digitaal, maar nu veel mensen thuis werken vanwege het coronavirus wordt er pas echt gerekend op je digitale geletterdheid. Hoe gaat dit managementondersteuner af?

Driekwart vindt zichzelf goed genoeg

Een groot deel van de beroepsbevolking mag vanwege de ontwikkelingen rondom het coronavirus niet meer naar de werkplek komen, maar dat betekent niet dat het werk stil staat. Heel veel werkzaamheden kunnen tegenwoordig net zo goed vanuit huis gedaan worden. Maar dat zal voor veel supportprofessionals best even omschakelen zijn: je kunt niet meer zomaar even bij iemand op de deur kloppen of aan die handige je collega naast je vragen of ze even een Excel-berekening voor je wil maken. Daarom is het digitaal geletterd zijn nu belangrijker dan ooit.
Toevallig deed Management Support begin dit jaar een onderzoek naar digitale geletterdheid. Hierin werd onder andere gevraagd of managementondersteuners van zichzelf vinden dat ze voldoende digitaal geletterd zijn. 73% zegt van wel, maar 27% (dat is meer dan een kwart!) vindt dat het nog wel wat beter kan.

IT-vaardigheden: nu belangrijk?

In ons eigen onderzoek vroegen we onlangs managementondersteuners welke vaardigheden volgens hen het belangrijkste waren voor de supportprofessionals. Voor de supportprofessional anno 2020 staat ‘IT-vaardigheden’ op nummer 5 (onder plannen, organiseren, proactiviteit en servicegerichtheid). Managementondersteuners verwachten wel dat IT-vaardigheden steeds crucialer gaan worden: ze denken dat over 10 jaar IT-vaardigheden op plek 2 staan (alleen plannen blijft belangrijker).
Maar doen managementondersteuners dan ook iets aan hun ontwikkeling op het gebied van digitale vaardigheden? Uit het onderzoek van Management Support blijkt dat slechts 42% de afgelopen twee jaar een opleiding of training heeft gedaan om de digitale vaardigheden te verbeteren. Dat is vrij weinig als je bedenkt hoe snel de digitale ontwikkelingen de afgelopen jaren zijn gegaan en hoezeer we nu leunen op digitaal werken.

Meer feiten en cijfers

Nog meer feiten en cijfers over supportprofessionals? Bekijk dan ons onderzoek!

Bekijk onze nieuwe studiegids

Naast je baan een opleiding of training volgen? Bekijk het vernieuwde aanbod van Schoevers in onze studiegids 2021/2022. Of je nu net begint of al heel ervaren bent, een basisopleiding zoekt of je wilt specialiseren: je vindt jouw supportprofessional-opleiding in onze nieuwe studiegids. Blader hem op je gemak door en kies je opleiding.

Wij helpen je graag met een persoonlijk opleidingsadvies!

Telefonisch zijn wij bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08:00 uur tot 18:00 uur. Je kunt ons ook een bericht sturen via Whatsapp, van maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur.

 ​     035 - 7 506 140
      06 - 10 454 608
      Stuur ons een bericht