Met een diploma MBO Managementassistent niveau 4 op zak én een flinke dosis ambitie, koos Froukje Teekens voor de versnelde HBO Associate degree Officemanagement bij Hogeschool Schoevers. Dankzij de studievorm, één dag per week naar school en vier dagen werken, bouwde ze direct aan haar toekomst. De opleiding gaf haar niet alleen zelfvertrouwen, maar ook een stevige basis voor haar carrière. Nu werkt ze als officemanager en kijkt ze vol trots terug op een opleiding die haar niet alleen nieuwe kennis bracht, maar ook groei, structuur en zelfvertrouwen.
Froukje begon op de MAVO en stroomde door naar de HAVO. Toen ze in eerste instantie zakte voor haar eindexamen, besloot ze het anders aan te pakken. “Ik wilde alsnog mijn HAVO-diploma halen, maar wel op een manier die bij mij paste. Daarom koos ik voor het staatsexamen en slaagde in één jaar.”
Tegelijkertijd begon ze aan de MBO-opleiding Managementassistent bij Schoevers. “Mijn moeder wees me op Schoevers toen ik zoekende was, en ik werd meteen enthousiast. Na een persoonlijk adviesgesprek schreef ik me in.” Tijdens haar opleiding liep ze stage bij Employment Services (nu ES – Partners in Search). “Daar had ik het ontzettend naar mijn zin. Maar ik merkte ook: ik wil meer dan alleen werken, ik wil doorgroeien.”
Na het afronden van haar MBO besloot Froukje verder te studeren aan Hogeschool Schoevers, waar ze startte met de versnelde HBO Associate degree Officemanagement. “Ik wilde mijn kennis verdiepen, verbreden en mezelf professioneel ontwikkelen. De combinatie van leren én werken sprak me aan, en de opleiding sloot perfect aan op waar ik naartoe wilde.”
Wekelijks volgde Froukje een vaste lesdag bij Schoevers. “We begonnen altijd met een korte check-in met onze studiecoach, Lotte. Daarna volgden de lessen, met veel afwisseling: samenwerken in groepjes, opdrachten maken of uitleg van de theorie die meteen werd gekoppeld aan praktijkvoorbeelden.” Rond het middaguur was er pauze, en om 16.00 uur zat de lesdag erop.
De toetsen waren vooral praktijkgericht. “We werkten aan moduleopdrachten die je op je eigen werksituatie kon toepassen. Voor mij werkte dat veel beter dan traditionele tentamens: ik kon de theorie direct gebruiken in mijn werk.”
“Leren uit boeken is niet mijn sterkste kant,” vertelt Froukje. “Maar doordat ik de theorie meteen kon koppelen aan mijn werk, bleef het hangen.” Bij het vak Klantgericht communiceren en presenteren analyseerde ze de klantreis met het Kano-model, een methode om te ontdekken wat klanten belangrijk vinden. “We bekeken bij verschillende organisaties naar dissatisfiers (wat klanten frustreert), satisfiers (wat hen tevreden maakt), delighters (wat hen extra blij maakt) en wow-momenten (wat hen echt verrast). Zo werd het inzicht direct toepasbaar in de praktijk.”
Ook bij het vak Gedrag in organisaties zag ze meteen de link met haar werk. “Je leert breder kijken en ontdekt hoe je rol als supportprofessional verandert. Je doet niet alleen, je denkt ook actief mee.”
Wat Froukje vooral waardeerde, was de persoonlijke aandacht. “De klassen zijn klein, maximaal twintig studenten, en de docenten kennen je echt. Via e-Connect kun je ze altijd bereiken, ook buiten de lesdagen om.” Ook de begeleiding van haar studiecoach was voor haar een groot pluspunt. “Lotte was er elke week en je kon bij haar terecht met studievragen, maar ook gewoon om even te sparren. Die laagdrempeligheid is zó waardevol.”
Het combineren van studie en werk heeft ze als erg prettig ervaren. “Het was soms druk door mijn eigen privéleven, maar door te plannen en prioriteiten te stellen, vond ik een goede balans.”
De opleiding hielp haar niet alleen met kennis, maar ook met zelfvertrouwen. “Je werkt aan leerdoelen en reflecteert daar later op terug. Zo zie je echt je eigen groei. Ik merk dat ik nu veel efficiënter werk, zelfverzekerder communiceer en sterker ben in het aanbrengen van structuur. Ik denk proactief mee, niet alleen over wat er moet gebeuren, maar ook over het hoe en waarom.”
Froukje werkte al als officemanager tijdens haar studie. “Door de opleiding ben ik mijn werk veel professioneler en efficiënter gaan aanpakken. En het voelde goed dat ik ondertussen al bezig was met mijn carrière.” Ze kreeg daarbij begeleiding van de carrièrecoach van Schoevers. “Die hielp mij nadenken over mijn vervolgstappen. Dat gaf richting én vertrouwen.”
De opleiding heeft haar ook waardevolle connecties opgeleverd: van hechte klasgenoten tot contacten tijdens events en voorlichtingen waar ze namens Schoevers aan meehielp.
Froukje is nog lang niet uitgeleerd. Na de zomer begint ze aan de opleiding Bedrijfskunde, met als doel in haar tweede jaar een universitaire minor Arbeid- en organisatiepsychologie te volgen. “Ik wil uiteindelijk minder ondersteunend zijn en meer strategisch betrokken zijn bij verandering en procesverbetering. De versnelde Associate degree Officemanagement van Hogeschool Schoevers heeft me daarvoor een sterke basis gegeven.”
“Zeker doen! De versnelde HBO Associate degree Officemanagement is een superleuke, leerzame en praktijkgerichte opleiding die je helpt om als supportprofessional écht het verschil te maken. Je wordt breed opgeleid, leert nieuwe technologieën kennen en krijgt de begeleiding die bij je past. En met één vaste lesdag per week is het ook goed te combineren met je baan.”
Wil jij net als Froukje groeien in zelfvertrouwen, kennis en professionele slagkracht? Start in maart met de versnelde HBO Associate degree met baangarantie! Lees meer op deze pagina en schrijf je in.
Eerst kennismaken met Schoevers? Kom dan naar een van onze open avonden, speciaal gericht op de versnelde HBO Associate degree Officemanagement. Wij vertellen je graag meer!