Menu

Waarom je als supportprofessional digitale én persoonlijke vaardigheden nodig hebt

Heb jij de skills die nodig zijn voor de supportprofessional van de toekomst? Dat betekent dat je sterk bent onderlegd op het digitale én het persoonlijke ontwikkelingsvlak. Ontdek waarom beide niet zonder elkaar kunnen.

Van potlood en panty’s naar online werken

Bij Schoevers zien we dat het vak zich de afgelopen decennia ontzettend heeft ontwikkeld. Niet alleen hebben digitale innovaties onze manier van werken totaal omgegooid, ook is er echt een mentaliteitsverandering geweest. Als supportprofessional van nu wordt veel meer persoonlijk leiderschap en initiatief van je verwacht dan vroeger.

Schoevers incompany-accountmanager Dianne van de Rijt weet er alles van. Zij begon veertig jaar geleden als medewerker op een uitzendbureau voor secretaresses en administratief personeel. “Als een secretaresse veertig jaar geleden het kantoor van de manager in kwam, had ze twee geslepen potloden bij zich,” vertelt ze. “Twee ja, want er was geen tijd om tussendoor het potlood te slijpen! Ook werd verwacht dat je altijd naald en draad en een extra panty bij je had. Dat kun je je nu niet meer voorstellen.”

Technologie of mentaliteit?

Maar wat is nou belangrijker: dat je meegaat met alle innovaties, of dat je werkt aan je persoonlijke ontwikkeling? Volgens Dianne zijn deze twee onlosmakelijk met elkaar verbonden. “Door de digitale ontwikkelingen verandert het werk heel erg. Het werk wordt minder uitvoerend. De repeterende taken worden gedigitaliseerd en gerobotiseerd. Dat betekent dat je als supportprofessional meer tijd overhoudt voor andere taken. Hiervoor is wel een andere houding en ander gedrag nodig. Proactiever, inhoudelijker, meer náást de manager. Daar komt ook de term co-manager vandaan. Je wacht niet op een opdracht, maar doet alvast een stap vooruit.”

Maar om dat laatste te doen moet je wél die digitale vaardigheden onder de knie hebben. “Als je het een niet ontwikkelt, dan blijf je op het andere gebied ook achter,” stelt Dianne. “Als je je digitale vaardigheden niet op orde hebt, blijf je hangen in repeterend werk.” Tegelijkertijd: als een heel stuk van je baan verdwijnt doordat het gerobotiseerd wordt en je hebt je persoonlijke ontwikkeling niet op orde, dan is de kans groot dat je niet flexibel genoeg bent om om te gaan met de nieuwe situatie.

De werkvloer ná COVID-19

COVID-19 heeft weer een flinke impuls gegeven aan de digitale ontwikkelingen. “De afgelopen anderhalf jaar hebben we in één klap geleerd hoe we op afstand moeten werken,” zegt Dianne. “We hebben nu gezien dat het kán. In deze tijd zijn managers ook meer taken zelf gaan oppakken die anders door supportprofessionals zouden worden gedaan. Met het teruggegaan naar een fysieke kantooromgeving is het interessant om te kijken: welke taken gaan supportprofessionals opnieuw oppakken? En wat laat je los? En hoe ziet de verdeling eruit als je hybride gaat werken? En: hoe voer je hier met elkaar het gesprek over? Deze ontwikkelingen volgen wij natuurlijk nauwlettend.”

Blijf bij in je vak

Wil jij bijblijven in je vak? Met een opleiding van Schoevers lukt het je. Opleidingen die hier speciaal op focussen zijn onze Next Supportmanagement-opleidingen. Deze opleidingen zorgen ervoor dat jij klaar bent voor de toekomst: zowel qua digitale skills als qua mentaliteit.

Denk bijvoorbeeld aan de opleiding Secretary Next. Deze opleiding bereidt je helemaal voor op supportmanagement nieuwe stijl. Het Nieuwe Werken, de digitalisering waarbij jij en ook vooral je leidinggevende niet gebonden zijn aan een kantooromgeving, vraagt andere skills om goed en effectief te werken. Bovendien worden er hogere eisen aan je gesteld. Modules als Persoonlijk en effectief leiderschap, Tools voor de virtual support professional en Online marketing en communicatie bereiden je voor op deze zwaardere verantwoordelijkheid.

Ben je geïnteresseerd in deze opleidingen en heb je hier vragen over? Of wil je persoonlijk advies bij je keuze? Bel onze opleidingsadviseurs op 035 – 7 506 140 of stel je vraag online. Zij helpen je graag verder!

Bekijk onze nieuwe studiegids

Naast je baan een opleiding of training volgen? Bekijk het vernieuwde aanbod van Schoevers in onze studiegids 2021/2022. Of je nu net begint of al heel ervaren bent, een basisopleiding zoekt of je wilt specialiseren: je vindt jouw supportprofessional-opleiding in onze nieuwe studiegids. Blader hem op je gemak door en kies je opleiding.

Wij helpen je graag met een persoonlijk opleidingsadvies!

Telefonisch zijn wij bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08:00 uur tot 18:00 uur. Je kunt ons ook een bericht sturen via Whatsapp, van maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur.

 ​     035 - 7 506 140
      06 - 10 454 608
      Stuur ons een bericht