Menu

Vivian over de Schoevers Competentiescan

Hoe is het om de Schoevers Competentiescan in te vullen? Vivian Veldman, executive assistant bij Sweco Nederland en winnares Secretaresse van het Jaar 2021, heeft hem gedaan. Zij vertelt over het maken van de scan én hoe het was om de uitslag te zien. Vivian: “Hier herken ik mezelf in en hier kan ik wat mee.”

Het maken van de scan

Eerder deze maand ontvangen Vivian en haar manager allebei een link naar de competentievragenlijst met vragen over hoe Vivian functioneert. Die vulden ze apart van elkaar in. “Vooraf was ik vooral benieuwd naar wat ze gaan vragen,” vertelt Vivian. “Ik heb pas namelijk ook een scan van Sweco gedaan, dus ik was benieuwd of deze heel anders was.”

Wat vond ze van de scan? “Duidelijk, de vraagstelling was op zich helder geformuleerd. Al dacht ik af en toe ook wel: pff, wat moet ik hier invullen? De scan is echt op ons vak gericht, het gaat over de inhoud van je werk. Dat is niet altijd zo als je een scan maakt.” Ze vond het prima te doen. “Er was geen goed of fout. Ik moest bij sommige vragen wel goed nadenken, maar ik kon goed bij mezelf neerleggen wat ik wel ben en wat niet.” In totaal deed ze er een uur over.

Jezelf beoordelen

Wat voor cijfers heeft Vivian zichzelf gegeven? “Ik heb mezelf nergens een héél laag cijfer gegeven, want alle competenties horen bij ons functiegebied. Natuurlijk scoor ik niet overal even goed.  Ik heb mezelf alleen een onvoldoende gegeven voor presenteren. Voor mijn gevoel scoor ik daar heel laag omdat ik het eng vind om te doen.”

Naast de competentiescan maakte ze ook een taaltoets. Die vond ze wel lastig, vertelt Vivian. “Ik doe het altijd vanuit gevoel, en nu moest ik echt nadenken over waarom iets een stijlfout was en waarom iets taaltechnisch niet klopte.”

Rapport met uitslag

Twee weken later kreeg Vivian een mailtje met de uitslag. Wat vond ze van het rapport? “Dat vond ik heel helder en duidelijk. Soms krijg je weleens scan-rapporten waarvan ik denk: waarom kan dit niet in gewonemensentaal? Maar deze is prima te lezen en te begrijpen. Hier herken ik mezelf in en hier kan ik wat mee.”

In het rapport stonden de scores die Vivian had gegeven én die ze van haar manager had gekregen. Deze bleken dicht bij elkaar te liggen. “Ik vond het prettig om te merken dat we zo weinig margeverschil hebben. Dat betekent dat het goed zit tussen ons. Dat gevoel was er al, want ik weet dat we prima kunnen samenwerken. Maar het is fijn om dat zwart op wit te zien.”

Het grootste verschil: “Bij ‘presenteren’ gaf ik mezelf een heel laag cijfer, en hij een heel hoog cijfer. Ik ben misschien wat te bescheiden. Dat is typisch iets voor supportprofessionals: wij doen het prima achter de schermen. Daarom is het juist goed om in deze scan te zien hoe je manager over je denkt.”

In gesprek over de uitslag

Binnenkort gaat ze met haar manager in gesprek over de uitslag. “Dan ga ik hem nog wel wat vragen stellen over waarom hij dingen op een bepaalde manier heeft ingevuld.” Heeft ze al een idee wat ze met de uitslag gaat doen? “Ik wil mezelf natuurlijk blijven verbeteren. Ik wil wel meer presentaties geven, daar ga ik aan werken. Als Secretaresse van het Jaar spreek ik bijvoorbeeld bij Hogeschool TIO, bij ProRail en bij IMA. Dat laatste is voor vakgenoten, dat vind ik extra spannend. Maar daar moet ik me overheen zetten: ik weet dat ik daar mag staan!”

Tips bij het maken van de scan

Zou ze het andere supportprofessionals de Schoevers Competentiescan aanraden? “Ik zou het zeker doen als je de mogelijkheid hebt. Het is leuk omdat het zo gericht is op je werk als supportprofessional. Dat maakt het waardevoller dan de meeste andere scans.”

Ze vervolgt: “Wat ik leuk vond aan deze scan, was om het verschil te zien tussen waar ik mezelf zag en waar mijn manager me zag. Dit kon ik vergelijken. En dan is het leuk om te zien dat er maar een minimaal verschil is.”

Haar tips voor bij het maken: “Zelf ging ik er heel blanco in, heb me niet voorbereid. Wat ik wel belangrijk vond, was dat ik er de rust voor zou hebben, dat ik de tijd kon nemen en hem in 1x af kon maken. Als je hem afsluit en het later afmaakt, dan kun je er weer heel anders inzitten qua gevoel.”

Zelf de Schoevers Competentiescan maken?

Wil jij weten waar je goed in bent en wat je nog kunt leren? Lees meer over de Schoevers Competentiescan op deze pagina en schrijf je in!

Bekijk onze nieuwe studiegids

Naast je baan een opleiding of training volgen? Bekijk het vernieuwde aanbod van Schoevers in onze studiegids 2021/2022. Of je nu net begint of al heel ervaren bent, een basisopleiding zoekt of je wilt specialiseren: je vindt jouw supportprofessional-opleiding in onze nieuwe studiegids. Blader hem op je gemak door en kies je opleiding.

Wij helpen je graag met een persoonlijk opleidingsadvies!

Telefonisch zijn wij bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08:00 uur tot 18:00 uur. Je kunt ons ook een bericht sturen via Whatsapp, van maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur.

 ​     035 - 7 506 140
      06 - 10 454 608
      Stuur ons een bericht