“Mensenkennis en discretie zijn extra belangrijk als je werkt in een ziekenhuis”

Karin van Peursen (59) is coördinerend secretaresse voor de voorzitter van de Raad van Bestuur van Amsterdam UMC. In Schoevers Talks vertelt ze je de komende tijd alles over haar carrière. Maak kennis met haar in dit interview. Karin: “En toen dacht ik: dit vak is het!”.

Dubbelrol

“Amsterdam UMC is een academisch ziekenhuis, een samenwerking tussen AMC en VUmc,” legt Karin uit. Zij werkt sinds 2008 op locatie AMC. “Ik ben begonnen op de afdeling psychiatrie. In 2012 ben ik overgestapt naar de Raad van Bestuur. Hier werk ik als coördinerend secretaresse voor de RvB-voorzitter van Amsterdam UMC en geef ik leiding aan vijf secretaresses.”

Wat houdt deze rol precies in? “Ik heb natuurlijk gewoon mijn eigen taak als secretaresse voor de voorzitter van de RvB. Ik doe bijvoorbeeld alles rondom de RvB-vergadering. Daarnaast ben ik leidinggevende van het team op locatie AMC. Dat houdt in dat ik verantwoordelijk ben voor de kwaliteit die wij leveren, hoe wij onze bestuurders aansturen, hoe wij ons opstellen. Ik stuur momenteel vijf secretaresses aan, met ingang van 1 januari 2022 wordt dit uitgebreid naar negen.”

Kennis geeft macht

Hoe ziet een doorsnee dag er bij Karin uit? “Op dit moment staat bijna mijn hele week in het teken van de RvB-vergadering: van het notuleren tot het uitwerken tot alweer de volgende vergadering voorbereiden. Op onze locaties werken iets van 14.000 medewerkers, dus er zijn best veel besluiten die de RvB moet nemen. Per 1 januari stop ik wel met die RvB-vergadering, omdat ik leiding ga geven aan een groter team en ook voor de voorzitter ga werken die beide ziekenhuizen gaat aansturen. Dat is niet te combineren met de RvB-vergadering.”

Ergens vindt ze het wel jammer, vertelt Karin. “Tijdens zo’n RvB-vergadering hoor je gewoon alles. Ik moet dus op een andere manier gaan regelen dat ik wel goed geïnformeerd blijf. Dat is zo belangrijk voor secretaresses – want ja, kennis geeft macht, zo werkt dat nu eenmaal!’ 

‘Als secretaresse word je geboren’

Hoe is ze eigenlijk in dit vak gekomen? “Ik kom niet echt uit een milieu waarin gestudeerd werd. Eigenlijk had ik naar Schoevers gewild, maar volgens mij vader zou ik na een paar jaar toch stoppen en kinderen krijgen.”
Toen ze nog op de havo zat, solliciteerde ze bij een programma van Unilever waarbij ze kon worden opgeleid tot secretaresse. “Dat werd de grootste flop in mijn leven. Ik was net 18 en ik had me per ongeluk voorgesteld als ‘mevrouw van Peursen’ en die meneer met wie ik sprak noemde me ook de hele tijd zo.”

Vervolgens kwam ze via een uitzendbureau terecht op de afdeling cardiologie bij een ziekenhuis. “Ze vroegen of ik medische kennis had. ‘Ja hoor’, zei ik. Nou, de eerste brieven waren echt verschrikkelijk. Het was zo erg dat de arts-assistenten beloofden om een borrel te organiseren als ik eindelijk iets foutloos typte. Dus ik heb heel hard zitten zwoegen en al vrij snel had ik die borrel verdiend. En zo ben ik in het ziekenhuis beland.”
Ze vervolgt: “En toen dacht ik: dit vak is het! Ik ben ooit Secretaresse van het Jaar geweest, en toen werd ook gezegd: ‘Als secretaresse word je geboren’. En zo is het.”

Secretaresse met een psychologiediploma

Uiteindelijk volgde Karin een heleboel opleidingen en cursussen, zoals medisch secretaresse. Maar daar bleef het niet bij: “Ik ben later nog gaan studeren: ik heb m’n Bachelordiploma Psychologie Arbeid en Organisatie gehaald toen ik zwanger was van mijn dochter. Daar ben ik best trots op.”

Soms vragen mensen waarom ze met dit diploma nog steeds werkt als secretaresse, maar dat vindt Karin onzin. “Ons vak is één en al psychologie. Je bent de hele dag mensen aan het peilen.”

Ze zou het niet anders willen. “Het klinkt misschien ouderwets, maar ik vind het heel leuk om de sterke vrouw achter de sterke man of vrouw te zijn. En daar ben ik gewoon heel goed op mijn plek. Ik weet alles, ik ben nieuwsgierig van aard, maar ik hoef niet ‘s nachts wakker te liggen van al die gigantische problemen, want die laat ik bij mijn leidinggevenden.”

Werken in de medische wereld

Wat maakt het leuk om secretaresse te zijn bij een ziekenhuis? “In een ziekenhuis draait het om patiënten. Natuurlijk hebben we ook begrotingen en budgetten, maar de patiënten staan op 1. Als ik door het ziekenhuis loop ben ik trots op onze artsen. Het is gewoon een hele dynamische omgeving. En je hebt ook wel het gevoel dat je iets bijdraagt. Het is niet alleen maar geld verdienen, dat zou ik zelf echt heel saai vinden’.”

Welke skills zijn belangrijk als je secretaresse in een ziekenhuis bent? “Mensenkennis en discretie, want je hebt te maken met complexe zaken.” Dit is iets wat Karin zelf heel goed ligt: “Ik heb veel empathisch vermogen en ik kan heel snel inschatten hoe de situatie in elkaar zit. Ook ben ik een soort kameleon, ik kan me goed aanpassen aan verschillende omgevingen. Ik heb met toppolitici gewerkt, ik ga net zo goed om met de schoonmakers.”

‘Kom voor je fouten uit’

Welk talent moet de supportprofessional van de toekomst hebben? “Mensenkennis. Zoals artsen moeten leren hoe ze zich empathisch naar patiënten kunnen opstellen, moet je als supportprofessional ook goed met anderen omgaan. Daar kunnen junior secretaresses nog weleens wat leren van die oudjes.”

Haar gouden tip voor startende professionals: “Kom altijd voor je fouten uit. Laatst was er een belangrijke mail naar de verkeerde persoon gestuurd. Dat soort dingen verbloemen is zo schadelijk voor het bedrijf. Je mag leren, je mag fouten maken, maar wees wel eerlijk. Dan kun je namelijk gelijk actie ondernemen als dat nodig is.”

Blijven veranderen

Karin vindt het belangrijk om zich haar hele carrière lang te blijven ontwikkelen. “Vaak zie je dat oudere medewerkers eigenlijk niet meer willen veranderen en daardoor een bepaalde starheid krijgen. Dit maakt je minder aantrekkelijk voor werkgevers.” Ze vervolgt: “Ik kan me nog herinneren dat wij ooit overgingen van typemachine naar computers. Toen hadden we zo’n leidinggevende die zei: ‘Die computer komt hier niet in!’ Dat kun je je nu niet meer voorstellen.”

Blijven veranderen is essentieel, stelt ze. “Je werkomgeving verandert, zeker in zo’n academische omgeving. Je moet jezelf scherp houden. Ik pas me er ook op aan in mijn privéleven. Als je ouder wordt, word je nu eenmaal sneller moe. Ik doe dus mijn best om fit en bij de tijd te blijven. Al heb je het natuurlijk nooit volledig voor het zeggen – als je 20 bent, kun je ook ziek worden.”

Haar tip voor ouder wordende werknemers: “Sta open en wees eerlijk. Vraag je jongere collega’s bij nieuwe dingen gewoon om hulp. Jij kunt hen weer met andere dingen helpen.”

Meer van Karin

Benieuwd wat Karin nog meer te vertellen heeft over haar werk en opleiding? Volg haar op Instagram, LinkedIn, Facebook en YouTube voor de Schoevers Talks-vlogs. Hierin ontdek je hoe haar dagen eruitzien, hoe het is om in een ziekenhuis te werken, en nog veel meer!

Zelf werken in een ziekenhuis

Zou jij ook graag als supportprofessional in de medische wereld willen werken? Volg dan een opleiding tot medisch secretaresse bij Schoevers. Heb jij nog geen opleiding of werkervaring als supportprofessional? Dan is de Vakopleiding Medisch Secretaresse geschikt voor jou. Hierin leer je alles over de medische branche, maar je leert ook het secretaressevak uitvoeren. Als je al eerder een supportprofessionalopleiding hebt gevolgd, dan kies je voor de opleiding Medisch Secretaresse. Hierin leer je alleen nog maar de specifieke kennis en vaardigheden die je nodig hebt om jouw werkzaamheden in de medische branche uit te voeren.