Menu

Kennis en inspiratie: dit was Schoevers in één dag

Zaterdag 5 oktober vond het event ‘Schoevers in één dag’ plaats. Door middel van diverse interactieve en inspirerende workshops, contactmomenten met trainers en netwerkmogelijkheden proefden de aanwezigen alvast aan van alles wat Schoevers te bieden heeft. Tussen alle workshops door was er ook de mogelijkheid om een CV-check te laten uitvoeren door Schoevers Professionals. Dankzij het gevarieerde en uitgebreide programma ontstond zo in één dag het meest complete beeld van de kennis en vaardigheden die een ambitieuze supportprofessional moet bezitten. En dat is behoorlijk wat. Want één van Schoevers word je niet zomaar.

Vier workshops met hands-on learnings

Organisaties veranderen en de mensen die er werken veranderen mee. Als supportprofessional red je het niet zonder het hebben van een proactieve houding en kennis van en over de organisatie waar je werkzaam bent. In de vier workshops, projectmanagement, grip op je werk, spelen met spelling en doelgericht communiceren, stond dit dan ook centraal. Daarnaast bood de dag de ultieme mogelijkheid om te netwerken en ervaringen met gelijkgestemden te delen. Het sparren met mensen die dezelfde functie hebben kan nieuwe inzichten met zich meebrengen. Tegelijkertijd is het leerzaam om te ondervinden hoe er met bepaalde situaties wordt omgegaan bij andere bedrijven.
 
“Het is erg waardevol om ideeën en ervaringen te delen met mensen die hetzelfde werk doen.”

Een project opzetten van A tot Z

Het samenstellen van projectteams komt in organisaties steeds vaker voor. Projectmatig werken kent een aantal aandachtspunten. Zo is het belangrijk om de doelstelling van het project niet uit het oog te verliezen. Daarnaast is voor een goede samenwerking tussen projectleden een duidelijke taakverdeling essentieel. Tijdens de workshop succesvol projectmanagement werden de deelnemers uitgedaagd om een personeelsfeest te plannen. Bij het bedenken en uitvoeren van een project van A tot Z komt veel kijken. De uitdaging zit hem vooral in het niet te snel willen gaan. Zo werd bijvoorbeeld een belangrijke eerste stap meerdere keren vergeten: de rolverdeling. Het is menseigen om stappen over te slaan en al direct naar de actiefase te gaan. Dit bemoeilijkt het bewaren van het overzicht en de kans bestaat dat er veel tijd wordt gestoken in een onderdeel dat later overbodig blijkt te zijn. Dit was een van de belangrijke lessen uit deze opdracht. Want in welke functie, op welk niveau of in welke sector dan ook: veel projecten verlopen niet vlekkeloos. De workshop liet op het gebied van projectmanagement zien wat je kan verwachten van een opleiding bij Schoevers.
 
“Ik vind het heel goed dat Schoevers dit doet; het is een laagdrempelige manier van kennismaken met wat Schoevers te bieden heeft.”

Hoe pak je energievreters aan?

Naast het managen van projecten moet je als supportprofessional van nog veel meer markten thuis zijn. Als spin in het web kan het lastig zijn om het overzicht te bewaren. Daarnaast zijn de taken steeds complexer of ze kosten veel energie. Om meer grip op je werk te krijgen is het allereerst van belang om de baas te worden over energievreters en om zaken waarop je geen invloed hebt, los te laten. Makkelijker gezegd dan gedaan. Aan de hand van twee verschillende cirkels, de cirkel van betrokkenheid en de cirkel van invloed, kregen de deelnemers inzicht in hoe je situaties waar je geen invloed op hebt kan loslaten. Het uiteindelijke doel? Meer grip op je werk.

Na het ochtendgedeelte was het tijd voor een uitgebreide lunch. De perfecte mogelijkheid om nader kennis te maken met elkaar en de aanwezige teamleden van Schoevers. Of om nog die ene brandende vraag te stellen aan een van de trainers. Er hing een gezellige en open sfeer en de deelnemers waren tot dusver enthousiast. Ook waren ze benieuwd naar de andere workshops.
 
“Tijdens de lunch was er de ruimte om andere deelnemers te spreken over hun opgedane kennis. Het liefst had ik dan ook alle vier de workshops gevolgd.”

Vergeet je spelling niet

In ons dagelijks werk staat communicatie centraal. Via mail, telefonisch, WhatsApp of in real life. Soms zelfs op meerdere manieren tegelijk. Communicatie vormt dan ook een belangrijk onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden. Of het nou gaat om een goed geschreven tekst, een social media bericht of een verslag: het moet het visitekaartje voor de organisatie zijn. Bij Schoevers staan de managementsupportprofessionals bekend om de foutloze teksten die zij schrijven. Een mail met spellingsfouten is namelijk niet van deze tijd. Toch is een cursus spelling niet bepaald gebruikelijk wanneer het gaat om bijscholing of verdere opleiding. En dat terwijl een goede beheersing van de Nederlandse taal, in woord en geschift, behoort tot één van de meest gevraagde functie-eisen. Met deze workshop is de taalkennis van de deelnemers op hetzelfde niveau als de officemanagementskills gebracht.

Effectief communiceren is een kunst

Gedrag (bewust of onbewust) heeft een enorme invloed op het succes dat je als supportprofessional behaalt. Want hoe zorg je ervoor dat je alle taken juist uitvoert? Hoe stel je jezelf centraal in de rol van ondersteuner? Wat zijn jouw grenzen? Hoe geef je collega’s de ruimte om ook hun mening te geven? Hoe jouw boodschap overkomt is volledig afhankelijk van de manier waarop je het communiceert. Het is daarom belangrijk om je boodschap zodanig te formuleren dat je gesprekspartner het begrijpt. De deelnemers kregen tools mee vanuit het praktische communicatiemodel Roos van Leary. Deze workshop gaf daarom niet alleen meer inzicht in het eigen communicatiegedrag en dat van anderen, maar ook hoe je beter je doelen kan bereiken met effectief communiceren.
 
“Vooral de workshop communicatie vond ik interessant vanwege de herkenbare situaties. Ik weet nu beter hoe ik voortaan moet handelen.”

Ben jij je bewust van wat je onbewust uitstraalt?

Na de workshops was het tijd voor een style update van Nynke Politiek. Je kan beschikken over de juiste kennis en kwaliteiten, maar straal je dat ook uit? Ook je kleding is namelijk een belangrijke manier van communiceren. Maar hoe maak je de juiste vertaalslag naar de buitenkant? Met leuke en aansprekende voorbeelden gaf Nynke het belang van een goede uitstraling weer. Het is niet voor niets dat kleding, uiterlijke verzorging en hygiëne voor 63 procent bepalend zijn voor de eerste indruk. Daarnaast gaf ze inzicht in welke verschillende stijlen er zijn, en welke eigenschappen daarmee geassocieerd worden. De deelnemers gingen daarom niet alleen naar huis met vakinhoudelijke kennis, maar ook met tips voor een professionele zelfpresentatie.

Al met al was het een geslaagde dag en kijken we uit naar de volgende editie. Zien we je dan?

Bekijk onze nieuwe studiegids

Naast je baan een opleiding of training volgen? Bekijk het vernieuwde aanbod van Schoevers in onze studiegids 2021/2022. Of je nu net begint of al heel ervaren bent, een basisopleiding zoekt of je wilt specialiseren: je vindt jouw supportprofessional-opleiding in onze nieuwe studiegids. Blader hem op je gemak door en kies je opleiding.

Wij helpen je graag met een persoonlijk opleidingsadvies!

Telefonisch zijn wij bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08:00 uur tot 18:00 uur. Je kunt ons ook een bericht sturen via Whatsapp, van maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur.

 ​     035 - 7 506 140
      06 - 10 454 608
      Stuur ons een bericht