Menu

Je emotionele intelligentie vergroten: 5 tips

Wie een hoog IQ heeft, is succesvoller op het werk. Maar wist je dat je naast een IQ ook een EQ hebt? EQ staat voor emotionele intelligentie. Wie een hoog EQ heeft, kan beter op emotioneel niveau omgaan met zichzelf, anderen en gebeurtenissen. Het goede nieuws: je kunt je EQ verhogen met deze tips.

Emotiebewustzijn

Als je een hoog EQ hebt, heb je door dat je bepaalde emoties ondergaat. Je begrijpt bijvoorbeeld dat je loopt te fluiten omdat je blij bent met een goede beoordeling, of dat je kortaf doet tegen een collega omdat je net slecht nieuws hebt gehad.
 
Tip: vaak zijn we zo hard aan het werk dat we niet eens doorhebben dat we allerlei emoties ondergaan. Probeer door de dag heen daarom stil te staan en na te gaan hoe je je voelt. Tevreden? Geïrriteerd? Opgetogen? Teleurgesteld? En hoe komt dat dan? Dit kan gewoon terwijl je wacht tot het theewater kookt of tussen twee taken door.

Emotieregulatie

Misschien heb je weleens gemerkt dat een collega haar woede op jou afreageerde, of dat je zelf geen werk kon verzetten omdat je zo in de spanning zat om iets. Hoe dit soort dingen voorkomen kunnen worden? Door goede emotieregulatie. Het is niet erg als je boos, verdrietig of gespannen bent: dat hoort bij het mens-zijn. Maar met een hoge emotionele intelligentie kun je je emoties wel beter sturen. Fijn voor jou én voor je omgeving.
 
Tip: adem in, adem uit. Als je een negatieve emotie voelt, ga je vaak slecht ademen en daardoor wordt het alleen maar erger. Door een aantal keer heel langzaam en diep door je neus in- en uit te ademen, breng je de rust terug in je hoofd. Dit betekent niet dat je de emotie niet meer voelt of hoeft te voelen: waar je voor zorgt is dat jíj weer in charge bent, niet je emotie.

Zelfmotivatie

Mensen met een hoog EQ kunnen zichzelf goed motiveren om hun doelen te bereiken – ook als ze niet direct effect zien. Ze doen op hun werk bijvoorbeeld extra hun best, omdat ze loonopslag willen vragen. Ze gaan toch sporten, ook al waren ze eigenlijk liever op de bank blijven zitten. Zo halen ze sneller hun doelen. Ze oefenen met grenzen stellen en nee zeggen, zelfs al is het verleidelijk om maar gewoon over zich heen te laten lopen.
 
Tip: visualiseer jezelf een half jaar van nu. Verdient je toekomstige ik meer salaris dan jij nu (of heeft ze zelfs promotie gemaakt)? Is ze zo fit dat ze fluitend de kantoortrappen beklimt? Heeft zo zoveel geoefend met grenzen stellen dat het een tweede natuur geworden is? Probeer te bedenken dat het al gelukt is en merk wat voor gevoel dit je geeft. Probeer dit op te roepen als je minder gemotiveerd bent voor de makkelijke weg wilt kiezen. Op die manier herinner je je weer waar je het allemaal voor doet.

Empathisch vermogen

Mensen met een hoog EQ herkennen en erkennen emoties bij anderen. Je ziet bijvoorbeeld dat je collega ergens mee zit en begrijpt waarom. Hierdoor kun je beter passend reageren.
 
Tip: besef je dat anderen, net als jij, de hele dag door allerlei emoties heen gaan. We zijn vaak geneigd om te denken dat iemand kortaf doet omdat hij nu eenmaal een kortaf persoon is, of vrolijk omdat diegene altijd een goed humeur heeft. Maar vaak wordt ook het gedrag van andere mensen gestuurd door hun bui. Sta daarbij stil en houd er rekening mee. Dit betekent overigens niet dat je altijd de oorzaak bij jezelf moet zoeken: de kans is groter dan er iets anders speelt.

Sociale vaardigheden

Ook hebben mensen met een hoog EQ veel sociale vaardigheden. Ze kunnen goed met anderen omgaan en laten niet alles om zichzelf draaien. Hierdoor is het fijn om met deze mensen om te gaan: en dat geldt ook op de werkvloer. Want om goed samen te kunnen werken heb je niet alleen praktische skills, maar ook sociale vaardigheden nodig.
 
Tip: probeer eens écht naar anderen te luisteren. Stel vaker vragen over hoe ze zich voelen of over hoe ze iets hebben aangepakt – zonder dat je alvast half in de startblokken staat om je eigen verhaal te kunnen vertellen. Je zult zien: hoe meer je over iemand weet, hoe meer je je aan diegene kunt relateren, en hoe meer jullie samen connecten.

Vergroot je emotionele intelligentie

Wil jij verder aan de slag met je emotionele intelligentie? Volg dan een van onze trainingen Persoonlijke Ontwikkeling. In verschillende trainingen ga je aan de slag met aspecten van emotionele intelligentie. Bijvoorbeeld de training Effectief communiceren en beïnvloeden, waarin je leert omgaan met andermans emoties en verschillende gesprekstechnieken leert toepassen. Of het HBO Trainingsprogramma Professioneel Zelfmanagement, waarin je inzicht krijgt in jezelf en je kwaliteiten en zo meer regie kunnt voeren op jezelf en jouw manier van werken.
 
Heb je vragen over deze trainingen, of wil je persoonlijk advies over wat het beste bij je situatie past? Bel ons dan op 035 – 7 506 140 of stel je vraag online. Onze opleidingsadviseurs helpen je graag verder.

Bekijk onze nieuwe studiegids

Naast je baan een opleiding of training volgen? Bekijk het vernieuwde aanbod van Schoevers in onze studiegids 2021/2022. Of je nu net begint of al heel ervaren bent, een basisopleiding zoekt of je wilt specialiseren: je vindt jouw supportprofessional-opleiding in onze nieuwe studiegids. Blader hem op je gemak door en kies je opleiding.

Wij helpen je graag met een persoonlijk opleidingsadvies!

Telefonisch zijn wij bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08:00 uur tot 18:00 uur. Je kunt ons ook een bericht sturen via Whatsapp, van maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur.

 ​     035 - 7 506 140
      06 - 10 454 608
      Stuur ons een bericht