Competenties van een supportprofessional #5: relatiebeheer

Bij Schoevers lichten we in deze serie de belangrijkste competenties voor supportprofessionals uit. In dit artikel gaan we in op nummer #5: relatiebeheer. Deze competentie is onmisbaar als je je werk als supportprofessional goed wilt doen. Ontdek waarom dit zo belangrijk is en hoe je deze competentie versterkt

Waarom goed relatiebeheer zo belangrijk is voor supportprofessionals

Als supportprofessional ben je vaak de schakel tussen verschillende mensen, afdelingen en zelfs organisaties. Interpersoonlijke skills zijn hierbij onmisbaar. Want goede werkrelaties hebben is niet alleen belangrijk voor de werksfeer – het zorgt er ook voor dat je meer voor elkaar krijgt. Je kunt namelijk effectiever samenwerken en anderen zijn meer geneigd je te helpen.

Hoe ontwikkel je de vaardigheden om jouw relaties zo goed mogelijk te beheren?

Als je deze competentie wilt verbeteren, is het vooral belangrijk om je bewust te zijn van hoe je met anderen omgaat en hoe je op hen reageert. Doe je je best om anderen op hun gemak te stellen, of vergeet je dat in de hectiek van de dag? Benader je je collega’s en werkrelaties op een positieve manier? Wees bewust van het sociale aspect van werken, en wees ook niet bang om ‘te aardig’ te zijn. Verdiep je ook in de wensen van de mensen met wie je werkt. Wat is hun doel? Wat kunnen jullie voor elkaar betekenen? Je bereikt sneller je (gezamenlijke) doelen als je oog voor elkaar hebt.

Groeien in het opbouwen en onderhouden van relaties

Wil je beter worden in het opbouwen en onderhouden van relaties? Bij Schoevers vind je verschillende opleidingen en trainingen waarmee je je skills op dit gebied verbetert. Bijvoorbeeld de korte opleiding Effectief Communiceren en Beïnvloeden. Hierin leer je hoe je je persoonlijke kwaliteiten kunt inzetten om op een positieve manier invloed uit te oefenen op anderen. Je leert verschillende gesprekstechnieken toepassen, ontwikkelt de vaardigheden om met andermans emoties om te gaan en gaat aan de slag met je beïnvloedingsvaardigheden.
 
Daarnaast vind je ook veel korte trainingen waarmee je aan de slag gaat met een bepaald sociaal aspect. Denk bijvoorbeeld aan de training Effectieve Gespreksvaardigheden, waarmee je effectiever leert communiceren. Of de training Assertief en Zelfverzekerd Communiceren, waarin je leert om daadkrachtiger te reageren en voor jezelf op te komen. Wil je beter omgaan met conflicten, wil je kunnen bemiddelen en problemen oplossen? Volg dan de training Conflicthantering.

Persoonlijk advies

Heb je nog vragen over onze opleidingen of trainingen, of wil je persoonlijk advies bij het maken je keuze? Bel onze opleidingsadviseurs op 035 – 7 506 140 of stel je vraag online. Wij helpen je graag verder!