Proactief handelen is een van de belangrijkste competenties voor supportprofessionals. Daar weet Secretaresse van het Jaar Vivian Veldman alles van. In haar blog legt ze uit welke weg ze hier zelf in heeft afgelegd en wat proactief handelen voor haar betekent: “Het vooruitkijken, het grotere geheel zien en begrijpen maar vooral zorgen dat je zelf de regie in handen neemt.”
Door Vivian Veldman-Erlemeyer
Toen ik net begon met werken, als secretaresse, was mijn proactief handelen nog niet zoals het nu is. Ik had vooral een afwachtende houding en wachtte tot het werk naar mij toe kwam, de zogenaamde reactieve houding.
Dat duurde overigens niet heel lang. Ik kwam er namelijk achter dat je met afwachtend handelen niet verder komt. Je gaat het groter geheel niet leren zien en mist verbanden. Dat ik van nature vreselijk nieuwsgierig ben heeft daar ongetwijfeld ook mee te maken gehad. Ik wilde graag álles weten. Tegenwoordig hecht ik meer waarde aan het begrijpen van zaken dan aan het alles willen weten. Verstand komt met de jaren zegt men toch?
Een aantal jaar terug was er binnen ons bedrijf een grote reorganisatie aanstaande. Via ons intranet kon je lezen wat de plannen waren en wat dit voor sommige functies zou betekenen. Er zouden bijvoorbeeld een aantal managementfuncties verdwijnen. Dat ik die stukken las was niet alleen uit nieuwsgierigheid, maar vooral uit interesse voor het proces wat gaande was. Tijdens het lezen van de stukken bedacht ik me dat ook mijn baan niet zeker was, maar koos ervoor af te wachten.
Ik werkte toen nog als afdelingssecretaresse en sprak over die stukken met medesecretaresses. Een van hen gaf aan dat wij ons geen zorgen hoefden te maken, het ging hier immers alleen om managementfuncties. Dit was dan misschien wel waar, maar voor mij was een logisch gevolg van dit alles dat er natuurlijk ook in de ondersteunende functies gesneden zou gaan worden. Je kan moeilijk de secretaresse laten zitten als er geen werk is doordat een manager wegvalt. Toen dit inderdaad het geval bleek te zijn, en er een flink aantal secretaresses boventallig werd verklaard, verbaasde mij dat niet. Die verbazing was er wel bij die ene collega-secretaresse, want hoe kon dit nou, wij waren immers toch geen management?
Ik heb me echt heel lang afgevraagd hoe het kon dat dit nieuws voor sommige mensen als donderslag bij heldere hemel kwam terwijl het voor mij zo logisch was. Dat verschil zit in proactief handelen. Het vooruitkijken, het grotere geheel zien en begrijpen maar vooral zorgen dat je zelf de regie in handen neemt. Ik heb ook nimmer de angst gehad dat ik baanloos zou raken. Mocht ik boventallig verklaard worden, dan zou er vast weer iets anders leuks op mijn pad komen hield ik mezelf voor ogen. Boventallig verklaard werd ik niet, een paar dagen later startte ik in mijn nieuwe functie als directiesecretaresse op ons hoofdkantoor…
Wil jij jezelf ook verder ontwikkelen als supportprofessional? Volg een opleiding bij Schoevers! Bekijk het aanbod en schrijf je in. Heb je nog vragen, of wil je persoonlijk advies? Bel onze opleidingsadviseurs op 035 – 7 506 140 of stel je vraag online. Zij helpen je graag verder.