Communicatiestijlen: communiceer zoals je bent

Blog van Renate Smidt, Secretaresse van het Jaar 2019

Merk jij ook wel eens dat je makkelijker met de ene collega communiceert dan met de andere? Of denk je weleens dat je iets goed hebt uitgelegd, maar heeft je collega jou toch verkeerd begrepen? Dit kan te maken hebben met verschillende communicatiestijlen. Op mijn werk merk ik regelmatig dat niet iedereen hetzelfde communiceert. Het is heel verleidelijk om te denken dat een ander net zo denkt als jij, terwijl dit echt niet altijd het geval is. Dat is niet erg, maar wel iets om rekening mee te houden. Bijvoorbeeld door rekening te houden met de communicatiestijl van die ander. Natuurlijk is niemand 100% in te delen in een bepaalde stijl, maar je kunt wel kijken welke stijl het meeste aansluit bij je gesprekspartner.

De beschouwende stijl

Persoonlijk heb ik veel affiniteit met de beschouwende stijl. Ik werk systematisch en gestructureerd om overzicht te creëren. Ik hou van vooruit denken en mogelijke scenario’s in kaart brengen met de bijbehorende feiten, heerlijk vind ik dat! Hierdoor ga ik goed voorbereid het gesprek in. En als ik tijdens het gesprek een go krijg, dan kan ik direct door met de uitvoering.

De coöperatieve stijl

Een paar weken terug kwam ik aan op mijn werk. Ik wist dat het een drukke dag zou worden, waardoor ik in een rap tempo de belangrijkste e-mails uit mijn mailbox beantwoordde. In mijn beantwoording was ik daardoor erg to the point. Na het versturen van een e-mail naar een van mijn collega’s kreeg ik een slecht gevoel. Deze dame hanteert zelf een coöperatieve communicatiestijl. Zij is echt zo iemand die zich goed kan verplaatsen in de ander en veel waarde hecht aan een goede onderlinge relatie. Voordat zij ter zake komt, vraagt zij altijd even hoe het met mij is, hoe mijn weekend was en of ik nog leuke uitjes op mijn planning heb. In mijn haast om al mijn e-mails te beantwoorden, had ik haar vriendelijke vragen helemaal genegeerd en dat voelde niet goed. Later die dag ben ik dan ook op mijn collega afgestapt en heb ik mijn verontschuldigingen aangeboden voor mijn e-mail, die waarschijnlijk net wat te kort door de bocht was.

Sindsdien probeer ik mijn communicatiestijl zo veel mogelijk aan te passen op de hare. Dat doe ik door informeel in gesprek te gaan, waarbij ik de tijd neem voor de onderlinge relatie. Ik vraag naar haar belevenissen en vertel iets over mijzelf. Door het aanpassen van mijn communicatiestijl merk ik dat onze samenwerking nog prettiger verloopt.

De directieve stijl

In een projectgroep heb ik eens samengewerkt met een collega met de directieve communicatiestijl. Deze collega hield van een snel werktempo, toonde veel initiatief en nam de leiding over het project. Ik vond het heerlijk samenwerken met deze doelgerichte collega: de kaders waren duidelijk, waardoor er verder aan het project gewerkt kon worden. Deze manier van werken heeft echter ook gezorgd voor weerstand in de projectgroep. Een aantal collega’s miste het persoonlijke aspect in de samenwerking, waardoor de communicatie onderling niet altijd even soepel verliep.

De expressieve stijl

Een poosje geleden merkte ik tijdens een vergadering dat er frictie ontstond tussen mijzelf en een collega met een expressieve communicatiestijl. Ik wilde graag de onderwerpen concreet bespreken om tot een besluit te komen, maar mijn gesprekspartner leidde meerdere keren de focus van het onderwerp af met pakkende voorbeelden en vele gebaren over haar ervaringen uit het verleden. Ook tijdens andere gesprekken merkte ik dat de communicatie tussen ons niet helemaal lekker liep en ik besloot het daarom eens anders aan te pakken. De eerstvolgende keer dat ik met haar in gesprek ging, ben ik heel bewust begonnen met een informele opening. Ik heb gevraagd naar hoe het met haar en haar privé ging. Vervolgens heb ik iets over mijzelf verteld. Door de tijd te nemen voor het persoonlijke, was het ijs eigenlijk al meteen gebroken. Het inhoudelijke gesprek verliep hierna vlekkeloos: we hebben nieuwe ideeën gedeeld en concrete besluiten genomen.

Probeer het eens!

Ik ben het experiment aangegaan om mijn communicatiestijl aan te laten sluiten op mijn gesprekspartners. Ik ga dit in de toekomst zeker vaker doen, omdat ik merk dat dit veel voordelen heeft en goed is voor de relaties met mijn collega’s. Probeer ook eens om je communicatiestijl aan te passen op een collega waarmee de communicatie niet altijd even soepel verloopt. Ik ben benieuwd of ook jij hier de voordelen van merkt!