De maatregelen rond het coronavirus hebben een grote impact. Je sociale leven staat grotendeels stil, maar je werk gaat door, waarschijnlijk vanuit huis. Hoe ga je hier als supportprofessional, met een grote variatie aan taken en contactmomenten, mee om? Wij vroegen het aan Erika van den Bosch, halvefinalist van onze verkiezing Secretaresse van het Jaar 2020. Zij is Management Assistent bij BAM Bouw en Techniek Regio Midden.
Ik werk in deze rare periode vanuit huis. Dat gaat prima, al was de verdeling in het begin soms vrij lastig. Mijn man werkt ook thuis en mijn 5-jarige zoon had ook aandacht nodig omdat hij thuisonderwijs kreeg. We maakten iedere avond een planning, zodat we rekening konden houden met zijn schoolwerk en ons werk. Dat werkte prima en we zijn inmiddels een echt team!
Op dit moment werken mijn man en ik nog steeds thuis, maar onze zoon gaat weer naar school. Dat is heel prettig, omdat privé en werk nu weer meer gescheiden zijn.
In het begin zat ik iedere ochtend met onze staf (de managers en directie) in een overleg via Teams. Daarin bespraken we alle zaken die nu noodzakelijk zijn. We stelden prioriteiten en maakten een mooie taakverdeling. Daarna zat ik met mijn team van secretaresses om ze op de hoogte te houden van alle zaken, zodat ook zij wisten wat er allemaal speelde. Inmiddels hebben we nog maar 1x per week overleg. In het begin was dagelijks echt noodzakelijk, nu bespreken we 1x per week de zaken die betrekking hebben met corona.
1 keer per week zit ik 1-op-1 via Teams met de secretaresses. Dan hebben we het niet over werk, maar over persoonlijke dingen. We missen elkaar best wel, dus ook het sparren. Als het nodig is, bellen we vaker. Ik ben de verbinding tussen staf en de collega’s.
Wat voor mij een soort van voordeel is in deze periode, is dat Office365 in een enorme vlucht zit. Daar waar mensen hiervoor nog redelijk sceptisch waren, gaan ze nu massaal aan de slag met Teams en Sharepoint. Om ze zoveel mogelijk op weg te helpen, heb ik nu redelijk wat overleggen staan waarbij ik ze de belangrijkste informatie kan vertellen zodat ze allemaal goed en vooral veilig met de systemen om kunnen gaan.
Omdat ons pand zo goed als dicht zit, hebben we als secretariaat nu ook de mailboxen van de receptie onder onze hoede. Dat hebben we prima kunnen verdelen en het is soms even zoeken en puzzelen, maar dat loopt ook prima.
De communicatie verloopt heel goed. Fijn dat er tegenwoordig zoveel digitaal mogelijk is. Het maken van afspraken en vooral de bijeenkomsten die geannuleerd worden hebben wel aandacht nodig. We zijn druk aan het bekijken wat we wel en niet door laten gaan digitaal en er komen verrassende initiatieven.
De balans tussen werk en privé liep nogal door elkaar. De hele dag was ik juf, moeder en Management Assistent. Nu mijn zoontje weer naar school gaat loopt het allemaal gesmeerd. Vanaf volgende week gaat hij weer volledig naar school, dan is het helemaal weer als vanouds.
Het productief blijven lukt verrassend goed. Door de diverse initiatieven m.b.t. Office365 kan ik mijn collega’s op weg helpen en ben ik daar best druk mee. Ook mijn gewone werk gaat natuurlijk door, al worden de mails en afspraken een stuk minder.
Mijn tip aan anderen is vooral om contact te blijven houden. Niet alleen over werk, maar ook ruimte maken voor een sociaal praatje. Dat doe je normaal ook en het is best fijn om dat contact te houden. Mensen worden toch geraakt door deze periode, er zijn zorgen en angsten. Goed om dit uit te kunnen spreken, maar zeker ook goed om met elkaar te kunnen lachen! Bel eens een collega waar je zakelijk gezien niet zoveel contact mee hebt. Het is fijn om aandacht te krijgen en te ontvangen. Let een beetje op elkaar en help waar je kunt!