Als we íemand ‘een van Schoevers’ kunnen noemen, is het Zoë Roorda wel. De pas dertigjarige Zoë behaalde maar liefst vier Schoevers-diploma’s en was zelfs het gezicht van Schoevers’ frontoffice, waar ze als ondersteuning van de opleidingscoördinator voorlichting gaf aan een nieuwe lichting Schoevers-studenten. Inmiddels bemiddelt zij voor supportprofessionals die een nieuwe uitdaging zoeken. Dat zij meerdere diploma’s op zak heeft, zal niemand verbazen.
De ambitieuze Zoë is erop gebrand zich zo breed mogelijk te ontwikkelen in dit dynamische vakgebied: ‘Ik wil multi-inzetbaar zijn. Dus niet alleen op een traditionele manier ondersteunen, maar écht een manusje van alles zijn. Van het schrijven van rake teksten en het bijhouden van social media tot het oppakken van HR-taken – ik vind het allemaal even leuk.’
‘Het idee om een Schoevers-opleiding te volgen, kwam van mijn ouders. Zij hadden goede verhalen gehoord over Schoevers – in hun ogen de perfecte leeromgeving voor het verlegen meisje dat ik was. Zij spoorden me aan om ervoor te gaan, omdat het me een goede basis zou geven. Vanuit daar kon ik bekijken wat ik verder wilde doen en leren.’ En het bleek de perfecte match: de verlegen Zoë kreeg van Schoevers het zetje dat ze nodig had om zich te ontpoppen tot de zelfverzekerde topprofessional die ze vandaag de dag is.
De match bleek zelfs zo goed, dat Zoë na haar vakopleiding nog drie andere opleidingen volgde: MBO Management Assistant niveau 4, HBO Officemanagement International Business and Languages en de specialisatie Personeels- en Facilitymanagement. Met deze kennis op zak valt het Zoë op hoe belangrijk het is om je te blijven ontwikkelen in dit sterk veranderende vakgebied: ‘Er is in korte tijd zó veel veranderd. Je móet meegaan met de tijd, anders zet je jezelf buitenspel. Een opleiding, training of specialisatie is de perfecte manier.’
Volgens Zoë komt dat wat ze leerde tijdens haar opleidingen nog altijd van pas in haar huidige baan. ‘De opleidingen waren erg intensief, waardoor ik goed leerde om prioriteiten te stellen – iets dat van groot belang is wanneer je aan de slag gaat als supportprofessional. Daarnaast heb ik ontzettend veel gehad aan de lessen Nederlands en Engels, daar pluk ik nog steeds de vruchten van. Daarnaast heeft Schoevers Professionals mij geholpen aan mijn eerste baan, waar ik ze nog steeds erg dankbaar voor ben. En ook daarna hield ik contact met mijn netwerk binnen Schoevers, waardoor ik de kans kreeg om als ondersteuner op het Schoevers Instituut aan de slag te gaan.’ In die rol adviseerde Zoë dagelijks een nieuwe lichting Schoevers-studenten. Een van de adviezen die ze regelmatig gaf? ‘Om direct na je opleiding bij verschillende bedrijven ervaring op te doen. Spring in het diepe! Alleen zo kom je erachter welke rol én organisatie bij je past – dat is zó leerzaam.’