De maatregelen omtrent het coronavirus hebben een grote impact. Je sociale leven staat grotendeels stil, maar je werk gaat, waarschijnlijk vanuit huis, door. Hoe ga je hier als docent mee om? Wij vroegen het aan Audrey Breijman. Zij is docent voor de deeltijdopleidingen van Schoevers.
Het virtueel lesgeven bevalt mij prima! Ik vind het leuk om de lessen zo interactief en leuk mogelijk in te richten. Soms voelt het een beetje als een onewomanshow als veel studenten hun camera niet aanzetten. Dan breng ik de lesstof nog even enthousiast over en krijg ik visueel weinig respons. Maar dat vind ik niet zo erg.
Ik ben continu bezig met de vraag: op welke manier kan ik de stof zo interessant mogelijk overbrengen aan de studenten? Ik geef les in de Virtual Classroom, onze online leeromgeving. Zo kan ik nog steeds gebruikmaken van mijn eigen presentaties en allerlei andere informatie delen via mijn beeldscherm. Ik vergaderde al veel via Skype en Zoom; dat is voor mij dus niks nieuws.
Het lesgeven was wel even schakelen, omdat elke les wel zo’n 2 à 3 uur duurt. Je wilt dat de studenten de theorie nog net zo goed tot zich nemen en lang geconcentreerd blijven. Gelukkig gaat het goed en weet ik middels de interactieve lessen nog steeds hoe de studenten ervoor staan. Ik laat studenten vragen beantwoorden en opdrachten uitwerken. In de Virtual Classroom kan ik gebruikmaken van post-its en surveys. Ook kan ik studenten verdelen in subteams, waarin ze de leerstof kunnen bespreken.
Ik leer veel van de virtuele platformen. Veel nieuwe creatieve oplossingen en handige functies van onlinevergaderapplicaties kan ik aan mijn lijstje van kennis en skills toevoegen. En die zijn nog steeds handig als ik weer klassikaal kan lesgeven. Ook word ik creatiever in het contact houden met mensen, via Facetime of Skype bijvoorbeeld. Verder weiger ik toe te geven aan eindeloos bingewatchen. Ik kijk documentaires en volg onlinetrainingen; dingen waar ik eerst geen tijd voor had.
Ik probeer de structuur erin te houden en veel af te wisselen, zodat ik niet als een zombie achter mijn scherm blijf zitten. Ik neem een kleine pauze, met een kopje koffie buiten in de zon, in de tuin of elders, met gepaste afstand uiteraard. Ik maak ’s ochtends een actielijst, waarbij ik verschillende taken opdeel. Zo krijg ik ook een voldaan gevoel als ik een klein klusje heb opgepakt.
Mijn tip voor anderen is: kijk goed naar wat bij jou past en zoek daar een goede modus in. Zie deze situatie ook als een mooie speeltuin vol met kansen die je kunt grijpen, kansen waar je normaliter geen tijd voor had vrijgemaakt.
Wil jij je in deze tijd blijven ontwikkelen in het supportvak? Je kunt je ook nu aanmelden voor opleidingen. Die volg je eerst in de Virtual Classroom, waarna je met de switchgarantie kunt overstappen naar de klassikale variant zodra dit mogelijk is.
Bekijk het opleidingsaanbod van Schoevers