Menu
Opleidingsadvies

Werken buiten werktijd: hoe flexibel ben jij buiten werktijd?

Nu we allemaal zo makkelijk thuiswerken, is het ook veel gemakkelijker geworden om ’s avonds wat langer door te werken, of om op je vrije dag een mailtje te beantwoorden. Handig, vindt de één. Een inbreuk op je vrije tijd, vindt dat ander. Lees hier hoe andere supportprofessionals het aanpakken, en ontdek de tips om je grenzen beter te bewaken.

Onlangs vroegen we op LinkedIn supportprofessionals of zij bereikbaar zijn buiten werktijd. Een kwart (24%) gaf aan dat de normaalste zaak van de wereld te vinden. De overgrote meerderheid (64%) zei het soms te zijn. Slecht 9% zei: nee, klaar is klaar. En 3% is wel bereikbaar buiten werktijd, maar naar eigen zeggen helaas alleen omdat het niet anders kan.

‘Morgen weer een dag’

Hoe denken de Schoevers Talks-supportprofessionals hierover? Recruitment coördinator Demi van Halst: “Ik kan, gelukkig, werk en privé goed scheiden. Ik vind het totaal niet erg om langer door te werken of om mijn laptop nog even open te klappen als ik thuis op mijn telefoon zie dat er nog wat belangrijks binnen komt. Ook al wordt dit niet van je verwacht.”

Ze vervolgt: “Maar ik kan ook heel goed alles uitdoen en zeggen: nu is het tijd om te gaan sporten, of wat gezelligs te doen. Ik probeer ook mijn collega’s hierin mee te trekken; “morgen weer een dag” zeg ik dan. Het is een kwestie van prioriteiten stellen, sommige dingen kunnen echt wel even blijven liggen. Zo hou je het voor jezelf ook leuk!”

‘Eigen keuze’

Ook interim Personal Assistant Jane Booij is flexibel en kan op ieder moment wat oppakken. “Maar ik word niet vaak onverwachts om half twaalf ’s avonds gebeld. Ik heb liever dat ik ’s avonds wordt gebeld dan dat ik er de volgende dag achter kom en dat het dan helemaal geëscaleerd is en ik er dan juist meer werk aan heb.”

Virtual Assistant Floor Schliekelmann geeft aan dat de keuze om ’s avonds nog even te werken uit haarzelf komt. “Ik kan niet zo goed loslaten, ik voel me altijd verantwoordelijk. Ook als een klant me ’s avonds om 22.00 uur appt terwijl ik uiteten ben met vriendinnen. Maar dat ligt wel echt aan mij.”

Werken op topniveau

Met andere woorden: veel supportprofessionals zijn niet alleen binnen, maar ook buiten werktijd flexibel. Hoe kijk Schoevers-trainer Maaike Knoester hier tegenaan? Kun je ook supportprofessional op topniveau zijn én om 17 uur je laptop dichtklappen? “Ik denk dat het erg afhangt van waar je werkt, wat voor werkcultuur er is en wat voor verwachtingen je manager heeft. En aan wat jij zelf kunt bereiken tussen half 9 en 17 uur: als jij heel gedisciplineerd, professioneel, effectief en efficiënt bent, dan kom je binnen die tijd al heel ver,” stelt Maaike.

“Maar er zullen altijd wel dingetjes zijn die buiten werktijd worden ontdekt en waar dan meteen iets aan gedaan moet worden. Daar moet je wel een beetje rekening mee houden. Enige flexibiliteit blijft belangrijk.”

Omgaan met bereikbaarheid buiten werktijd: 7 tips

Bereikbaar zijn buiten werktijd hoeft niet vervelend te zijn: veel supportprofessionals vinden het juist iets positiefs. Maar wil je dit beter afbakenen, omdat je vindt dat je een beetje té bereikbaar bent geworden in je vrije tijd? Met deze tips wordt het makkelijker om grenzen te stellen:

  • Schep duidelijke verwachtingen. Als je een klus krijgt, vertel dan wanneer je tijd hebt om hem op te pakken. Dat geeft ook rust voor de opdrachtgever.
  • Geef je grenzen aan. Een paar keer per jaar gebeld worden voor een spoedgeval is iets heel anders dan wekelijks geappt worden voor iets dat ook tot morgen kan wachten. Als je het niet waardeert dat je buiten werktijd wordt benaderd, geef het aan.
  • Laat je grenzen zien met je gedrag. Als je collega’s zien dat je om 9 uur ’s avonds nog niet-noodzakelijke mailtjes beantwoordt, dan verwachten ze dat je dat vaker gaat doen, en zul je vaker later verzoekjes krijgen.
  • Geef het goede voorbeeld. Zit je toch een keer tot laat te werken? Je kunt je mails bij veel mailprogramma’s ook zo instellen dat ze pas de volgende ochtend verstuurd worden. Zo geef je je collega’s geen opgejaagd gevoel.
  • Leg je werktelefoon buiten werktijd ergens waar je hem niet de hele tijd kunt pakken. Heb je je werkmail op je privételefoon? Zet dan je meldingen uit. Als het écht belangrijk is, dan kunnen ze je wel bellen.
  • Als het echt nodig is dat je buiten werktijd je telefoon checkt, spreek dan een interval met jezelf af, bijvoorbeeld één keer per twee uur. Zo voorkom je dat je de hele avond met je telefoon in je hand zit.
  • Realiseer je dat flexibel werken ook voordelen heeft. Tegenwoordig kunnen we ook makkelijker even tussendoor een boodschap doen, een vriendin bellen of nét wat langer blijven wandelen. Wat vaker buiten werktijden bereikbaar zijn, is dan zo erg nog niet. Maar het is natuurlijk wél belangrijk dat het allemaal in balans blijft.

Blijf jezelf ontwikkelen

Wil jij beter je grenzen leren bewaken? Daar kun je bij Schoevers verschillende trainingen voor volgen. Bijvoorbeeld de training Assertief en effectief organiseren. Hierin leer je alles over onderwerpen als assertiviteit, onderhandelen, delegeren en helder communiceren. Eveneens krijg je de nodige concrete tips en tools om snel en handig met je tijd om te gaan. Bekijk ook onze andere trainingen effectieve communicatie.

En heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op. Bel ons op 035 – 7 506 140, mail naar info@schoevers.nl of stel je vraag online. We helpen je graag bij het kiezen van de opleiding die bij je past.

Het Schoevers Kwaliteit Register ®

Het Schoevers Kwaliteit Register is een keurmerk waarmee je aantoont dat je op topniveau bent opgeleid. Het SKR® wordt gecontroleerd door een onafhankelijke commissie en breed gedragen in het bedrijfsleven. Wie in het register opgenomen is, behoort tot een exclusief netwerk van ambitieuze managementondersteuners. (Potentiële) werkgevers zien meteen: jij levert Schoevers-kwaliteit.