Zo verbeter je je personal branding op LinkedIn

LinkedIn is dé manier om te laten zien wie jij als professional bent en waar je voor staat. Met goede personal branding lukt het je om je expertise te tonen en nieuwe kansen aan te trekken – binnen of buiten je organisatie. Maar hoe kun je jezelf nou optimaal ‘branden’? Bekijk de tips.

Wat is personal branding?

Waarschijnlijk ken je de term ‘branding’ wel. Deze term is afkomstig uit de marketing. Hiermee wordt bedoeld dat je een merk, bedrijf of product op een bepaalde manier neerzet zodat mensen direct zien waarom het bijzonder en uniek is. Bijvoorbeeld als luxe, onmisbaar of betrouwbaar. Bij ‘personal branding’ doe je dit met jezelf. Hoe wil jij bekendstaan in de markt?

De BBT-formule

Een goede manier om te ontdekken wat je online wilt uitdragen, is volgens de BBT-formule. Beantwoord voor jezelf de volgende vragen. Je mag hier best even over nadenken en de antwoorden op papier zetten:
 
Belofte: wat heb jij de wereld te bieden?
Bewijs: welk bewijs heb je daarvoor?
Toonzetting: hoe benaderbaar ben je? (Wil je mensen aanmoedigen om contact op te nemen, of niet per se?)

Je LinkedIn-profiel inrichten

Heb je de bovenstaande vragen voor jezelf beantwoord, dan wordt het tijd om aan je LinkedIn-profiel te werken. Belangrijke punten zijn hierbij:
 
Zakelijke profielfoto: kies voor een scherpe, duidelijke foto waarop je representatieve kleding draagt en een zelfverzekerde blik en lichaamshouding hebt. Bedenk: sluit deze foto aan bij hoe ik gezien wil worden?
 
Gebruik een goede achtergrondfoto: ook de achtergrondfoto zegt iets over jou. Ben je zelfstandige, dan wil je je eigen logo en afbeeldingen als achtergrond. Wil je laten zien dat je betrokken bent bij je organisatie, dan heeft je organisatie misschien mooie afbeeldingen die je kunt gebruiken. Of plaats een foto van je werkplek, de stad waarin je wilt werken, of een zakelijke sfeerfoto. Met jouw fotokeuze zet je een beeld van jezelf neer.
 
Belofte in het tekstblok: het blok ‘info’ is een van de belangrijkste onderdelen van je pagina. Hierin kun je schrijven wat je doet. Probeer je hierbij te focussen op wat je voor de ander kunt betekenen. Waarom zou een werk- of opdrachtgever geïnteresseerd in jou moeten zijn?
 
Dit zijn belangrijke aandachtspunten, want dit is de eerste indruk die mensen van je krijgen als ze je profiel bezoeken. Je kunt natuurlijk nog veel meer zelf instellen, zoals je werkervaring, opleidingen en dergelijke. Kijk eens naar alle opties en beslis wat voor jou relevant is.
 
Let op de toonzetting: bij alle berichten die je op LinkedIn zet, of het nou een eigen bijdrage is of een reactie op iemand anders: denk eraan dat huidige of toekomstige opdrachtgevers, werkgevers en collega’s het kunnen zien. Blijf daarom altijd professioneel. Welke toon je precies aanslaat is afhankelijk van in welke omgeving je werkt of wilt werken, maar waarschijnlijk wil je gaan voor een informeel zakelijke/business casual toon. Het hoeft niet té formeel, maar let er in ieder geval op dat je spelling, grammatica en interpunctie in orde is.

Verder met personal branding

Heb je je LinkedIn-profiel eenmaal ingericht, dan eindigt dat daar niet. Want als je goed aan je personal branding wilt werken, is het belangrijk dat je zichtbaar bent. Dat doe je door zelf bijdragen te delen en door te reageren op berichten van anderen.
 
Hou bij alles wat je zegt de volgende vragen in je achterhoofd:

  • Wat zijn je waarden en normen?
  • Wat is jouw identiteit?
  • Wat is jouw advies?

Al je bijdragen en antwoorden zouden hierbij moeten passen.

Wat moet ik plaatsen op LinkedIn?

Wil je laten zien wie je bent op LinkedIn, maar weet je niet wat je dan moet zeggen? Je kunt je laten inspireren door onderstaande vragen. Dit kan zowel als je ergens op wilt reageren als wanneer je zelf iets wilt schrijven.

  • Wat is jouw waarneming? (Ik zie dat…)
  • Waar ben jij nieuwsgierig naar? (Wat ik me afvraag….)
  • Wat is jouw professionele mening? (Ik vind dat….)
  • Wat is jouw oplossing? (Ik zou….. doen)