Menu

“We verwerken de praktijk van je organisatie zoveel mogelijk in de incompanytraining”

Dianne van de Rijt is accountmanager incompany bij Schoevers. Dat betekent dat zij helpt met het opzetten van leertrajecten die zijn afgestemd op de behoeften van jouw organisatie. Hoe gaat ze te werk? Dianne vertelt.

Samen leren

Een incompanytraining houdt in dat de training wordt gegeven op de werkplek van je organisatie. De bijeenkomsten worden helemaal afgestemd op de vragen en behoeften die er in je bedrijf spelen. “Voor grotere bedrijven is het altijd zinvol om met elkaar incompany te trainen,” stelt Dianne. “Het is financieel aantrekkelijker en omdat het team samen leert, wordt het hechter.”

Van tevoren bepaalt Dianne samen met je organisatie hoe het incompanytraject eruit gaat zien. Met haar twintig jaar in dienst bij Schoevers brengt ze veel ervaring en een groot register aan oplossingen en creatieve ideeën mee. En dat is hard nodig: “De ontwikkeling van supportprofessionals wordt nog weleens vergeten, omdat zij verspreid zitten over de organisatie. Maar ook zij moeten bijblijven. Organisaties veranderen. Het werk verandert. Als je altijd maar blijft doen wat je deed, ga je achter de feiten aan lopen. Je kunt er beter voor zorgen dat je je gaat ontwikkelen voordat het gaat wringen,” zegt Dianne.

Een (online) kop koffie

Hoe verloopt het eerste contact met een organisatie? “Soms benaderen ze Schoevers als ze een opleidingsvraag hebben en ze op zoek zijn naar een opleider die hierbij kan helpen. Ik benader zelf ook organisaties waarvan ik weet dat er veel supportprofessionals werken om te kijken of we iets voor hen kunnen betekenen. Ik vraag dan hoe ze er op dit moment voor zorgen dat supportprofessionals bijblijven.”

Als het zinvol is, maken ze een afspraak. “Normaal drinken we dan een kopje koffie. Nu is de afspraak natuurlijk online.”

Gesprek over ontwikkeling

Hoe verlopen de gesprekken? “Ik probeer in kaart te brengen hoe de supportprofessionals zijn georganiseerd qua structuur. Vormen ze samen één afdeling met een leidinggevende die verantwoordelijkheid heeft over hun learning en development? Of werken ze versnipperd: hangen ze allemaal meer onder de manager die ze ondersteunen?” zegt Dianne.

Ze vervolgt: “Vervolgens kijken we waar ze nu staan. Hiervoor gebruiken we bijvoorbeeld Schoevers Navigator. Dit is een meetinstrument waarmee je de huidige stand van de competenties mooi in kaart brengt. Dit is een mooi instrument om het gesprek aan te gaan over hun ontwikkeling.”

Als in kaart is gebracht waar de supportprofessionals staan en waar ze zouden moeten staan, kijkt Dianne samen met de organisatie naar de beschikbare interventies. “Soms is een training het beste, soms kun je er ook nog coaching bij doen… ik kijk welke interventie het best past en maak een voorstel.”

Hierbij verkoopt ze ook weleens nee. “Om een succesvol incompanytraject te organiseren, is het belangrijk dat een organisatie enige omvang heeft. Als je organisatie minder dan 10 tot 15 supportprofessionals in dienst heeft, adviseer ik je om contact op te nemen met onze opleidingsadviseurs voor een openlijntraining.”

Hoe een incompanytraject eruitziet

Voor incompanytrajecten worden vaker trainingen en leergangen gebruikt dan langere opleidingen. “Het is zelden zo dat in een organisatie veel ondersteuners werken die nog geen beroepsopleiding hebben gedaan. We richten ons vooral op bijblijven en het ontwikkelen van competenties. Dus we geven vooral veel trainingen en leergangen, zoals Secretary Next.”

Deze trainingen en leergangen zijn deels hetzelfde als die in de open lijn. “Maar ze zijn altijd toegespitst op de organisatie qua oefeningen en casuïstiek, zodat de supportprofessionals zich er optimaal in herkennen. We zeggen niet voor niets: vandaag geleerd is morgen toegepast. We verwerken de praktijk zoveel mogelijk in de training.”

Wat voor opleidingen en trainingen worden veel gekozen? “Momenteel is er veel vraag naar persoonlijk leiderschap. Het wordt steeds belangrijker om als supportprofessional stevig in je schoenen te staan, je bewust te zijn van je invloed en om die invloed ook te pakken,” zegt Dianne.

“Ook is er veel vraag naar trainingen op het gebied van digitale tools en digitale vaardigheden. En door de jaren heen ook onverminderd populair: de training Perfect Nederlands, dat is de 2-daagse incompanyversie van de 3-daagse training Correct Nederlands. Foutloos schrijven en communiceren blijft zo belangrijk voor supportprofessionals. In deze training krijgen ze nog eens de belangrijkste spelling- en grammaticaregels. Het is heel hard werken, maar ze zijn er altijd heel blij mee.”

Een voorbeeld van een incompanytraject dat Schoevers heeft verzorgd: “We hebben onlangs een mooi traject gedaan met het RIVM. Dat was een ontwikkeltraject om supportprofessionals meer eigenaarschap te geven en meer verantwoordelijkheid over hun werk te laten nemen. Samen met de trainers van het RIVM verzorgden we een stuk inhoudelijk leiderschap. Een deel was standaard, een ander deel echt maatwerk. Dat was een heel leuk traject om te doen.”

Mensen in beweging krijgen

Wat trekt Dianne zo aan in incompany? “Mensen in beweging krijgen, dat is mijn drijfveer in alle banen die ik heb gehad. Hiervoor heb ik gewerkt in de arbeidsbemiddeling, nu doe ik het door mensen fit for the job te houden. Daarnaast vind ik het superleuk om een kijkje in de keuken van verschillende organisaties te nemen: hoe doen ze het bij het RIVM, hoe doen ze het bij Philips, hoe doen ze het in de zorg?” Deze kennis kan Dianne dan weer inzetten om de trajecten te optimaliseren.

De derde reden is de doelgroep, stelt Dianne. “Supportprofessionals zijn de smeerolie van de organisatie. Ze zetten zichzelf vaak op de achtergrond, ze vragen niet veel. Maar als zij weg zouden vallen, gaat het mis. Dus ik vind het leuk om die doelgroep wat steviger te maken.”

Maak een afspraak met Dianne

Dianne geeft aan dat bedrijven haar altijd mogen bellen als ze een vraag hebben. “Dan kijken we samen naar een passende oplossing. Als dat niet een training of opleiding is, dan zeg ik dat ook. Eerlijkheid is voor mij heel belangrijk: als je op een andere plek beter zit, zal ik je zeker doorverwijzen.”

Meteen contact opnemen met Dianne? Bel haar op 06 – 29 51 55 03 of stuur een mailtje naar DvandeRijt@schoevers.nl. Ze denkt graag met je mee over een passend incompanytraject voor jouw organisatie!

Ontdek onze vernieuwde opleidingen

Wil jij een opleiding volgen naast je baan? Dan ben je bij Schoevers aan het juiste adres. Wij hebben ons opleidingsaanbod onlangs weer vernieuwd. Hierdoor weet je zeker dat je opleiding aansluit bij wat je nodig hebt in je werk. Bekijk snel ons nieuwe aanbod en schrijf je in.

Wij helpen je graag met een persoonlijk opleidingsadvies!

Telefonisch zijn wij bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08:00 uur tot 18:00 uur. Je kunt ons ook een bericht sturen via Whatsapp, van maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur.

 ​     035 - 7 506 140
      06 - 10 454 608
      Stuur ons een bericht