Competenties voor de toekomst

Iedereen roept het: we gaan het helemaal anders doen. Een nieuwe manier van werken en een nieuwe manier van communiceren. Daar horen natuurlijk ook bepaalde competenties en vaardigheden bij. Hoe geschikt ben jij straks nog voor jouw functie?


Een solide basis

Natuurlijk verandert niet álles. Van jou wordt ook straks verwacht dat jij beschikt over professionele managementondersteuningsskills. Je gaat je namelijk nog steeds bezighouden met agenda’s, planningen, notulen, correspondentie en andere administratieve taken. Daarnaast komen er een hoop specifieke taken en rollen bij, waarin andere competenties bepalend zijn.


Projectmatig werken

In organisaties wordt steeds meer projectmatig gewerkt, dus je zult in de toekomst (vaker) projecten uitvoeren als projectlid of assistent-projectleider. Misschien ga je ook zelf wel projecten leiden! Dan kun je natuurlijk terugvallen op een aantal handige tools, maar die bepalen maar voor een deel je succes. Je zult het vooral moeten hebben van je planningsvaardigheden, timemanagementskills en persoonlijke vaardigheden, zoals feedback geven en ontvangen en goede communicatieskills.
 

Eventmanagement

Ook deze taak komt steeds meer bij de managementondersteuner te liggen: van het organiseren van zaken rondom een belangrijk bezoek tot personeelsuitjes, beursbezoeken of seminars. Je moet hiervoor beschikken over goede planningsvaardigheden en communicatieve skills en je moet vooral goed kunnen coördineren, omdat je voor heel veel verschillende dingen verantwoordelijk bent.
 

Meer verantwoordelijkheden

Het is niet voor niets dat het niveau van de managementondersteuner richting HBO verschuift. Van de moderne assistent of officemanager wordt namelijk steeds meer verwacht. Omdat managers en collega’s door de digitalisering een aantal taken zelf (kunnen) doen, wordt van jou steeds vaker verwacht dat je zelfstandig contacten onderhoudt met klanten, leveranciers en andere externe partijen. Je moet dus beschikken over goede communicatieve vaardigheden, maar ook over bedrijfskundig inzicht.
 

Persoonlijk leiderschap

Om jouw rol goed te kunnen vervullen, is het belangrijk dat je weet waar je voor staat en hoe je jouw kwaliteiten het beste kunt inzetten. Zelfinzicht dus, plus de skills om een optimale interactie aan te gaan met de mensen om je heen. Wees je bewust van jouw rol in de organisatie en de (on)mogelijkheden die daardoor ontstaan. Kijk ook eens goed naar je eigen talenten, ambities en drijfveren: waarom doe je wat je doet, waar ben je goed in en wat wil je bereiken? Pas als je je goed bewust bent van je eigen rol en de richting die je op wilt, kun je de mensen om je heen niet alleen ondersteunen, maar ook inspireren en motiveren
 

Digitaal vaardig

Helemaal in het begin kon je als secretaresse aan de slag als je kon typen en notuleren. Door de jaren heen werden er steeds meer eisen gesteld aan hun digitale vaardigheden. Denk aan mailprogramma’s, Word, Excel en PowerPoint. De mogelijkheden van deze software worden steeds verder uitgebreid en daarnaast komen er bijna dagelijks nieuwe apps bij die – de een wat meer dan de andere – de moderne secretaresse werk uit handen kunnen nemen. Het is dan ook belangrijk dat je blijft werken aan je digitale vaardigheden.

 
Blijf je ontwikkelen

Waar het eigenlijk op neerkomt, is dat het heel belangrijk is om mee te veren met de veranderingen. Stel je flexibel op, bekijk veranderingen met een open mind, maak onderscheid tussen wat een hype is en wat voor jou relevant is en blijf je ontwikkelen. Juist in een stroomversnelling betekent stilstand achteruitgang. Investeer dus tijdig in jouw vaardigheden: overleg met je manager in welke aandachtsgebieden jij wilt investeren en vraag of hier tijd en budget voor vrijgemaakt kan worden.
 

Brochure deeltijdopleidingen

Op je gemak alle deeltijdopleidingen bekijken? Vraag dan onze brochure aan.

Heb je vragen of wil je graag persoonlijk opleidingsadvies?

Neem dan contact met ons op

 ​     035-7506140
      06-10454608
     Stuur bericht