Menu
Opleidingsadvies

Beleving toevoegen aan online events | 3 tips

Managementsupport in tijden van Covid-19: regelmatig vanuit huis werken, online vergaderingen notuleren, zakelijk chatten met collega’s en helaas veel bijeenkomsten en zakenreizen annuleren. Toch zijn er nog genoeg meetings en events die doorgaan, maar dan als online variant. Dat vergt een andere manier van organiseren. Of het nu via Zoom, Skype of Teams is: hoe zorg je voor optimale beleving tijdens zo’n meeting of event? Hieronder geven we 3 tips.

TIP 1 | Besteed aandacht aan de uitnodiging

Genodigden krijgen tegenwoordig de een na de andere call ingeschoten. Ze accepteren alles gedwee en weten soms niet waar het nou eigenlijk precies over gaat. Dit kan anders! Geef een beetje kleur aan ‘de nieuwe werkelijkheid’ door een mooie visual mee te sturen met de uitnodigingsmail. In die visual neem je bijvoorbeeld de onderwerpen op die tijdens de bijeenkomst centraal staan. Op https://www.canva.com/ kun je snel en gemakkelijk aan de slag. Positieve reacties gegarandeerd.

TIP 2 | Stimuleer betrokkenheid

Interactie kan heel belangrijk zijn. Zorg dat iedereen betrokken is en zich gehoord voelt. Doe vooraf een persoonlijk belrondje voor agendapunten of verstuur een online poll of quiz. Dit kan ook tijdens de bijeenkomst waarbij jij live de uitkomsten deelt. Tools zoals https://nl.surveymonkey.com/mp/online-polls/ en www.kahoot.it bieden laagdrempelige manieren om deze polls of quizzen te maken. De ervaring leert dat mensen hier graag aan meedoen en het levert een goede sfeer én waardevolle informatie op.

TIP 3 | Maak het tastbaar!

Een lustrum, personeelsfeest of productlancering is toch minder feestelijk als iedereen thuis achter een scherm zit. Hoe zou het zijn als alle genodigden voorafgaand aan de bijeenkomst een pakketje thuisgestuurd krijgen dat ze pas mogen openmaken tijdens het online event? Door de beleving tastbaar te maken, maak je ‘m onvergetelijk. Het geeft een enorme vibe als op alle schermpjes verbaasde en blije gezichten verschijnen zodra iedereen ziet wat erin zit. Op deze manier creëer je, ondanks de social distancing, een uniek wij-gevoel. Kijk eens op www.story-box.nl voor de mogelijkheden. 

Heb jij nog een andere tip voor het toevoegen van beleving aan online events? Mail ‘m dan naar info@schoevers.nl en wie weet kunnen we ook jouw tips de volgende keer delen.

Het Schoevers Kwaliteit Register ®

Het Schoevers Kwaliteit Register is een keurmerk waarmee je aantoont dat je op topniveau bent opgeleid. Het SKR® wordt gecontroleerd door een onafhankelijke commissie en breed gedragen in het bedrijfsleven. Wie in het register opgenomen is, behoort tot een exclusief netwerk van ambitieuze managementondersteuners. (Potentiële) werkgevers zien meteen: jij levert Schoevers-kwaliteit.