Dat is er een van Schoevers: Wilma van den Bos

Wilma van den Bos heeft een indrukwekkende carrière: in veertig jaar heeft ze veel verschillende functies gehad bij de ING. Inmiddels werkt ze als managementassistent bij de internationale tak van de bank. Wat fascineert haar zo aan ons vakgebied? En wat zijn haar tips voor supportprofessionals die zich willen blijven ontwikkelen? Wilma: “Waar managers behoefte aan hebben, is een gesprekspartner.”

Veertig jaar in dienst

De aanleiding van dit interview: Wilma is inmiddels al veertig jaar in dienst bij ING. Een prachtige mijlpaal, en daarom wilde Schoevers-accountmanager Dianne van de Rijt haar de zilveren leeuw geven die Schoevers ooit – van destijds nog de Postbank – had ontvangen na het verzorgen van een intern opleidingstraject dat ook Wilma had gevolgd.

Wilma: “Het deed me wel wat om de leeuw terug te zien. Ik heb inmiddels veel binnen de bank gedaan, veel reorganisaties meegemaakt en verschillende functies gehad.” Zo werkte ze bijvoorbeeld op de afdeling Opdrachtencontrole, Spoedbehandeling en op een automatiseringsafdeling. Door het interne employability-traject kreeg ze in 1995 de kans om de Schoevers-opleiding tot secretaresse te gaan volgen.

Over een andere boeg

Vanwege de toenemende automatisering zag Wilma in die tijd de bankprocessen in een sneltreinvaart veranderen. Hiermee veranderden ook de werkzaamheden en de uitdaging in haar werk werd steeds minder. “Ik was toen net bevallen van mijn tweede kindje en werkte slechts zestien uur. Ondanks het minimaal aantal uren zag ik toch het nut en de noodzaak van jezelf ontwikkelen binnen het werkveld, van een persoonlijk ontwikkelplan,” vertelt Wilma.

“De gedachte ‘ik ga het helemaal over een andere boeg gooien’ was dan ook niet verrassend. Nadat ik de opleiding had afgerond, ben ik een stageplek gaan zoeken binnen de bank. De werkzaamheden, de menselijke kant, de contacten, de dienstverlening, het regelwerk, ik vond het allemaal zo leuk, dat ik niet meer terug wilde. Toen wist ik, hier ligt mijn passie!”

Inmiddels is Wilma nog altijd supportprofessional. “Van 2000 tot 2013 ben ik fulltime secretaresse geweest bij het callcenter van de zakelijke markt in het Postbankkantoor te Arnhem aan de Velperweg.” In 2013 solliciteerde ze naar een mooie managementassistentfunctie bij het hoofdkantoor in Amsterdam, waarna ze zelf ook naar Amsterdam verhuisde. In 2017 is ze gestart in een nog mooiere nieuwe uitdaging van managementassistent, een cross border-functie (België-Nederland), meer internationaal, waar ze nu nog steeds in werkt. Wilma: “Dit is echt de leukste assistentbaan ooit. Hier werk ik met zoveel verantwoordelijkheid, ben ik meer onderdeel van het MT en een gewaardeerd klankbord en heb ik meer inspraak. Ik zie mijn baan echt als mijn winkeltje in een groot bedrijf.”

Van elkaar leren

Wilma’s supportprofessionalcarrière begon dus met een incompany-opleiding. Hoe beviel de opleiding waarmee ze zich omgeschoold heeft? “Ik vond het leuk. Je leert extra door de dynamiek, je leert van elkaar. Ik vond het heel mooi dat onze werkgever dat aanbood.”

Ook als ze later weer naar Schoevers ging voor een training beviel dat goed. “Ik heb Schoevers als heel prettig ervaren. Het is een professioneel bedrijf met goede docenten, goede programma’s en goede groepssamenstellingen. En de naam levert natuurlijk ook wat op.”

Je eigen rol invullen

Volgens Wilma heeft een goede supportprofessional passie voor het vak. “Je moet het niet doen om veel geld te willen verdienen. Je hebt onwijs veel skills nodig. Je moet een bepaald werk- en denkniveau hebben, zelfreflectie en openstaan voor feedback, en vooral grenzen kunnen stellen. Je doet zoveel voorbereidend werk waarbij je echt moet begrijpen wat er speelt. En je moet vooruitkijken, op tijd ingrijpen of bijsturen.”

Het is bij uitstek een rol die je in grote lijnen zelf kunt invullen: “Veel secretaresses voelen zich ondergeschikt aan hun manager, omdat zij in een hogere salarisschaal zitten. Maar een lagere salarisschaal betekent geen lager niveau. Ieder heeft zijn vak en kunde. Ga uit van je eigen kracht en handelen, dan ga je ook mogelijkheden zien. Daarom is zelfvertrouwen zo belangrijk, en helpt bijvoorbeeld zo’n training persoonlijke effectiviteit heel goed.”

Veranderingen in het vak

De afgelopen jaren is er veel veranderd. “De secretaresse van twintig jaar terug werkte met een weekmap en haalde koffie,” zegt Wilma. “Ze volgde trouw. Tegenwoordig kunnen managers veel zelf. Waar ze behoefte aan hebben, is een gesprekspartner. Als secretaresse ben je geen concurrent, daardoor kun je een luisterend oor zijn. Wees dat klankbord, wees doortastend en zet je voelsprieten uit.”

De gelijkwaardige houding maakt je werk ook leuker, stelt Wilma. “Je kunt er zelf voor zorgen dat je je vak interessant maakt door méér te bieden dan simpele ondersteuning. Als jij je een gelijkwaardige gesprekspartner voelt, dan stel je je ook zo op en vertelt je manager je meer en ga je ook meer begrijpen.”

Zelf nadenken over je eigen rol is essentieel. “Zelfreflectie is zo belangrijk. Bedenk regelmatig: is wat ik doe nog steeds wat ik moet doen? Durf nee te zeggen en voor jezelf op te komen. Vraag om feedback en geef zelf constructieve feedback. Voer regelmatig open gesprekken met je manager. Jullie hebben elkaar nodig. De manager jou waar hij blind op moet kunnen vertrouwen, en jij de manager om je werk te snappen en daarop goed te kunnen anticiperen.”

Hoe heeft ze er zelf voor gezorgd dat ze bijbleef? “Ik heb er altijd voor gezorgd dat ik meeging in veranderingen,” vertelt Wilma. “Ik heb verandering niet als iets negatiefs gezien – ik heb het ervaren als een cadeau, want niet iedere verandering is per definitie goed of slecht. En hoe ouder je wordt en hoe meer levenservaring je opdoet, hoe meer je mee kunt nemen in je werk.” Ook volgde ze meerdere Schoevers-trainingen, vertelt ze. “Ik heb allerlei trainingen gevolgd over persoonlijke effectiviteit, zoals persoonlijk leiderschap.”

Je moet wel durven

Wat wil Wilma zelf nog bereiken in haar functie? “Ik wil het nu gewoon leuk hebben, lekker doorgaan zoals het nu gaat. Mocht ik iemand anders gaan ondersteunen, dan gaan we daarmee verder en richt ik het weer opnieuw in. Nieuwe ronde, nieuwe mensen en dus nieuwe uitdagingen alsook aanpassingen in de werkzaamheden. Steeds mee veranderen, scherp blijven in de dingen die je doet, en positief naar mogelijkheden blijven kijken, dat is waarom ik al veertig jaar binnen dezelfde organisatie werk.”

Wilma raadt andere managementondersteuners aan: “Houd je ogen en oren open, blijf leergierig: hiermee onderscheid je je van de ander. Wees een goede gesprekspartner voor iedereen, omdat jij die spin in het web bent, die de ander van informatie moet voorzien, waar zij zo geholpen mee zijn.”

Een andere tip: “Durf je leergierig en kwetsbaar op te stellen en alles bespreekbaar te maken.” Eigen regie nemen is en blijft een belangrijk thema. “Maak je eigen winkeltje binnen het grotere bedrijf. Wees proactief, wees assertief, kom zelfstandig met voorstellen. Zo maak je je eigen baan echt professioneel, en dat is toch wat we willen.”

Persoonlijk advies

Wil jij jezelf ontwikkelen, maar weet je nog niet helemaal welke opleiding het best bij je past? Neem dan contact met ons op. Bel ons op 035 – 7 506 140 of stel je vraag online. Onze opleidingsadviseurs denken graag met je mee!