Hospitalityprofessional Nicole: "gastvrijheid is je thuis voelen, ook ver weg."

Nicole Breunissen (23) speelt bij het Hilton Amsterdam Schiphol Airport een centrale rol als Personal Assistant (PA) van de General Manager. Naast haar werk volgde Nicole de professional master Executive Support van Schoevers. Ze vertelt hoe het is om te werken in de dynamische wereld van hospitality en hoe haar Schoevers-opleiding haar hierbij helpt. 

Een gevarieerde baan met extra uitdagingen 

Nicole brengt haar dagen deels door met het coördineren van agenda's, beheren van e-mails en voorbereiden van managementvergaderingen. Maar haar taken gaan een stuk verder dan dat. Werken als PA in de hospitalitybranche komt met leuke extra uitdagingen. Zo is Nicole naast haar PA-werkzaamheden ook verantwoordelijk voor het voorbereiden van het verblijf van VIP-gasten en staat ze aan het roer van Guest Relations. Hierbij onderhoudt ze contact met vaste gasten, behandelt klachten en zorgt ervoor dat de service voortdurend wordt verbeterd. 

Gastvrijheid is je thuis voelen, ook ver weg 

"Voor mij betekent gastvrijheid het creëren van een warme en comfortabele omgeving waarin mensen zich thuis kunnen voelen, zelfs ver van huis," vertelt Nicole. Ze geeft hier dagelijks invulling aan door te streven naar hoge standaarden en persoonlijke aandacht voor gasten, zowel via e-mail als met welkomstset-ups voor VIP's. 

Wat maakt het werken in de hospitality zo bijzonder voor Nicole? "Alles begint en eindigt bij het team en de sfeer die er in het team heerst. Gezamenlijk zorg je er namelijk voor dat de gasten een prettig en warm verblijf hebben. Mensen die in de hospitalityindustrie werken zijn erg gezellig, we houden ervan om een leuke tijd te hebben met elkaar. Daardoor wordt het werk dat je verricht met het team veel persoonlijker.” 

Werken in een diverse omgeving 

Ook is het werken in een diverse omgeving een belangrijk pluspunt voor Nicole. “Je ontmoet veel mensen uit verschillende culturen en achtergronden, waar je ook veel van leert. Wanneer je hen van een goede service voorziet en zij daarover tevreden zijn, dan geeft dat erg veel voldoening.” 

Nicole deelt enkele memorabele momenten waarop ze het verschil heeft gemaakt voor gasten. "De meest bijzondere momenten zijn altijd wanneer een gast niet volledig tevreden was na zijn verblijf, en ik in staat was om het goed te maken door persoonlijk het volgende verblijf voor te bereiden en extra aandacht te geven. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat gasten die eerst ontevreden waren, toch regelmatig terugkeren naar ons hotel.” 

De weg naar Nicoles succes als PA 

Nicoles toetreding tot het PA-vak was onverwacht, gezien haar opleiding in Hotel & Hospitality Management. Na het afronden van haar opleiding ontdekte ze de mogelijkheid om als PA aan de slag te gaan bij Hilton Amsterdam Schiphol Airport. Nicole: "In eerste instantie vond ik het behoorlijk spannend, gezien de grote verantwoordelijkheden. Maar na verloop van tijd ontdekte ik dat ik het werk ontzettend leuk vond en vond ik mijn plek in het vak." 

Om haar kennis en vaardigheden rondom het vakgebied van de PA bij te spijkeren, koos Nicole voor een opleiding bij Schoevers. "Op 19-jarige leeftijd voelde ik de drang om mijn kennis verder uit te breiden en mezelf niet te beperken in mijn groeimogelijkheden," vertelt ze. “Schoevers bood precies de opleiding aan die al mijn interesses aansprak. Ik zag het als een waardevolle kans om mijn kennis en vaardigheden op het gebied van strategie en organisatiemanagement verder te ontwikkelen, terwijl ik tegelijkertijd mijn vaardigheden als supportprofessional kon versterken.” 

De Schoevers-mentaliteit als sleutel tot succes 

Één van de belangrijkste dingen die Nicole meekreeg van haar Schoevers-opleiding is de kenmerkende Schoevers-mentaliteit die ze daar ontwikkeld heeft. Hoe komt die mentaliteit tot uiting in de hospitalitybranche? 

Nicole: “De Schoevers-mentaliteit betekent voor mij een professionele en klantgerichte benadering van werk, waarbij integriteit, verantwoordelijkheid en respect centraal staan. Je bent proactief, toont initiatief en bent in staat problemen te identificeren en op te lossen. Het is de sleutel tot succes in ondersteunende én leidinggevende functies, waarbij je kunt uitblinken door je professionaliteit, klantgerichtheid en vaardigheden op verschillende gebieden.” 

Tips voor hospitalityprofessionals 

Voor supportprofessionals die graag aan het werk willen in de hospitalitybranche heeft Nicole een waardevolle tip: “Doe zo veel mogelijk ervaring op de vloer op en neem niet alleen achter een bureau plaats. Het is essentieel dat je begrijpt wat er zich afspeelt op de plek waar de daadwerkelijke hospitality wordt geleverd. Door actief betrokken te zijn bij de operationele activiteiten van een hotel, restaurant of andere gastgerichte organisatie, kun je waardevolle kennis en inzichten opdoen die je in staat stellen om bijvoorbeeld een executive op hoog niveau effectief te ondersteunen.” 

Ontwikkel je hospitalityskills 

Wil jij net als Nicole aan de slag in de dynamische hospitalityindustrie? Met een Schoevers hospitalityopleiding ontwikkel je de kennis, vaardigheden en soft skills die je nodig hebt om te zorgen voor de ultieme gastervaring. 

Schoevers heeft een nieuw assortiment aan hospitalityopleidingen op HBO-niveau gelanceerd waarmee jij de Schoevers-mentaliteit leert in te zetten om jouw klanten een onvergetelijke gastervaring te bezorgen. 

Bekijk onze hospitalityopleidingen