Menu

Dat is er een van Schoevers: Christien Jansen


“Pak je kansen, dan val je op”

Christien Jansen is secretaresse voor de minister van Volksgezondheid. Dat betekent dat ze momenteel met een klein team minister Hugo de Jonge ondersteunt. Hoe is ze hier terechtgekomen en welke rol heeft Schoevers Professionals daarbij gespeeld? En hoe bevalt deze baan? Christien: “Je moet heel snel schakelen.”

Werken over de hele wereld

“Ik heb European Studies gedaan in Den Haag. Daarna heb ik een jaar bij Shell gewerkt, maar ik wilde de wijde wereld in,” vertelt Christien. En dat heeft ze gedaan: zo werkte ze bijna 5 jaar in hotels in Nieuw-Zeeland, in verschillende skigebieden in Zwitserland en als stewardess op superjachten. Op een gegeven moment werkte ze in de marketing bij een bedrijf in Londen. “Daar zeiden ze tegen me: ‘Je bent eigenlijk de perfecte PA – je houdt alles tegen.”

Hoewel ze nog nooit als supportprofessional had gewerkt, klopte het wel. “Het dienstverlenende van de supportprofessional zit ook in de hotelwereld. Daar focus je je ook steeds op wat iemand nodig heeft.”
Uiteindelijk begon ze in Nederland als supportprofessional voor diverse opdrachtgevers. “Zo ondersteunde ik iemand in Boston. Ik zag hem nooit, maar ik plande vliegreizen over de hele wereld voor hem en zijn gezin. Toen dat ophield, ben ik in vaste dienst gegaan als executive assistent bij een bedrijf in Amsterdam.”

Vacature via Schoevers Professionals

Daar had ze het erg naar haar zin, maar na een paar jaar was ze toe aan iets anders, het liefst in haar eigen woonplaats Den Haag. Op LinkedIn zag ze een vacature van Schoevers Professionals. “Ik heb toen met iemand van Schoevers Professionals een gesprek gehad van anderhalf uur om te kijken of ik geschikt was voor die functie. Ik heb geen Schoevers-achtergrond, dus ze wilden zeker weten of ik het juiste profiel had. Ik heb toen ook wat tests gedaan.”

Christien was absoluut geschikt voor de functie, maar bij de kennismaking met de CFO die ze moest ondersteunen, voelde ze geen klik. Ze besloot van de baan af te zien. “Zonder klik werkt het niet. Ook niet voor het bedrijf zelf.”

Ze vond al snel zelf een andere baan, maar dit bleek bij nader inzien ook geen match. Toen zag ze weer een functie via Schoevers Professionals. “Er stond bij dat er snel iemand nodig was, en ik had mijn baan al opgezegd. Binnen 5 werkdagen was ik aan het werk.” Doordat ze inmiddels al bekend was bij Schoevers Professionals, was het proces snel geregeld.

Opvallen bij de overheid

In mei 2020 begon Christien als directiesecretaresse bij de Directeur Publieke Gezondheid. “Je zou denken dat het erg wennen is om van de corporate wereld naar de overheid te gaan. Er zijn veel vooroordelen dat het saai of stijf is. Maar ik dat ervaarde ik niet zo: bij de overheid werken kan heel bijzonder zijn, het ligt eraan waar je precies werkt. Ik ben ook begonnen in een bijzondere en hectische tijd, omdat de coronacrisis net was begonnen.”

Dat betekende dat ze meteen in het diepe werd gegooid. “Ik kreeg geen uitgebreide training, het ging zo van: je hebt 2 directeuren, die vervangen elkaar, veel succes.”

Christien houdt bepaald niet van stilzitten. “Toen het wat rustiger werd met corona, heb ik mijn schouders eronder gezet om processen te verbeteren. Ik merkte bijvoorbeeld dat er over veel dingen geen afspraken waren gemaakt. Bijvoorbeeld over hoe lang je er als secretaresse over doet om een verzoek te verwerken. Sommigen deden er een uur over, anderen een maand. Dat is ook logisch, als er geen kaders zijn. Dus die heb  we als team opgesteld en met de afdeling gecommuniceerd.”

Toen ze daarmee klaar was, had Christien haar handen vrij voor extra werkzaamheden. “En toen werd ik gevraagd in het secretaresseteam van minister Hugo de Jonge, de timing kon voor mij niet beter.” Een aantal mensen hadden haar namelijk opgemerkt en wilden haar graag in dit team hebben. “Mijn leidinggevende was niet blij dat ik wegging, maar gunde het me wel.”

Snel schakelen

Afgelopen mei is ze begonnen in haar nieuwe functie. Ook nu was er geen tijd voor een lang recruitmentproces, vertelt Christien. Haar voorgangster ging namelijk met vervroegd pensioen. “Omdat ik coronacrisisteam-ervaring heb, wist ik gelukkig al welke mensen ik moest hebben als ik afspraken wilde maken. Dat hielp.”

Ze werkt nu in een team met 2 andere secretaresses. “Ik heb het echt naar mijn zin. We doen veel agendabeheer, moeten ook wel achter veel stukken aan zitten. Het is soms wel moeilijk vooruit plannen. Een collega van mij werkt al 6 jaar voor minister De Jonge, ook al in Rotterdam, en die zei: ‘Vroeger keek ik maanden vooruit, en nu ben ik al blij als er op de dag zelfs niets verandert’. Je moet heel snel schakelen.”

Wat vindt ze het leukst aan haar baan? “Het leukste vind ik om al van tevoren te hebben bedacht wat iemand zou willen. Dat kan bij de minister ook wel. Ik werk hier nu 4 weken en hij weet me al te bellen om te vragen hoe dingen ook al weer zitten. Het is fijn om dat vertrouwen te krijgen.”

Samenwerking met Schoevers Professionals

Toen Christien begon in haar nieuwe functie, appte ze meteen naar Schoevers Professionals. “Ik vond het toch leuk om te laten waar ik nu ben beland door mijn vorige functie,” zegt ze.

Hoe kijkt ze inmiddels terug op de samenwerking met Schoevers Professionals? “Het contact met Schoevers Professionals is altijd heel netjes. Het is ook niet te veel: ik heb ook wel met recruiters gewerkt die veel beslag op je tijd leggen, maar dat is bij Schoevers Professionals helemaal niet zo. In het begin was het contact natuurlijk wel heel intensief. Daarna ging het supersnel.”

‘Heb vertrouwen in je eigen kunnen’

Christien heeft verschillende tips voor supportprofessionals met ambitie. “Ik denk dat het goed is om altijd je netwerk open te houden. Je ziet weleens dat mensen in hun eigen cirkeltje blijven. Maar je weet nooit waar een gesprek toe kan leiden. Als een baan niet bevalt, moet je daar niet blijven zitten. Blijf bij jezelf, heb vertrouwen in je eigen kunnen en laat je niet door anderen ergens vanaf brengen.”

Een andere tip: “Ga niet het wiel opnieuw uitvinden. Als ik ergens kom, vraag ik altijd hoe anderen taken daar aanpakken. Dan weet je wat wijsheid is.” En soms ontdek je zo ook nog kansen. “Als blijkt dat het efficiënter kan, dan kun je het stroomlijnen. Pak die kansen, dan val je op. Niemand gaat zeggen ‘nee, we willen niet dat je dingen verbetert’. Iedereen profiteert ervan. Jijzelf ook.”

Contact met Schoevers Professionals

Ben jij ook toe aan een volgende stap? Neem dan contact op met Schoevers Professionals. Plan een vrijblijvende (online) afspraak in om je mogelijkheden te ontdekken door te bellen naar 035 – 7 506 145 of mailen naar info@schoeversprofessionals.nl. Of bekijk direct de openstaande vacatures op onze website.

Bekijk onze nieuwe studiegids

Naast je baan een opleiding of training volgen? Bekijk het vernieuwde aanbod van Schoevers in onze studiegids 2021/2022. Of je nu net begint of al heel ervaren bent, een basisopleiding zoekt of je wilt specialiseren: je vindt jouw supportprofessional-opleiding in onze nieuwe studiegids. Blader hem op je gemak door en kies je opleiding.

Wij helpen je graag met een persoonlijk opleidingsadvies!

Telefonisch zijn wij bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08:00 uur tot 18:00 uur. Je kunt ons ook een bericht sturen via Whatsapp, van maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur.

 ​     035 - 7 506 140
      06 - 10 454 608
      Stuur ons een bericht