Moeten supportprofessionals zich verdiepen of verbreden? En ben je ooit uitgeleerd als supportprofessional? Wij legden onze Secretaresse van het Jaar-halvefinalisten een aantal actuele stellingen uit ons vakgebied voor. Ontdek hun visie op deze onderwerpen.
Robotisering en automatisering maken mijn functie lastiger.
Erika: “Pertinent oneens! Het betekent juist een verrijking van mijn functie. Als ik zie wat ik tien jaar geleden deed en wat daarvan is overgenomen door automatisering, juich ik het juist toe. Mijn baan is veel inhoudelijker geworden. Door de robotisering en automatisering heb ik mij juist op mijn sterke kanten kunnen richten en mijn baan invulling kunnen geven.”
Dana: “Ik ben voor een goede mix. Robotisering en automatisering zijn belangrijk voor innovatie en vooruitgang. Daarnaast wordt het hierdoor een stuk makkelijker om je meer te kunnen focussen op een strategisch Business Partnerschap. Het vak blijft mensenwerk en de nieuwe ontwikkelingen zullen de functie van supportprofessional alleen maar efficiënter maken.”
Marjan: “Deze stelling draai ik om: door robotisering en automatisering krijg ik mijn handen vrij om nieuwe skills te ontwikkelen.”
Michelle: “De coronacrisis heeft duidelijk laten zien dat robotisering en automatisering mijn functie juist makkelijker maken. Vanaf maart heb ik thuis gewerkt, waar ik dat voorheen nog nooit gedaan had. Al het werk is gewoon doorgegaan, soms met wat hulp, maar er is veel meer mogelijk dan wellicht voorheen werd gedacht. Dit geeft ook weer een nieuwe wending aan de toekomst na het coronavirus. Ik denk dat nu wordt ingezien dat er meer kan dan gedacht en dat het ook zeker zinvol is om hier meer aandacht aan te besteden.”
Selwin: “Integendeel; deze ontwikkelingen maken de functie juist een stuk makkelijker. Als ik geholpen kan worden met bijvoorbeeld een grote printopdracht, waarvoor ik dan enkel een robot hoef in te stellen, kan ik mijn werk als PA alleen maar beter uitvoeren. Hoe automatischer alles wordt, hoe beter ik mijn dienstverlenende werk kan doen.”