Menu

IT-vaardigheid wordt een van de belangrijkste competenties voor supportprofessionals

Volgens de helft van de supportprofessionals (47%) is over vijf jaar IT-vaardigheden een van de belangrijkste vaardigheden die je in hun vakgebied moet bezitten. Dit blijkt uit onderzoek van Schoevers en Public Support. Digitale vaardigheden zijn dus onmisbaar, maar supportprofessionals zijn niet bang dat hun baan gaat verdwijnen door digitalisering. Slechts 11% verwacht dat zijn of haar baan op den duur gaat verdwijnen.

Andere vaardigheden die in de toekomst volgens supportprofessionals van belang zijn: communiceren (52%), flexibel werken (44%) en organiseren (43%). Momenteel ziet 18% plannen en organiseren als onderscheidende competentie. Veertien procent geeft aan dat dit coördineren is.
 
“In de wereld van flexibel werken is gebleken hoe belangrijk het voor ieder bedrijf is om de IT op orde te hebben”, stelt Marinel van de Velde, directeur TopSecretaresses Public Support. “Van supportprofessionals wordt dan ook steeds vaker verwacht dat zij daarin een rol kunnen spelen. Van het opzetten van Teams voor de hele organisatie tot het informeren van werknemers over een digitaliseringsproject. In deze digitale wereld is kennis van IT een onmisbare skill.”

Mannelijke versus vrouwelijke supportprofessional

Momenteel is het grootste deel van de supportprofessionals een vrouw. Toch betekent dit niet dat zij beter zijn in dit werk. Maar liefst 85% geeft namelijk aan dat een man een net zo’n goede supportprofessional kan zijn als een vrouw. In de top van het bedrijfsleven zien de professionals echter wel graag meer vrouwen. Meer dan de helft (55%) vindt dat er meer vrouwen aan de top moeten komen, omdat er dan andere inzichten ontstaan.
 
Hebben supportprofessionals dan zelf de ambitie om de top te bekleden of een andere functie te bekleden? Een op de vijf professionals geeft aan dat hij of zij zich graag binnen vijf jaar naar een andere functie wil ontwikkelen. Als dit om een hogere functie gaat, dan vindt de helft (48%) dat een opleiding noodzakelijk is. Maar het grootste percentage (41%) ziet die ontwikkeling graag in zijn of haar huidige functie gebeuren. Nog eens 16% is tevreden en wil genieten binnen de huidige functie. 6% hoopt in de komende vijf jaar een opleiding te hebben afgerond.
 
Rob Rijbroek, directeur Schoevers deeltijd: “Om bij te kunnen blijven in ieder vakgebied, is het belangrijk dat werknemers de ruimte krijgen om zich te kunnen ontwikkelen. Of dit nu door middel van een cursus, interne training of opleiding is, het is noodzakelijk om kennis up-to-date te houden. De wereld staat immers niet stil, dus werknemers kunnen dat ook niet. Hier is ook een belangrijke rol voor werkgevers weggelegd: geef jouw werknemers de juiste tools zodat ze zich kunnen blijven ontwikkelen.”

Contact met Schoevers

Wil jij je klaar zijn voor de toekomst? Volg dan een Schoevers-opleiding! Bekijk ons aanbod en schrijf je in.
 
Heb je nog vragen over onze opleidingen? Of wil je persoonlijk advies over welke opleiding het best bij je past? We vertellen je graag meer en nemen uitgebreid de tijd om met jou je mogelijkheden te bespreken. Bel ons dan op 035 – 7 506 140 of mail naar info@schoevers.nl. Dan helpen wij je verder!

Bekijk onze nieuwe studiegids

Naast je baan een opleiding of training volgen? Bekijk het vernieuwde aanbod van Schoevers in onze studiegids 2021/2022. Of je nu net begint of al heel ervaren bent, een basisopleiding zoekt of je wilt specialiseren: je vindt jouw supportprofessional-opleiding in onze nieuwe studiegids. Blader hem op je gemak door en kies je opleiding.

Wij helpen je graag met een persoonlijk opleidingsadvies!

Telefonisch zijn wij bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08:00 uur tot 18:00 uur. Je kunt ons ook een bericht sturen via Whatsapp, van maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur.

 ​     035 - 7 506 140
      06 - 10 454 608
      Stuur ons een bericht