Dat is er een van Schoevers in crisistijd: Jeanette

De maatregelen rond het coronavirus hebben een grote impact. Je sociale leven staat grotendeels stil, maar je werk gaat door, waarschijnlijk vanuit huis. Hoe ga je hier als supportprofessional, met een grote variatie aan taken en contactmomenten, mee om? Wij vroegen het aan Jeanette, halvefinalist van onze verkiezing Secretaresse van het jaar 2020. Zij is executive assistant bij de Ubbink Centrotherm Group.

Als executive assistant bij Ubbink Centrotherm Group, een organisatie die gespecialiseerd is in ventilatiesystemen, heb ik niet alleen secretariële taken. Ik organiseer diverse internationale events voor de managing directors, salesmanagers en marketingcollega’s. Thuiswerken vond ik op zijn tijd wel even fijn, tussen alle drukke dagen vol contactmomenten met (buitenlandse) collega’ s en gasten. Ik ben wat je noemt ‘een sociaal dier’. Dat ik ineens wekenlang geen face-to-face-contact met mensen zou hebben, was voor mij even wennen.

Videobellen met collega’s

Microsoft Teams was binnen onze organisatie net geïntroduceerd toen wij wegens het coronavirus thuis moesten blijven. De cursussen moesten nog worden ingepland. En nu is het learning by doing. Ik leer elke dag nieuwe mogelijkheden van Microsoft Teams. Met mijn collega’ s heb ik een onderlinge afspraak: als we elkaar spreken, is dat via videobellen. Dit geeft een andere dimensie aan het gesprek en zorgt voor minder afstand. Toch mis ik het binnenlopen bij collega’s en managers op kantoor en de ad hoc besprekingen. Doordat het momenteel erg druk is, hebben we ook geen tijd voor telefonische kletspraatjes. Helaas is het even niet anders.

Het coronavirus als project

Een van mijn projecten is het coronavirus. Zo houd ik dagelijks teammeetings om de stand van zaken te bespreken. Vandaag had ik een meeting over een video die we gaan maken voor de collega’s die op de vloer staan, om ze een hart onder de riem te steken. Die leven in spannende tijden en zijn bang dat ze hun baan verliezen. Ik fungeer dan vaak als steunpilaar bij wie de mensen hun verhaal kwijt kunnen, omdat de managers met hun overvolle agenda’s er geen tijd voor hebben. Dan volstaat het videobellen niet en vind ik het lastig dat ik niet de gewenste verbinding kan leggen.

Een nieuw ritme

Ik zie een nieuw, vast ritme ontstaan. En dat biedt houvast. Ik ontbijt, lunch en dineer met mijn gezin. Het is fijn om elke dag drie vaste momenten te hebben waarop we quality time hebben en ervaringen delen. Soms is de werk-privébalans even zoek. Even een wasje tussendoor of stofzuigen; je moet jezelf wel de discipline opleggen om geconcentreerd aan de slag te gaan. Toch ervaar ik dat ik meer en langer werk om mijn managers op elke vlak te steunen waar ik kan.

Mijn tip voor supportprofessionals: pas de drie R’en toe: rust, reinheid en regelmaat. Zorg voor een ritme in je dagelijkse doen en laten. En maak gebruik van de vele online tools om in contact te blijven met je managers en collega’s, zodat je de verbindende factor kunt blijven en je vak als co-manager kunt blijven uitvoeren, ook al is dat op afstand.