Menu
Opleidingsadvies

“Op een advocatenkantoor is geen dag hetzelfde”

Demi van Halst (27) is recruitmentcoördinator bij advocatenkantoor Loyens & Loeff. In Schoevers Talks vertelt ze je alles over hoe dit werk haar bevalt, hoe het is om te werken bij een advocatenkantoor én over haar ervaringen met baanbemiddeling door Schoevers Professionals. Demi: “Er werken veel jonge mensen, iets wat ik echt belangrijk vind”

Mensen helpen

Demi begon 2,5 jaar geleden als team assistant bij Loyens & Loeff. Afgelopen november maakte ze de switch naar recruitmentcoördinator. Demi: “Al op best jonge leeftijd merkte ik in mijn vriendinnengroep dat ik dingen naar mij toetrok, en mensen mij ook vroegen: ‘Kun jij me helpen met organiseren?’ Of dat nou was voor de hockey of een familiedag. Ik word enthousiast van mensen helpen en samen te werken aan een doel.”
Toch studeerde Demi eerst Hotelmanagement. “Maar ik wilde er nog iets naast doen. Toen heb ik de Schoevers-opleiding HBO Officemanagement gekozen.”

Intern benaderd

Wat doet een recruitmentcoördinator? “Laten we beginnen met een spin in het web zijn, veel regelen en organiseren. Ik hou mij vooral bezig met projecten. Ik ben dus geen recruiter, maar ik organiseer bijvoorbeeld de introductiedag, help bij de Employer branding campagne, onboarding van nieuwe collega’s, ik organiseer interne events en ga zo maar door.”

Ze vervolgt: “De reden waarom ik deze stap heb gemaakt, is omdat ik nóg meer kan regelen en organiseren en ik meer met mensen bezig ben. Ik was eigenlijk niet op zoek naar een nieuwe uitdaging, want ik had het erg naar mijn zin als team assistant. Maar ik heb ooit een keer van een oud stagebegeleider geleerd dat je altijd jouw wensen in een organisatie moet blijven uitspreken. Zodoende werd ik intern benaderd. Dit paste nog meer bij mij, daardoor was de beslissing snel gemaakt.”

Wat deed ze in haar vorige functie als team assistant op de praktijkgroep Real Estate? “Meetings inplannen, declaraties, verzorgen van correspondentie, agendabeheer, reizen boeken, postverwerking, bijhouden van dossiers, lunches organiseren, rapporten in elkaar zetten, eigenlijk alles wat met ondersteuning van de fee-earners te maken heeft. Dit is ook weer voor elke advocaat anders en spreek je met elkaar af.”

Schoevers Professionals

Demi werd gematcht door Schoevers Professionals. “Ik kom uit Twente. Daar werkte ik na mijn Schoevers-opleiding bij een bedrijf dat niets met het supportprofessional-vak te maken had. Dit vond ik zonde en ik wilde ook iets gaan doen waar mijn hart lag: regelen en organiseren. Ik besloot toen Schoevers Professionals te benaderen om te kijken of ze mij konden helpen.”

Ze is erg blij met de begeleiding die ze kreeg van Schoevers Professionals. “Schoevers Professionals heeft me geholpen door een profiel op te stellen en te kijken welke organisatie bij mij past. Ik had toen twee opties, ben bij beide organisatie op gesprek gegaan en ik koos uiteindelijk voor Loyens & Loeff. Hier had ik direct een goed gevoel. Ik werd warm onthaald en voelde mij direct thuis.” 

Werken op een advocatenkantoor

Hoe is het om bij zo’n advocatenkantoor op de Zuidas te werken? “Ik vind het top, er werken veel jonge mensen, iets wat ik persoonlijk erg leuk en ook belangrijk vind” vertelt Demi. “Mijn vriendinnen dachten van tevoren dat het veel te stijf voor mij zou zijn en sommigen lachten mij uit, maar ik dacht: ik ga de uitdaging aan en laat zien dat ik er wat van ga maken. Nu 2,5 jaar verder, kan ik zeggen dat het voor mij persoonlijk geslaagd is! Geen dag is hetzelfde, dat houdt het leuk. Het gevoel wat ik tijdens mijn sollicitatiegesprekken kreeg is gelukkig ook echt waargemaakt. Ik ben niet voor niets gebleven, haha. Er wordt bij Loyens & Loeff erg hard en professioneel gewerkt, door iedereen, maar wel met lage drempels. Iedereen staat open voor feedback en/of een gezellig gesprek met een koffietje. Dit vind ik een fijne werksfeer en past helemaal bij mij. En natuurlijk dat er doorgroeimogelijkheden zijn en er gekeken wordt naar je talenten is een mooie bijkomstigheid. Dat heb ik nu ervaren! Dat is niet bij elke organisatie zo.”

Onmisbare eigenschappen voor de supportprofessional

Wat ziet Demi zelf als haar sterkste punt? “Wat ik vaak te horen krijg van mijn collega’s is dat ik overzicht kan houden, hierdoor kan ik ook het werk verdelen en coördineren. Wel handig ook in mijn functie nu. Ik blijf rustig, ook onder druk. En wanneer collega’s naar mij toe komen om te vragen of ik met iets mee kan kijken dan vind ik dat alleen maar leuk, want hierdoor komen we vaak samen tot een oplossing. Samenwerken is wel echt mijn ding!”

Welke eigenschappen zijn onmisbaar in dit vak? “Rustig blijven, overzicht houden en mensenkennis. Je moet goed kunnen aanvoelen hoe je iemand benadert of wat iemand nodig heeft. En dit ook durven vragen aan je collega’s is belangrijk. Zodra je uitspreekt naar elkaar wat de verwachtingen zijn, dan werkt dat toch net wat lekkerder.” 

Het vak is altijd in verandering. En dat vind Demi alleen maar leuk. “Ik hou persoonlijk wel van een uitdaging en verandering, dit is voor mij ook belangrijk om scherp te blijven. Ik denk altijd: als er iets niet werkt, dan zoeken we wel weer (samen) naar een oplossing om het wel te laten slagen. Soms moet je in het diepe springen.”

Prioriteiten bepalen

Staat Demi altijd ‘aan’? “Op mijn werk zeker!” zegt ze. “Ik kan, gelukkig, werk en privé goed scheiden. Ik vind het totaal niet erg om langer door te werken of om mijn laptop nog even open te klappen als ik thuis op mijn telefoon zie dat er nog wat belangrijks binnen komt. Ook al wordt dit niet van je verwacht. Maar ik kan ook heel goed alles uitdoen en zeggen: nu is het tijd om te gaan sporten, of wat gezelligs te doen. Ik probeer ook mijn collega’s hierin mee te trekken; “morgen weer een dag” zeg ik dan. Het is een kwestie van prioriteiten stellen, sommige dingen kunnen echt wel even blijven liggen. Zo hou je het voor jezelf ook leuk!”

Maar hoe bepaal je wat er prioriteit heeft? “Dat is deels ervaring, maar het grootste gedeelte toch echt communicatie. Ik kom er telkens op terug, haha! Vragen wanneer iemand iets nodig heeft en wat zijn of haar verwachtingen zijn. Hierdoor is het ook direct voor iedereen duidelijk!”

Verkoopt ze ook weleens nee? “Eigenlijk niet vaak. Niet omdat ik het niet kan of het niet mag, maar het is gewoon bijna nooit nodig. Als ik ergens echt geen tijd voor heb, dan regel ik dat iemand anders het gaat doen, of dat ik het toch op een later moment zelf oppak. Dit kan overigens ook een valkuil zijn, waardoor je overloopt qua werk. Maar ik word er steeds beter in om niet alles naar mijzelf toe te trekken. Hierin is samenwerken en communicatie weer een belangrijk ding.”

Zelf werken als supportprofessional op een advocatenkantoor?

Lijkt het jou ook wat om in de dynamische juridische wereld te werken? Volg dan een Schoevers-opleiding tot juridisch secretaresse! Ideaal als je wilt werken op een notaris- of advocatenkantoor, bij een rechtbank, een gerechtsdeurwaarder of op de juridische afdeling van een groot bedrijf.

Ben je al supportprofessional, maar weet je nog niets over de juridische wereld? De Schoevers-opleiding Werken als Juridisch Secretaresse geeft je alle handvatten die je nodig hebt om in de juridische wereld aan de slag te gaan. Je leert alles over belangrijke juridische termen, rechtsgebieden, instellingen en beroepscodes en over de speciale eisen die aan juridische correspondentie worden gesteld.

Heb jij nog geen ervaring als supportprofessional? In de Schoevers-opleiding Juridisch Secretaresse werk je aan de belangrijkste secretariële vaardigheden voor de juridische beroepspraktijk én leer je wat je nodig hebt om juridische stukken te begrijpen en juridische correspondentie op de correcte manier te kunnen voeren. 

Meer van Demi

Benieuwd wat Demi nog meer te vertellen heeft over haar werk? Volg haar op Instagram, LinkedIn, Facebook en YouTube voor de Schoevers Talks-vlogs. Hierin ontdek je hoe haar dagen eruitzien, haar beste tips voor supportprofessionals, en meer!

Het Schoevers Kwaliteit Register ®

Het Schoevers Kwaliteit Register is een keurmerk waarmee je aantoont dat je op topniveau bent opgeleid. Het SKR® wordt gecontroleerd door een onafhankelijke commissie en breed gedragen in het bedrijfsleven. Wie in het register opgenomen is, behoort tot een exclusief netwerk van ambitieuze managementondersteuners. (Potentiële) werkgevers zien meteen: jij levert Schoevers-kwaliteit.