Menu
Opleidingsadvies

Competenties van een supportprofessional #7: proactief handelen

Proactief handelen is belangrijk in iedere baan: je hebt er niks aan om te gaan zitten wachten tot je hoort wat je moet gaan doen. Maar voor de supportprofessional is het nét nog wat belangrijker. Lees waarom en ontdek hoe je deze competentie versterkt.

Waarom proactief handelen zo belangrijk is voor supportprofessionals

Als supportprofessional heb je een ondersteunende taak. Je regelt en ontzorgt een manager of het management, waardoor zij zich kunnen richten op de taken die alleen zij kunnen doen. Hierbij is het handig als je zélf de leiding neemt en niet afwacht tot iemand iets op je bordje gooit. Zo ontzorg je nog meer en kun je echt het verschil maken in je functie. Of zoals Executive Assistant Jeanette Harmsen mooi zegt: “Als mijn manager iets vraagt, heb ik het vaak al gedaan.”

Een andere reden waarom juist jij proactief moet werken: je bent de spin in het web. Je fungeert als schakel tussen verschillende personen en afdelingen. Hierdoor hoor en zie jij meer dan ieder ander. Juist daarom begrijp je meer dan iedere collega wat belangrijk is, wat eraan komt en waar je aan moet denken. Met proactiviteit kun je in je rol dus echt wat bijdragen wat niemand anders kan.

Hoe ontwikkel je proactief handelen?

Proactief handelen kun je oefenen. Als je aan het begin van de week een to dolijst maakt, kijk dan niet alleen naar wat je ‘moet’ doen, maar ook naar wat je vindt wat er gedaan zou moeten worden. Welke taken kun je alvast oppakken voordat iemand het je vraagt? Deze vraag kun je makkelijker beantwoorden door te bedenken wat je manager gaat vragen. Wat heeft hij of zij deze week nodig? Kijk vervolgens of je dat alvast kan doen. En als je twijfelt, vraag het. Jezelf uitspreken is een belangrijk onderdeel van proactiviteit. Als je iets hoort waarvan je denkt ‘ik zou het anders doen’ of ‘dit gaat niet werken’, zeg het ook meteen. Dat voorkomt dat het later weer aangepast moet worden. Dat is pas proactief!

Groeien in proactiviteit

Wil jij deze competentie verbeteren? In alle Schoevers-opleidingen dagen we je uit om proactief aan de slag te gaan. Maar in onze Next Supportmanagement-opleidingen staat proactief supportmanagement nóg meer centraal.

Bijvoorbeeld in de opleiding Secretary Next: Virtual Support Professional. Hierin ontdek je niet alleen de apps en tools die je kunt gebruiken om je taken te managen, ook leer je tools slim inzetten waardoor je flexibel aan het werk kunt gaan en je leert doelen stellen en grenzen bewaken.

Denk je erover om een Next Supportmanagement-opleiding te volgen? Op 18 november 2021 houden we een online inspiratieavond over ‘het nieuwe werken’ en kun je je naderhand met 10% korting inschrijven voor een van onze Next Supportmanagement- of Virtual Assistant-opleidingen! Belangrijk hierbij is dat je de opleiding in december 2021 start. Ontdek de voorwaarden en meld je aan op deze pagina.

Persoonlijk advies

Heb je nog vragen over onze opleidingen of trainingen, of wil je persoonlijk advies bij het maken je keuze? Bel onze opleidingsadviseurs op 035 – 7 506 140 of stel je vraag online. Wij helpen je graag verder!

Het Schoevers Kwaliteit Register ®

Het Schoevers Kwaliteit Register is een keurmerk waarmee je aantoont dat je op topniveau bent opgeleid. Het SKR® wordt gecontroleerd door een onafhankelijke commissie en breed gedragen in het bedrijfsleven. Wie in het register opgenomen is, behoort tot een exclusief netwerk van ambitieuze managementondersteuners. (Potentiële) werkgevers zien meteen: jij levert Schoevers-kwaliteit.