HBO Associate degree Officemanagement specialisatie Officesupportprofessional
NVAO-geaccrediteerde HBO-opleiding
- Thuis of op locatie
- 9 verschillende leslocaties
- Duur 2 jaar
In het kort
Ontwikkel je tot officesupportprofessional met aandacht voor officesupport met deze specialisatie van de Associate degree Officemanagement. Je gaat je verdiepen in de rol van de moderne supportprofessional en doet de kennis en vaardigheden op om jezelf als professional te ontwikkelen. Zo is er veel aandacht voor communicatie en support, competenties die een belangrijke rol spelen binnen jouw faciliterende functie.
Ontwikkel je tot officesupportprofessional met aandacht voor officesupport met deze specialisatie van de Associate degree Officemanagement. Je gaat je verdiepen in de rol van de moderne supportprofessional en doet de kennis en vaardigheden op om jezelf als professional te ontwikkelen. Zo is er veel aandacht voor communicatie en support, competenties die een belangrijke rol spelen binnen jouw faciliterende functie.
HBO Associate degree
Met een Associate degree (Ad) word je opgeleid voor een wettelijk erkend HBO-getuigschrift. Deze HBO-opleidingen zijn naast HBO Bachelor en Master formele opleidingen vanuit de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). De Ad-opleidingen zijn korter en bieden een mogelijkheid om in 2 jaar een volledig HBO-programma af te sluiten met de graad Associate degree (Ad). Vanuit Associate degree kun je weer verder studeren naar HBO Bachelor.
Wat is Schoevers Baangarantie?
Na het afronden van deze opleiding bieden we jou baangarantie via Schoevers Professionals. Zodra je je diploma met succes behaalt en voldoet aan de overige voorwaarden, zorgen wij ervoor dat je na je opleiding relevante werkervaring kunt opdoen.
Jouw toekomstige carrière
Na het behalen van je getuigschrift kun je mogelijk aan de slag in de volgende functies:
- (Junior) officemanager
- Eventplanner
- Directiesecretaresse
- Personal assistant
- Managementassistent of executive assistant
- Virtual assistant
Voor wie is de HBO Associate degree Officemanagement specialisatie Officesupportprofessional?
- Je bent actief op het gebied van managementsupport of hebt hier interesse in en je wilt je verder ontwikkelen tot officemanager of managementassistent op HBO-niveau met extra aandacht voor officesupport
- Je bent kritisch, besluitvaardig en een echte probleemoplosser. Daardoor kun je proactief meedenken over verbeteringen van procedures en werkwijzen
- Je wilt kennis en vaardigheden opdoen en een erkend HBO Associate-degreegetuigschrift behalen.
Herken je jezelf hierin? Dan is de Ad Officemanagement de juiste keuze voor jou.
Je kunt ook kiezen voor de HBO Associate degree Officemenagement versneld van Schoevers. In dit leer-werktraject haal je in 1,5 jaar een officieel HBO Ad-getuigschrift, terwijl je relevante werkervaring opdoet. Klaar voor een carrière waarin je écht impact kunt maken?
Toelatingsvoorwaarden
Je kunt deelnemen aan deze Associate degree met een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4. Heb je dit niet en ben je minimaal 21 jaar? Dan kun je instromen door deel te nemen aan de 21+ regeling van Schoevers.
Wat ga je leren?
Tijdens de HBO Associate degree Officemanagement specialisatie Officesupportprofessional ontwikkel je jouw kennis en vaardigheden op hoog niveau. Je besteedt onder andere aandacht aan:
- Managementsupport, organisatiegedrag en zakelijke communicatie. Belangrijke competenties voor het uitvoeren van jouw toekomstige functie als officemanager
- Kwaliteit, diensten en informatiestromen binnen een bedrijf
- De algemene onderdelen van een onderneming, zodat je de operationele lijnen en besluitvorming binnen een organisatie leert te begrijpen
- Verandering en het effect hiervan op het personeel en organisatieculturen
- Nieuwe projectmanagementmethoden, zoals agile en scrum
Jouw leerroute
Bij ons kun je flexibel studeren. Dat betekent dat je de opleidingsvariant kunt volgen die bij jou past. Met elke variant behaal je jouw erkende HBO Associate-degreegetuigschrift, maar op basis van jouw vooropleidingsniveau of werkervaring kun je je opleiding anders doorlopen.
Regulier
In 2 fases en een afstudeerfase doorloop je jouw HBO Associate degree. Je kunt instromen met een diploma HAVO of MBO-niveau 4. Heb je deze diploma’s niet? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets.
HBO OP MAAT
Op basis van je achtergrond, werk- en leerervaring bepaal jij samen met een studiecoach hoe, wat en waar je leert. Dit kan door middel van valideren (het laten waarderen van eerder opgedane werk- en leerervaringen) of door het volgen van onderwijs. Heb je belangstelling voor HBO OP MAAT? Meld je dan aan voor de reguliere opleiding. Door in je toelatingsdossier de extra vragen over HBO OP MAAT te beantwoorden, kun je zien of het interessant voor je is. Als je hiervoor kiest kun je dit in het toelatingsdossier meteen aangeven. Een studiecoach neemt dan contact met je op.
Bekijk voor meer informatie.
Studeren zonder passende baan
Een van de pijlers in deze HBO Associate-degreeopleiding is dat je alles wat je leert ook in de praktijk kunt toepassen. Als je een baan hebt die aansluit op je opleiding, dan doe je ervaring op in je eigen werk. Heb je geen (passende) baan, dan kun je toch deelnemen aan de opleiding door een half jaar stage te lopen. Het is mogelijk om de stage te combineren met het afstuderen, maar je kunt ook eerder stage lopen.
Vervolgopleiding
Deze opleiding wordt verzorgd op HBO-niveau. Je kunt vanuit deze HBO Associate-degreeopleiding doorstuderen in de HBO Bachelor Executive Officemanagement van Schoevers.
Studiefinanciering voor volwassenen
Voor deze HBO-opleiding is het mogelijk om in aanmerking te komen voor studiefinanciering in de vorm van het levenlanglerenkrediet. Zie voor meer informatie.
Kies je studievorm
Je kunt de HBO Associate degree Officemanagement specialisatie Officesupportprofessional volgen op de manier die het beste bij jou past.
- Klassikaal: je volgt de opleiding klassikaal op een locatie naar keuze. In een groep leer je met en van elkaar
- Virtual classroom: je volgt de opleiding op vaste tijdstippen online, met een vaste docent en klasgenoten
- E-learning: je studeert in je eigen tempo en op afstand. Een ervaren docent biedt je online begeleiding
Voor meer informatie over onze opleidingsvarianten, zie de pagina op onze website.
Als er onvoldoende aanmeldingen zijn voor jouw studievorm en -moment, dan kijken we samen naar een geschikt alternatief.
Wat ga je leren?
Opbouw van de HBO Associate degree Officemanagement specialisatie Officesupportprofessional (120 EC)
HBO Associate-degreeopleidingen duren in principe 2 jaar. Je kunt korter of langer over je opleidingstraject doen. Dit is afhankelijk van je werkervaring, je werkplek en de hoeveelheid tijd die je besteedt aan de opleiding. De kosten zijn gebaseerd op 2 jaar. Heb je langer nodig, dan betaal je geen extra kosten.
Fase 1
Tijdens de eerste fase leer je jouw organisatie en de markt waarbinnen deze opereert beter kennen. Hoe zit de organisatiestructuur in elkaar? Wie zijn de concurrenten? Het zijn enkele vragen die aan bod komen. Ook maak je je de vaardigheden eigen die onmisbaar zijn in de rol als officemanager: je leert onder andere gesprekken voeren, feedback geven en presenteren. Daarnaast is er in deze fase veel aandacht voor professionele communicatie. Als interne en externe woordvoerder is het namelijk erg belangrijk dat jij zowel in het Nederlands als in het Engels professioneel en zakelijk kunt communiceren. Je volgt de volgende modules:
Business English II 8 EC
(6 lessen)
- Vlot mondeling communiceren
- Veelgebruikte uitdrukkingen en idioom
- Presenteren in het Engels
- Communiceren in een zakelijke context
- Stijl en structuur van brieven en memo's
- Helder formuleren
- Spelling en grammatica
Zakelijk schrijven 8 EC
(6 lessen)
- Doelgroepgericht schrijven
- Structureren van een tekst
- Kort en bondig formuleren
- Schrijfstijl
- Redigeren
- Schriftelijk rapporteren
- E-mails en zakelijke brieven
- Omgaan met lastige taalkwesties
Professioneel en oplossingsgericht werken 8 EC
(4 lessen)
- Doelen stellen
- Methodisch en effectief werken
- Creativiteit en probleemoplossend vermogen
- Verbanden leggen
- Haalbaarheid van oplossingen beoordelen
- Acties formuleren en uitvoeren
Klantgerichte communicatie en presentatie 8 EC
(6 lessen)
- Klantgerichtheid
- Persoonlijke presentatie
- Persoonlijke communicatiestijl
- Inlevingsvermogen in de klant
- Customer journey experience
- Ambassadeur van de organisatie
Management en organisatie 8 EC
(6 lessen)
- Verschillende soorten organisaties
- Management en besluitvorming in organisaties
- Organisaties en hun omgeving
- Concurrentie en strategie
- Operationeel management
- Leidinggeven en ontwikkelen
- Organisatiestructuur, sturing en coördinatie
Professionalisering fase 1
(2 lessen)
Vaardigheden managementsupport 8 EC
(4 lessen)
- Persoonlijke effectiviteit
- Timemanagement
- Effectief communiceren en presenteren
- Feedback geven en ontvangen
- Documentbeheer en informatiemanagement
Managementsupport in de praktijk 8 EC
(4 lessen)
- Analyse van managementsupportvraagstukken
- Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
- Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen
Eindopdracht 6 EC
Praktijkprogramma 6 EC
Je sluit deze fase af met een integrale eindopdracht. Hierin koppel je je kennis en kunde uit de gehele fase aan elkaar en laat je zien wat je geleerd hebt. Je wordt hierbij begeleid door een professional uit het vakgebied.
Fase 2
Tijdens de tweede fase richt je je op je rol als officesupportprofessional. Zo verdiep je je in event- en projectmanagement en leer je de ins en outs van onderwerpen omtrent organisatiegedrag. Je doet kennis op over de nieuwste ontwikkelingen binnen next managementsupport en je ontwikkelt je communicatievaardigheden verder. Je neemt deel aan de volgende modules:
Eventmanagement 8 EC
(6 lessen)
- Kenmerken van de verschillende soorten evenementen
- De opdrachtgever en je eigen rol
- Opstellen van een draaiboek
- Financiële en juridische aspecten
- Leveranciers en deelnemers
- Communicatie rondom het evenement
- Veiligheid en calamiteiten
- Vergunningen
Projectmanagement 8 EC
(4 lessen)
- Praktisch projectmatig werken Het projectplan De structuur en fasering van een project Het opzetten van een projectorganisatie Planning en risicoanalyse Aansturen, uitvoeren en bewaken van projecten Het afronden van een project Het borgen van het projectresultaat Nieuwe projectmanagementmethoden Agile werken Scrum
Professionalisering fase 2
(2 lessen)
Gedrag in organisaties 8 EC
(6 lessen)
- Gedrag in organisaties
- Motivatie en werkplezier
- Formele en informele besluitvorming
- Groepsdynamica en effectiviteit
- Macht en politiek
- Organisatiecultuur en -gedrag
- Organisatieverandering en -ontwikkeling
Marketingcommunicatie 8 EC
(6 lessen)
- Inleiding marketingcommunicatie
- Doelgroepen en doelstellingen
- Boodschappen en creatieve strategie
- Public relations
- Sponsoring
- Direct marketing
- Online marketingcommunicatie
Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
(6 lessen)
- Zelfinzicht en motivatie
- Inzicht in jezelf en anderen
- Je kernkwaliteiten
- Persoonlijke motivatie en belangen van anderen
- Communicatieve vaardigheden
- Effectieve gesprekstechnieken
- Omgaan met weerstand en emoties
- Oefenen van situaties
- Professioneel presenteren
- Effectief beïnvloeden
- Beïnvloedingsvaardigheden
- Stijlen van invloed
- Oefenen van situaties
Next managementsupport 8 EC
(6 lessen)
- Nieuwe ontwikkelingen voor supportprofessionals
- Apps en tools bij supportmanagement
- Digitale aspecten van support
- AI voor de supportprofessional
- Support in social media
- Van ondersteunen naar proactief supportmanagement
- Virtual supportmanagement
Praktijkprogramma 6 EC
Ad-eindopdracht 6 EC
(2 lessen van 3 uur)
Je sluit de Associate degree af met een individuele fase waarin je een eindopdracht schrijft.
Wil je meer weten over de opbouw van onze opleidingen? Zie dan .
Examens
Bij Schoevers rond je per module je opleiding af. Dit betekent dat je steeds bewijs ontvangt van voltooide modules nog voordat je de complete opleiding hebt afgerond. Binnen de opleiding wordt op de volgende manieren getoetst:
- Praktijkgerichte moduleopdrachten
- Mondelinge examens
- Digitale examens
De verschillende fases binnen de opleiding rond je af met een praktijkgerichte eindopdracht. De gehele Associate degree sluit je vervolgens af met een afstudeeropdracht.
Getuigschrift
Deze opleiding wordt aangeboden door Hogeschool Schoevers. Hogeschool Schoevers is bevoegd om graden te verlenen in het kader van de WHW (Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek). De opleiding is NVAO-geaccrediteerd. Je behaalt met deze opleiding het officiële getuigschrift ‘Associate degree Officemanagement’. Zie voor meer opleidingsinformatie.
Alle kosten in één overzicht
De prijs kan verschillen en is afhankelijk van een aantal zaken zoals studievorm en betaalmethode.
Bovengenoemde kosten zijn voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn. Je kunt bij langere opleidingen ook per jaar of per maand betalen.
Studie- en lesmateriaal
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:
- Boeken, readers en werkboeken
- Toegang tot het online leerplatform
Bovenop deze kosten brengen wij reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).
*Arrangement- & locatiekosten
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangementskosten.
Bekijk beschikbare startdata!
Bij Schoevers kun je altijd kiezen voor meerdere startmomenten per jaar. Zo is je opleiding flexibel en altijd goed te combineren met je drukke werk als manager. Bekijk nu onze actuele lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.
Eerstvolgende startdatum

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?
Heb je na het lezen van alle informatie vragen of twijfel je nog ergens over? Onze opleidingsadviseurs geven je graag gratis en vrijblijvend persoonlijk studieadvies, op basis van jouw leerdoelen en behoeften. Laat je gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op om het advies te bespreken. We helpen je graag!