HBO Associate degree Officemanagement specialisatie HR-supportprofessional
NVAO-geaccrediteerde HBO-opleiding
- Thuis of op locatie
- 9 verschillende leslocaties
- Duur 2 jaar
In het kort
Met deze specialisatie van de Associate degree Officemanagement ontwikkel je je tot HR-professional. Je maakt je dan alle kennis en vaardigheden eigen waar een moderne supportprofessional over moet beschikken, zoals inzicht in de organisatie en zakelijke correspondentie. Daarnaast verwerf je inzicht in organisatiegedrag en effectief personeelsmanagement waardoor je precies weet wat er speelt binnen de organisatie en hoe je mensen tot hun recht kunt laten komen in hun functie. Zo vervul je een verbindende rol binnen jouw organisatie.
Met deze specialisatie van de Associate degree Officemanagement ontwikkel je je tot HR-professional. Je maakt je dan alle kennis en vaardigheden eigen waar een moderne supportprofessional over moet beschikken, zoals inzicht in de organisatie en zakelijke correspondentie. Daarnaast verwerf je inzicht in organisatiegedrag en effectief personeelsmanagement waardoor je precies weet wat er speelt binnen de organisatie en hoe je mensen tot hun recht kunt laten komen in hun functie. Zo vervul je een verbindende rol binnen jouw organisatie.
HBO Associate degree
Met een Associate degree (Ad) word je opgeleid voor een wettelijk erkend HBO-getuigschrift. Deze HBO-opleidingen zijn naast HBO Bachelor en Master formele opleidingen vanuit de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). De Ad-opleidingen zijn korter en bieden een mogelijkheid om in 2 jaar een volledig HBO-programma af te sluiten met de graad Associate degree (Ad). Vanuit Associate degree kun je weer verder studeren naar HBO Bachelor.
Wat is Schoevers Baangarantie?
Na het afronden van deze opleiding bieden we jou baangarantie via Schoevers Professionals. Zodra je je diploma met succes behaalt en voldoet aan de overige voorwaarden, zorgen wij ervoor dat je na je opleiding relevante werkervaring kunt opdoen.
Jouw toekomstige carrière
Na het behalen van je getuigschrift kun je mogelijk aan de slag in de volgende functies:
- (Junior) officemanager
- Eventplanner
- Directiesecretaresse
- Personal assistant
- Projectmedewerker
- Virtual assistant
Voor wie is de HBO Associate degree Officemanagement specialisatie HR-supportprofessional?
Je wordt er blij van om anderen te helpen en te ondersteunen, houdt van administratie en het beheren van gegevens. Je wilt je met behulp van Schoevers ontwikkelen tot professioneel officemanager. Daarbij wil je de relatie opzoeken tussen organisatie en medewerkers in een rol als HR-supportprofessional.
Je kunt deelnemen aan deze Associate degree met een diploma HAVO, VWO of volledig MBO. Heb je dit niet en ben je minimaal 21 jaar? Dan kun je instromen door deel te nemen aan de 21+ regeling van Schoevers. Deze opleiding wordt verzorgd op HBO-niveau. Rond je alle onderdelen met succes af, dan ontvang je het officiële HBO Associate-degreediploma.
Je kunt ook kiezen voor de versnelde HBO Associate degree Officemanagement van Schoevers. In dit leer-werktraject haal je in 1,5 jaar een officieel HBO Ad-getuigschrift, terwijl je relevante werkervaring opdoet. Klaar voor een carrière waarin je écht impact kunt maken?
Online leeromgeving
Je hebt toegang tot onze unieke online leeromgeving. Deze biedt jou alles wat je nodig hebt om snel, eenvoudig en efficiënt te studeren. Je vindt in deze omgeving:
- Alle praktische informatie over je opleiding
- Mogelijkheden om te communiceren met je docenten en klasgenoten
- Praktijkcases, opdrachten en oefenvragen om je kennis en vaardigheden op toe te passen. Zo toets je gelijk je voortgang
Doel en opzet van de opleiding
HBO Associate-degreeopleidingen duren in principe 2 jaar. Je kunt korter of langer over je opleidingstraject doen. Dit is afhankelijk van je werkervaring, je werkplek en de hoeveelheid tijd die je besteedt aan de opleiding. De kosten zijn gebaseerd op 2 jaar. Heb je langer nodig, dan betaal je geen extra kosten.
De opleiding wordt verzorgd door ervaren docenten en trainers, die zelf actief zijn in de praktijk. Je zult merken dat zij een ideaal klankbord voor je vormen. Zo kun je praktijksituaties aan hen voorleggen en overleggen over mogelijke oplossingen of benaderingen.
Je gaat in de inspirerende bijeenkomsten in kleine groepen aan de slag met opdrachten en cases. Je koppelt deze direct aan je eigen werkomgeving. Zo kun je wat je leert meteen toepassen en ook daarvan weer leren. Deze studieaanpak is bijzonder effectief. Hierdoor kent Hogeschool Schoevers weinig uitval.
De opleiding bestaat uit 2 fases met 1 avondbijeenkomst in de week of 1 dagbijeenkomst per 2 weken. Afsluitend ga je afstuderen. Het programma is overzichtelijk opgebouwd in de vorm van modules. Door deze modulaire opbouw kun je je opleiding flexibel indelen. Je zult merken dat het behalen van een Associate-degreegraad daardoor prima te combineren is met een drukke baan en je privéleven.
Regulier
Jouw leerroute
Bij ons kun je flexibel studeren. Dat betekent dat je de opleidingsvariant kunt volgen die bij jou past. Met elke variant behaal je jouw erkende Ad-getuigschrift, maar op basis van jouw vooropleidingsniveau of werkervaring kun je je opleiding anders doorlopen.
In 2 jaar doorloop je jouw HBO Associate degree. Je kunt instromen met een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4. Heb je deze diploma’s niet? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets.
HBO OP MAAT
Op basis van je achtergrond, werk- en leerervaring bepaal jij samen met een studiecoach hoe, wat en waar je leert. Dit kan door middel van valideren (het laten waarderen van eerder opgedane werk- en leerervaringen) of door het volgen van onderwijs. Heb je belangstelling voor HBO OP MAAT? Meld je dan aan voor de reguliere opleiding. Door in je toelatingsdossier de extra vragen over HBO OP MAAT te beantwoorden, kun je zien of het interessant voor je is. Als je hiervoor kiest kun je dit in het toelatingsdossier meteen aangeven. Een studiecoach neemt dan contact met je op. Bekijk HBO OP MAAT voor meer informatie.
Vervolgopleiding
Deze opleiding wordt verzorgd op HBO-niveau. Je kunt vanuit deze HBO Associate-degreeopleiding indien gewenst doorstuderen in de HBO Bacheloropleiding Executive Officemanagement van Schoevers. Informeer bij onze collega’s naar de voorwaarden of zie Toelichting HBO Bachelor.
Studiefinanciering voor volwassenen
Voor deze HBO-opleiding is het mogelijk om in aanmerking te komen voor studiefinanciering in de vorm van het levenlanglerenkrediet. Zie Levenlanglerenkrediet (LLLK) voor meer informatie.
Klassikaal, e-learning of virtual classroom
Je kunt dit programma klassikaal volgen op een locatie naar keuze. Omdat je binnen een groep veel van elkaar leert, bieden we je een alternatieve locatie aan wanneer er voor jouw voorkeurslocatie onvoldoende aanmeldingen zijn.
Behoefte aan meer flexibiliteit? Met de lesvariant e-learning studeer je in je eigen tijd en in je eigen tempo op afstand. Je wordt online begeleid door een ervaren docent.
Voor de unieke combinatie van beide lesvarianten kies je voor virtual classroom. Hierbij volg je de lessen op vaste tijdstippen, met een docent én digitaal. Voor meer informatie over onze opleidingsvarianten, zie de pagina Opleidingsvarianten op onze website.
Wat ga je leren?
Opbouw van de HBO Associate degree Officemanagement specialisatie HR-supportprofessional (120 EC)
HBO Associate-degreeopleidingen duren in principe 2 jaar. Je kunt korter of langer over je opleidingstraject doen. Dit is afhankelijk van je werkervaring, je werkplek en de hoeveelheid tijd die je besteedt aan de opleiding. De kosten zijn gebaseerd op 2 jaar. Heb je langer nodig, dan betaal je geen extra kosten.
Fase 1
Tijdens de eerste fase leer je jouw organisatie en de markt waarbinnen deze opereert beter kennen. Hoe zit de organisatiestructuur in elkaar? Wie zijn de concurrenten? Het zijn enkele vragen die aan bod komen. Ook maak je je de vaardigheden eigen die onmisbaar zijn in de rol als officemanager: je leert onder andere gesprekken voeren, feedback geven en presenteren. Daarnaast is er in deze fase veel aandacht voor professionele communicatie. Als interne en externe woordvoerder is het namelijk erg belangrijk dat jij zowel in het Nederlands als in het Engels professioneel en zakelijk kunt communiceren. Je volgt de volgende modules:
Business English II 8 EC
(6 lessen)
- Vlot mondeling communiceren
- Veelgebruikte uitdrukkingen en idioom
- Presenteren in het Engels
- Communiceren in een zakelijke context
- Stijl en structuur van brieven en memo's
- Helder formuleren
- Spelling en grammatica
Zakelijk schrijven 8 EC
(6 lessen)
- Doelgroepgericht schrijven
- Structureren van een tekst
- Kort en bondig formuleren
- Schrijfstijl
- Redigeren
- Schriftelijk rapporteren
- E-mails en zakelijke brieven
- Omgaan met lastige taalkwesties
Professioneel en oplossingsgericht werken 8 EC
(4 lessen)
- Doelen stellen
- Methodisch en effectief werken
- Creativiteit en probleemoplossend vermogen
- Verbanden leggen
- Haalbaarheid van oplossingen beoordelen
- Acties formuleren en uitvoeren
Klantgerichte communicatie en presentatie 8 EC
(6 lessen)
- Klantgerichtheid
- Persoonlijke presentatie
- Persoonlijke communicatiestijl
- Inlevingsvermogen in de klant
- Customer journey experience
- Ambassadeur van de organisatie
Management en organisatie 8 EC
(6 lessen)
- Verschillende soorten organisaties
- Management en besluitvorming in organisaties
- Organisaties en hun omgeving
- Concurrentie en strategie
- Operationeel management
- Leidinggeven en ontwikkelen
- Organisatiestructuur, sturing en coördinatie
Professionalisering fase 1
(2 lessen)
Vaardigheden managementsupport 8 EC
(4 lessen)
- Persoonlijke effectiviteit
- Timemanagement
- Effectief communiceren en presenteren
- Feedback geven en ontvangen
- Documentbeheer en informatiemanagement
Managementsupport in de praktijk 8 EC
(4 lessen)
- Analyse van managementsupportvraagstukken
- Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
- Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen
Eindopdracht 6 EC
Praktijkprogramma 6 EC
Je sluit deze fase af met een integrale eindopdracht. Hierin koppel je je kennis en kunde uit de gehele fase aan elkaar en laat je zien wat je geleerd hebt. Je wordt hierbij begeleid door een professional uit het vakgebied.
Fase 2
Tijdens de tweede fase richt je je op je rol als HR-supportprofessional. Zo verdiep je je in de rechten en plichten van werkgever en werknemer en verdiep je je in personeelsmanagement en -planning. Ook verwerf je inzicht in de dynamica tussen collega's en tussen medewerkers en leidinggevenden. Door jouw kennis van de organisatie en HR weet je in te zetten op een duurzame werkomgeving. Je neemt deel aan de volgende modules:
Gedrag in organisaties 8 EC
(6 lessen)
- Gedrag in organisaties
- Motivatie en werkplezier
- Formele en informele besluitvorming
- Groepsdynamica en effectiviteit
- Macht en politiek
- Organisatiecultuur en -gedrag
- Organisatieverandering en -ontwikkeling
Eventmanagement 8 EC
(6 lessen)
- Kenmerken van de verschillende soorten evenementen
- De opdrachtgever en je eigen rol
- Opstellen van een draaiboek
- Financiële en juridische aspecten
- Leveranciers en deelnemers
- Communicatie rondom het evenement
- Veiligheid en calamiteiten
- Vergunningen
Arbeidsrecht en verzuim 8 EC
(6 lessen)
- Algemene opbouw van arbeidsvoorwaarden
- Introductie in arbeids- en sociaal recht
- De arbeidsovereenkomst
- Juridische instrumenten
- Omgaan met disfunctioneren
- Verzuim- en exitgesprekken
Effectief personeelsmanagement 8 EC
(6 lessen)
- Personeelsmanagement vanuit organisatieperspectief
- Instroom, doorstroom en uitstroom
- Organisatie-inrichting en personeelsplanning
- Capaciteitsmanagement
- Werving en selectie van personeel
- Inzet van selectiemiddelen
- Mobiliteitsmanagement
- Sollicitatiegesprekken
- Ontwikkeling van personeel
Projectmanagement 8 EC
(4 lessen)
- Praktisch projectmatig werken Het projectplan De structuur en fasering van een project Het opzetten van een projectorganisatie Planning en risicoanalyse Aansturen, uitvoeren en bewaken van projecten Het afronden van een project Het borgen van het projectresultaat Nieuwe projectmanagementmethoden Agile werken Scrum
Professionalisering fase 2
(2 lessen)
Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
(6 lessen)
- Zelfinzicht en motivatie
- Inzicht in jezelf en anderen
- Je kernkwaliteiten
- Persoonlijke motivatie en belangen van anderen
- Communicatieve vaardigheden
- Effectieve gesprekstechnieken
- Omgaan met weerstand en emoties
- Oefenen van situaties
- Professioneel presenteren
- Effectief beïnvloeden
- Beïnvloedingsvaardigheden
- Stijlen van invloed
- Oefenen van situaties
Praktijkprogramma 6 EC
Ad-eindopdracht 6 EC
(2 lessen van 3 uur)
Je sluit de Associate degree af met een individuele fase waarin je een eindopdracht schrijft.
Wil je meer weten over de opbouw van onze opleidingen? Zie dan opbouw HBO.
Examens
Je ontvangt tijdens je opleiding uitgebreide informatie over de examinering. Elke module wordt apart afgerond met een toets, die goed aansluit bij de aard van de module. Naast praktijkgerichte moduleopdrachten wordt ook gebruikgemaakt van mondelinge examens en digitale examens. Het voordeel daarvan is dat je zelf het moment en de plaats van het examen kunt uitkiezen. Elke fase rond je af met een praktijkgerichte eindopdracht.
Diploma
Je behaalt met deze opleiding een erkend diploma. Je ontvangt het officiële getuigschrift 'Associate degree Officemanagement’ van Hogeschool Schoevers met als aantekening op de cijferlijst HR-supportprofessional. Het programma is officieel geaccrediteerd door de NVAO. Dit garandeert dat de opleiding voldoet aan alle kwaliteitseisen, perfect aansluit bij de arbeidsmarkt en internationaal erkend is. Hogeschool Schoevers is bevoegd om graden te verlenen in het kader van de WHW (Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek).
Opbouw opleiding
Wil je meer weten over de opbouw van onze opleidingen? Zie dan opbouw HBO.
Alle kosten in één overzicht
De prijs kan verschillen en is afhankelijk van een aantal zaken zoals studievorm en betaalmethode.
Bovengenoemde kosten zijn voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn. Je kunt bij langere opleidingen ook per jaar of per maand betalen.
Studie- en lesmateriaal
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:
- Boeken, readers en werkboeken
- Toegang tot het online leerplatform
Bovenop deze kosten brengen wij reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).
*Arrangement- & locatiekosten
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangementskosten.
Bekijk beschikbare startdata!
Bij Schoevers kun je altijd kiezen voor meerdere startmomenten per jaar. Zo is je opleiding flexibel en altijd goed te combineren met je drukke werk als manager. Bekijk nu onze actuele lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.
Eerstvolgende startdatum

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?
Heb je na het lezen van alle informatie vragen of twijfel je nog ergens over? Onze opleidingsadviseurs geven je graag gratis en vrijblijvend persoonlijk studieadvies, op basis van jouw leerdoelen en behoeften. Laat je gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op om het advies te bespreken. We helpen je graag!