Word een onmisbare officemanager met Schoevers
De functie van officemanager wordt steeds populairder en belangrijker. Bij Schoevers stomen we je daarom klaar voor een succesvolle carrière als officemanager. Ontdek wat een functie als officemanager precies inhoudt, welke skills daarbij van belang zijn en hoe wij jou helpen om een onmisbare schakel binnen jouw organisatie te worden.

Wat is officemanagement?
Als officemanager manage jij het reilen en zeilen op kantoor en ben je verantwoordelijk voor het soepel laten verlopen van de dagelijkse gang van zaken. Dit stelt je collega’s in staat om zich volledig te concentreren op hun eigen taken. Het is een ontzorgende rol die vraagt om een combinatie van secretariële, organisatorische en soms leidinggevende vaardigheden. En eentje die een hoop voldoening geeft, want jij zorgt er dus mede voor dat jouw organisatie goed functioneert!

Wat doet een officemanager?
Als officemanager voer je veelal de volgende taken uit:
- Inkomende en uitgaande communicatie (telefoon, e-mail, post)
- Agendabeheer
- Agenderen, voorbereiden en notuleren van besprekingen en vergaderingen
- Uitwerken van memo’s, brieven, verslagen en rapporten
- Beheren van het archief en contracten
- Personeelsadministratie
- Aansturen van een of meerdere secretaresses
- Facilitaire ondersteuning (zoals inkoop en voorraadbeheer)
- Budgettering en het opstellen van facturen
Wat is het verschil tussen een officemanager en een secretaresse?
De officemanager speelt een unieke rol in het werkveld. Waar een secretaresse meestal de directie of het management ondersteunt, ben je als officemanager de ondersteuner van ‘het kantoor’, wat betekent dat je een complete afdeling of organisatie ondersteunt. Taken die een officemanager daarbij vaker doet dan een secretaresse, zijn taken als personeelsadministratie, leidinggeven aan secretaresses, facilitaire werkzaamheden en financiële administratie.

Gemma over de versnelde HBO Associate degree Officemanagement
Gemma Smaal volgde de versnelde HBO Associate degree Officemanagement. 1 dag per week ging ze naar school: de overige dagen werkte ze als Team Assistent bij Nadorp Bedrijfsmakelaars B.V. in Den Haag. Waarom koos Gemma voor deze opleiding? En hoe beviel het?
Meteen aan de slag als officemanager en tegelijk leren?
Met onze versnelde HBO Associate degree Officemanagement studeer je in 1,5 jaar toe naar een officieel Ad-getuigschrift, terwijl je al aan het begin van je studie een gave baan als Officemanager uitvoert dankzij Schoevers Baangarantie. Je leert in de praktijk, doet waardevolle werkervaring op en bent extra snel klaar met je opleiding. De ideale start van je carrière!
De competenties van een officemanager
Om je werkzaamheden als officemanager goed te kunnen uitvoeren, heb je – naast een goede HBO-opleiding – een aantal competenties nodig. Hieronder zie je deze competenties met de bijbehorende modules die in onze Officemanagement-opleidingen aan bod komen.
Nauwkeurig en kritisch
Zowel richting je eigen werk als van collega's
Taalgevoel
Niet alleen in spelling, maar ook de tone-of-voice
Besluitvaardig
Je kunt knopen doorhakken en beslissingen nemen
Probleemoplossend vermogen
Je overziet situaties snel en komt met oplossingen
Klantgericht
Je zet altijd een stapje extra voor de klant
Wil jij deze competenties ontwikkelen? Dan ben je bij Schoevers aan het juiste adres! Wij zijn al meer dan 110 jaar gespecialiseerd in het opleiden van supportprofessionals, waaronder officemanagers. Ben jij klaar voor de stap naar officemanagement?
Officemanager-opleidingen
Wil jij officemanager worden en dacht je bij het lezen van alle verschillende werkzaamheden en competenties: Waar moet ik beginnen? Geen zorgen, onze opleidingen op HBO-niveau zorgen ervoor dat je helemaal klaargestoomd wordt voor een succesvolle carrière als officemanager. Met de juiste theoretische kennis, ervaring in de praktijk én baangarantie voor, tijdens en na je studie, maak jij de impact die je wilt maken als officemanager. En je krijgt ook nog eens de kans om je te specialiseren in officemanagement, HR óf hospitality!
