Verrijk jouw baan als supportprofessional met AI-tools

In de dynamische wereld van vandaag zijn AI-tools niet meer weg te denken. Als je als supportprofessional nog geen gebruikmaakt van digitale assistenten zoals ChatGPT of Bing, loop je het risico achter te blijven. In deze blog ontdek je hoe AI het vak van supportprofessionals transformeert en hoe jij vooroploopt bij technologische ontwikkeling in ons werkveld. 

De impact van AI op supportprofessionals 

Stel je een wereld voor waarin standaardvragen van klanten op slimme wijze door een robot worden beantwoord, zonder jouw tussenkomst. Een vergadering waarbij notulen niet alleen volledig automatisch worden gegenereerd, maar ook nog eens enkele minuten later samengevat op de belangrijkste punten in ieders mailbox belanden. Of wat dacht je van een systeem dat onafhankelijk van jouw input documenten, contracten, facturen en brieven genereert en deze tijdig naar de juiste personen verzendt? 

AI ontwikkelt zich razendsnel en zal op korte termijn veel taken van jou als supportprofessional overnemen. Betekent dit dat jouw baan straks volledig in handen van een robot ligt? Zeker niet. Sterker nog, een supportprofessional die zich door AI laat ondersteunen kan repetitieve taken achter zich laten en zich meer focussen op meer kwalitatieve taken die jouw menselijke hand nodig hebben. Jouw werk verdwijnt niet, maar verandert wel. Wanneer jij ervoor zorgt dat je de kracht van AI nu alvast in de vingers hebt, kun je daar straks enorm veel voordeel uit halen. 

Efficiënter en productiever met AI 

Met behulp van AI-tools ben jij straks geen kostbare werkuren meer kwijt aan routinematige taken, waardoor je als supportprofessional meer tijd kunt besteden aan de menselijke kant van je functie. Je creëert zo meer ruimte voor het regelen van complexe zaken, het voeren van empathische gesprekken met collega’s en klanten of het adviseren van jouw manager op het gebied van strategie. 

Dit betekent automatisch ook dat je productiever kunt werken. Taken waar je eerst uren mee bezig was, bijvoorbeeld het opstellen van contracten of facturen, doet een AI-tool in enkele minuten voor je. Je bent geen maandagochtend meer kwijt aan het uitwerken van notulen, want dat heeft jouw AI-assistent direct na de vergadering al voor je gedaan. In plaats daarvan kun je meteen aan de slag met de agendapunten die de AI netjes in je inbox gedropt heeft. 

Bied datagestuurde ondersteuning 

Vraag jij je af of je wel klaar bent voor die meer strategische rol die je dan gaat spelen? Ook daar kan AI je mee ondersteunen. Samen met jouw slimme assistent kun je veel meer betekenen voor je manager op het gebied van besluitvorming. Jij kunt straks namens jouw manager aan het roer staan van de data-analyses die AI voor jullie uitvoert en samenvat in begrijpelijke conclusies. Zo ben jij beter in staat om je manager bij besluitvorming te ondersteunen en neem je als organisatie ook meer beslissingen op basis van bewezen data. 

Geen dreiging, maar een kans 

Zorg er dus zeker voor dat je als supportprofessional leert hoe je kunt samenwerken met AI-tools zodat jij in deze digitaal gedreven wereld van toegevoegde waarde blijft voor jouw organisatie. Het is belangrijk om AI niet als dreiging te zien, maar juist als een kans om jouw rol als supportprofessional nog essentiëler én uitdagender te maken. Jouw baan bestaat straks minder uit ‘monnikenwerk’ en meer uit het oplossen van complexe zaken die meer menselijkheid en denkwerk van je vragen. Daarmee maak je jezelf nog onmisbaarder voor het succes van jouw organisatie! 

Zelf aan de slag met AI-tools 

Kun jij niet wachten om met AI aan de slag te gaan? Bekijk dan deze tools die jou in jouw werk als supportprofessional kunnen ondersteunen: 

1. ChatGPT 

Van ChatGPT heb je waarschijnlijk al gehoord. Een gratis AI-tool die antwoord geeft op vrijwel al jouw vragen. Maar dat is niet het enige wat deze bot kan. Je kunt ChatGPT ook trainen en gebruiken om je eigen klantenservice in te richten (bijvoorbeeld via het programma Watermelon), om een mail voor je op te stellen of plannen te beoordelen op effectiviteit. Je kunt de chat zelfs een opzet laten maken voor de presentatie van een nieuw idee. 

2. Otter 

Met Otter.ai hoef jij voortaan niet meer als een razende te notuleren op elke vergadering. Otter maakt namelijk een complete transcriptie voor je van elke vergadering én weet de belangrijkste punten voor je samen te vatten. Daarnaast is het bestand dat Otter aan je levert makkelijk doorzoekbaar, waardoor je in de transcriptie binnen no-time die ene belangrijke quote weer terug kunt vinden. 

3. DeepL 

Gebruik jij nog steeds Google Translate om iets te vertalen? Voeg dan nu DeepL toe aan je favorieten. Deze AI-vertaler is in staat om lappen tekst te vertalen op een manier die grammaticaal kloppend zijn. Waar Google Translate zich soms schuldig maakt aan een veel te letterlijke vertaling, weet DeepL als slimme AI wel hoe je die ene zin nu het beste in het Engels zegt. Zo hoef jij niet meer bang te zijn dat je een buitenlandse klant met gebrekkig taalgebruik aanspreekt. 

Kom naar hét Leerfestival voor de Supportprofessional 

Wil jij jezelf verder verdiepen in de principes van AI? Meld je dan aan voor hét Leerfestival voor de Supportprofessional op donderdag 11 april 2024 op Fort de Batterijen. 

In een inspirerende festivalsetting kun je tijdens dit evenement deelnemen aan verschillende workshops, waaronder “Jouw tweede ontmoeting met AI”, “Aan de slag met ChatGPT & AI” en “Prompts schrijven voor de supportprofessional.” 

Meld je nu aan!

Er zijn ook andere thema’s en workshops die zich richten op andere belangrijke competenties van een supportprofessional, zoals effectieve communicatie en vitaliteit. Bovendien krijg je de kans om te netwerken met andere professionals in jouw vakgebied. Jij bepaalt je eigen programma! Meld je direct aan