De AI-tools vliegen ons inmiddels om de oren. Wie nu nog geen gebruikmaakt van digitale assistenten als ChatGPT loopt achter de feiten aan en dat geldt ook voor jou als supportprofessional. In deze blog ontdek je wat AI voor het supportprofessionalvak kan betekenen en hoe jij ervoor zorgt dat je voorop loopt bij deze spannende ontwikkeling in ons werkveld.
Stel je een wereld voor waarin standaardvragen van klanten op slimme wijze door een robot worden beantwoord, zonder jouw tussenkomst. Een vergadering waarbij notulen niet alleen volledig automatisch worden gegenereerd, maar ook nog eens enkele minuten later samengevat op de belangrijkste punten in iedereens mailbox belanden. Of wat dacht je van een systeem dat onafhankelijk van jouw input documenten, contracten, facturen en brieven genereert en deze tijdig naar de juiste personen verzendt?
AI ontwikkelt zich razendsnel en zal op korte termijn veel taken van jou als supportprofessional overnemen. Betekent dit dat jouw baan straks volledig in handen van een robot ligt? Zeker niet. Sterker nog, een supportprofessional die zich door AI laat ondersteunen kan repetitieve taken achter zich laten en zich meer focussen op meer kwalitatieve taken die jouw menselijke hand nodig hebben. Jouw werk verdwijnt niet, maar verandert wel. Wanneer jij ervoor zorgt dat je de kracht van AI nu alvast in de vingers hebt, kun je daar straks enorm veel voordeel uit halen.
Met behulp van AI-tools ben jij straks geen kostbare werkuren meer kwijt aan routinematige taken, waardoor je als supportprofessional meer tijd kunt besteden aan de menselijke kant van je functie. Je creëert zo meer ruimte voor het regelen van complexe zaken, het voeren van empathische gesprekken met collega’s en klanten of het adviseren van jouw manager op het gebied van strategie.
Dit betekent automatisch ook dat je productiever kunt werken. Taken waar je eerst uren mee bezig was, bijvoorbeeld het opstellen van contracten of facturen, doet een AI-tool in enkele minuten voor je. Je bent geen maandagochtend meer kwijt aan het uitwerken van notulen, want dat heeft jouw AI-assistent direct na de vergadering al voor je gedaan. In plaats daarvan kun je meteen aan de slag met de agendapunten die de AI netjes in je inbox gedropt heeft.
Vraag jij je af of je wel klaar bent voor die meer strategische rol die je dan gaat spelen? Ook daar kan AI je mee ondersteunen. Samen met jouw slimme assistent kun je veel meer betekenen voor je manager op het gebied van besluitvorming. Jij kunt straks namens jouw manager aan het roer staan van de data-analyses die AI voor jullie uitvoert en samenvat in begrijpelijke conclusies. Zo ben jij niet alleen beter in staat om je manager bij besluitvorming te ondersteunen, maar neem je als organisatie ook minder beslissingen op basis van onderbuikgevoelens en meer op basis van data. Win-win dus!
Zorg er dus zeker voor dat je als supportprofessional leert hoe je kunt samenwerken met AI-tools als ChatGPT, zodat jij in deze digitaal gedreven wereld van toegevoegde waarde blijft voor jouw organisatie. Het is belangrijk om AI niet als dreiging te zien, maar juist als een kans om jouw rol als supportprofessional nog essentiëler én uitdagender te maken. Jouw baan bestaat straks minder uit ‘monnikenwerk’ en meer uit het oplossen van complexe zaken die meer menselijkheid en denkwerk van je vragen. Daarmee maak je jezelf nog meer onmisbaar voor het succes van jouw organisatie! Zelf aan de slag met AI-tools Kun jij niet wachten om met AI aan de slag te gaan? Bekijk dan deze tools die jou in jouw werk als supportprofessional kunnen ondersteunen:
Van ChatGPT heb je waarschijnlijk al gehoord. Een gratis AI-tool die antwoord geeft op vrijwel al jouw vragen. Maar dat is niet het enige wat deze bot kan. Je kunt ChatGPT ook trainen en gebruiken om je eigen klantenservice in te richten (bijvoorbeeld via het programma Watermelon), om een mail voor je op te stellen of plannen te beoordelen op effectiviteit. Je kunt de chat zelfs een opzet laten maken voor de presentatie van een nieuw idee.
Met Otter.ai hoef jij voortaan niet meer als een razende te notuleren op elke vergadering. Otter maakt namelijk een complete transcriptie voor je van elke vergadering én weet de belangrijkste punten voor je samen te vatten. Daarnaast is het bestand dat Otter aan je levert makkelijk doorzoekbaar, waardoor je in de transcriptie binnen no-time die ene belangrijke quote weer terug kunt vinden.
Gebruik jij nog steeds Google Translate om iets te vertalen? Voeg dan nu DeepL toe aan je favorieten. Deze AI-vertaler is in staat om lappen tekst te vertalen op een manier die grammaticaal kloppend zijn. Waar Google Translate zich soms schuldig maakt aan een veel te letterlijke vertaling, weet DeepL als slimme AI wel hoe je die ene zin nu het beste in het Engels zegt. Zo hoef jij niet meer bang te zijn dat je een buitenlandse klant met gebrekkig taalgebruik aanspreekt.
Het is belangrijk dat je in het snel veranderende vakgebied van de supportprofessional bij de les blijft en van dit soort mooie innovaties profiteert. Bij Schoevers begrijpen we dit als geen ander en daarom zorgen we ervoor dat we altijd een actueel aanbod hebben dat aansluit op de behoeftes die supportprofessionals nu hebben. Leer bijvoorbeeld alles over vernieuwingen binnen jouw vakgebied met de vakopleiding Next Managementsupport: allround, verdiep je meer in de menselijke kant van je baan met de Module Effectief Communiceren en Beïnvloeden, of word hand in hand met je AI-tools een super efficiënte Virtual Assistant (VA).
Wat ga jij morgen doen om voorop te lopen in deze AI-gedreven wereld?