Verrijk jouw baan als supportprofessional met AI-tools

Tegenwoordig zijn AI-tools niet meer weg te denken binnen het bedrijfsleven. Maak je als supportprofessional nog geen gebruik van digitale assistenten zoals ChatGPT of Copilot, dan loop je het risico achter te blijven. Daarom ontdek je in deze blog hoe AI het vak van supportprofessionals transformeert en hoe jij vooroploopt bij technologische ontwikkelingen in ons werkveld. 

De impact van AI op supportprofessionals 

Stel je een wereld voor waarin standaardvragen van klanten automatisch door een robot worden beantwoord, notulen van een vergadering volledig automatisch worden gegenereerd en minuten later samengevat in je mailbox belanden, en een systeem zelfstandig documenten, contracten, facturen en brieven genereert en verzendt. Deze wereld is sneller werkelijkheid dan je denkt!
 
AI wordt steeds vaker ingezet in het bedrijfsleven, en de ontwikkelingen gaan razendsnel. Als supportprofessional kun je AI inzetten om repetitieve taken over te nemen. Betekent dit dat jouw baan volledig in handen van een robot ligt? Zeker niet. AI kan je ondersteunen bij dagelijks terugkerende werkzaamheden, zodat je meer tijd hebt voor kwalitatieve werkzaamheden die jouw menselijke touch vereisen. Je werk verdwijnt niet, maar verandert. Door AI te omarmen, kun je enorm veel voordeel behalen.
 
Lees meer over de verschillende veranderingen van effectieve communicatie in onze blog: De toekomst van effectieve communicatie met AI voor supportprofessional: 7 veranderingen.

AI voor supportprofessional: word efficiënter en productiever  

Met behulp van AI-tools ben jij geen kostbare werkuren meer kwijt aan routinematige taken, waardoor je als supportprofessional meer tijd kunt besteden aan de menselijke kant van je functie. Je creëert zo meer ruimte voor het regelen van complexe zaken, het voeren van empathische gesprekken met collega’s en klanten of het adviseren van jouw manager op het gebied van strategie.
 
Dit betekent automatisch ook dat je productiever kunt werken. Taken waar je eerst uren mee bezig was, bijvoorbeeld het opstellen van contracten of facturen, doet een AI-tool in enkele minuten voor je. Je bent geen maandagochtend meer kwijt aan het uitwerken van notulen, want dat heeft jouw AI-assistent direct na de vergadering al voor je gedaan. In plaats daarvan kun je meteen aan de slag met de agendapunten die de AI netjes in je inbox gedropt heeft. 

Bied datagestuurde ondersteuning 

Vraag jij je af of je wel klaar bent voor de meer strategische rol die je dan gaat spelen? Ook daar kan AI je in ondersteunen. Samen met jouw slimme assistent kun je veel meer betekenen voor je manager op het gebied van besluitvorming. Jij staat straks namens jouw manager aan het roer van de data-analyses die AI voor jullie uitvoert en samenvat in begrijpelijke conclusies. Zo ben jij beter in staat om je manager bij besluitvorming te ondersteunen en neem je als organisatie ook meer beslissingen op basis van bewezen data. 

Geen dreiging, maar een kans 

Zorg er dus zeker voor dat je als supportprofessional leert hoe je kunt samenwerken met AI-tools, zodat jij in deze digitaal gedreven wereld van toegevoegde waarde blijft voor jouw organisatie. Het is belangrijk om AI niet als dreiging te zien, maar juist als een kans om jouw rol als supportprofessional nog essentiëler én uitdagender te maken. Jouw baan bestaat straks minder uit ‘monnikenwerk’ en meer uit het oplossen van complexe zaken die meer menselijkheid en denkwerk van je vragen. Daarmee maak je jezelf nog onmisbaarder voor het succes van jouw organisatie! 

Zelf aan de slag met AI-tools 

Kun jij niet wachten om met AI aan de slag te gaan? Bekijk dan deze tools die jou in jouw werk als supportprofessional kunnen ondersteunen: 

1. ChatGPT
Van ChatGPT heb je waarschijnlijk al gehoord. Een gratis AI-tool die antwoord geeft op vrijwel al jouw vragen. Maar dat is niet het enige wat deze bot kan. Je kunt ChatGPT ook trainen en gebruiken om je eigen klantenservice in te richten (bijvoorbeeld via het programma Watermelon), om een mail voor je op te stellen of plannen te beoordelen op effectiviteit. Je kunt de chat zelfs een opzet laten maken voor de presentatie van een nieuw idee. .

2. Fathom
AI Met Fathom AI hoef je niet meer als een razende te notuleren tijdens elke vergadering. Fathom AI maakt een complete transcriptie van elke vergadering en vat de belangrijkste punten samen. Je kunt belangrijke momenten markeren voor gemakkelijke navigatie. Bovendien integreert Fathom AI met bekende CRM-platforms, waardoor notities en actiepunten efficiënt worden overgedragen voor een optimale samenwerking tussen verschillende afdelingen. .

3. DeepL
Gebruik jij nog steeds Google Translate om iets te vertalen? Voeg dan nu DeepL toe aan je favorieten. Deze AI-vertaler is in staat om lappen tekst te vertalen op een manier die grammaticaal kloppend is. Waar Google Translate zich soms schuldig maakt aan een veel te letterlijke vertaling, weet DeepL als slimme AI wel hoe je die ene zin nu het beste in het Engels zegt. Zo hoef jij niet meer bang te zijn dat je een buitenlandse klant met gebrekkig taalgebruik aanspreekt. .

Meer weten over AI

Als supportprofessional maak je onderdeel uit van de revolutie in communicatie dankzij AI. Door AI-tools in je werk toe te passen, verhoog je niet alleen je efficiëntie, maar til je ook je rol als supportprofessional naar een hoger niveau en maak je jezelf onmisbaar voor het succes van je organisatie. Wil je weten hoe je dit kunt doen? Schrijf je dan in voor de Training AI voor De Supportprofessional of AI: Essentials: Van Theorie naar Praktijk.