Competenties van de futureproof assistant

Als supportprofessional is jouw vak constant in beweging. Dit betekent dat je altijd moet kunnen inspelen op belangrijke ontwikkelingen, zodat je in jouw rol effectief én relevant blijft. Daar horen natuurlijk ook bepaalde competenties en vaardigheden bij. Wat moet je allemaal kunnen om een onmisbare schakel te zijn en te blijven binnen jouw organisatie?
Download E-zine

Welke competenties heb je nodig? 

Ongeacht de veranderingen die we in ons werkveld doormaken, blijft het belangrijk dat je als supportprofessional over een aantal kerncompetenties beschikt. Je werkt intensief samen met je manager: je faciliteert en je adviseert. Je bent communicatief vaardig en hebt gevoel voor verhoudingen. Ook ben je iemand met brede organisatiekennis. Uiteraard doe je dit alles met een servicegerichte en dienstverlenende houding. 

De manier waarop je organiseert, ondersteunt, communiceert en je klanten bereikt verandert natuurlijk wel en daar heb je weer andere kennis, vaardigheden en soft skills voor nodig. Projectmanagement, digitale skills en persoonlijk leiderschap nemen bijvoorbeeld een steeds grotere plek in op de lijst met essentiële competenties voor de supportprofessional. 

Vier competenties die essentieel zijn voor de futureproof assistant

Digitale skills 

De technologieën die moeten helpen om ons werk sneller en efficiënter te kunnen doen volgen elkaar razendsnel op. Nu artificial intelligence niet meer weg te denken is van de werkvloer, is het ook aan jou om hier je weg in te vinden, zodat je de vruchten ervan kunt plukken. 

Ontdek meer

Projectmanagement 

In organisaties wordt steeds meer projectmatig gewerkt, dus je zult in de toekomst (vaker) projecten ondersteunen of zelfs managen. Dit vereist van jou sterke planningsvaardigheden, zoals efficiënt timemanagement en kennis van moderne projectmanagementtools. 

Ontdek meer

Persoonlijk leiderschap 

Als futureproof assistant maak je het verschil niet alleen met kennis of vaardigheden. Je onderscheidt jezelf van anderen door je houding, hoe je jezelf positioneert, hoe je overkomt en waar je voor staat. Daar heb je sterk persoonlijk leiderschap voor nodig! 

Ontdek meer

Effectieve communicatie 

Een krachtige communicatie is altijd al belangrijk geweest in ons vak, maar nu we steeds vaker vanuit thuis werken, komen daar nieuwe skills bij kijken. In jouw rol als ondersteuner moet je ook op afstand goed kunnen communiceren met managers, collega’s en andere zakenrelaties. 

Ontdek meer

Gratis E-zine: Supportprofessional van de toekomst

Ontwikkel je competenties als supportprofessional van de toekomst met het interactieve competentie e-zine. Leer alles over communicatie, projectmanagement, digitale skills, klantgerichtheid en persoonlijk leiderschap. Voor elke competentie ontvang je niet alleen verdieping en handige tips, maar kun je ook voor jezelf invullen wat je al goed kan. Gebruik het e-zine als handige gids om jouw talent en uitdagingen in kaart te brengen! 

E-zine aanvragen