Medewerker Burgerzaken Frontoffice
Praktische handvatten voor de Medewerker Burgerzaken Frontoffice
- Thuis of op locatie
- 8 verschillende leslocaties
- Duur 1 jaar
In het kort
Bij Burgerzaken kun je terecht voor diverse producten en diensten. Denk daarbij aan het aanvragen van paspoorten, uittreksels uit het geboorteregister, rijbewijzen, huwelijksakten en geboorteaangiften. De betrokken wet- en regelgeving verandert regelmatig. Dit programma, verzorgd door onze businesspartner Bestuursacademie Nederland, biedt een ideaal fundament voor een veelzijdige baan in de frontoffice van Burgerzaken. Na afloop ben je volledig op de hoogte van de werkzaamheden en ben je volledig ingewerkt.
Bij Burgerzaken kun je terecht voor diverse producten en diensten. Denk daarbij aan het aanvragen van paspoorten, uittreksels uit het geboorteregister, rijbewijzen, huwelijksakten en geboorteaangiften. De betrokken wet- en regelgeving verandert regelmatig. Dit programma, verzorgd door onze businesspartner Bestuursacademie Nederland, biedt een ideaal fundament voor een veelzijdige baan in de frontoffice van Burgerzaken. Na afloop ben je volledig op de hoogte van de werkzaamheden en ben je volledig ingewerkt.
Wat ga je leren?
- Je bent op de hoogte van de actuele wetten en regelgeving op het gebied van identificatie, burgerlijke stand, nationaliteit en geboorte
- Je kent het belang van een klantgerichte houding, het belang van doorvragen en hoe je met weerstand van klanten kunt omgaan
- Je kunt burgers aan de balie helpen met uiteenlopende vragen en verzoeken
Voor wie is de opleiding Medewerker Burgerzaken Frontoffice?
Je werkt op een afdeling Burger- of Publiekszaken of het KCC binnen een gemeente of je gaat daar starten. Je wilt je graag ontwikkelen om de burger passend en vakinhoudelijk (beter) te woord te staan en te kunnen helpen en informeren.
Aanpak
Tijdens de bijeenkomsten is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling en de mogelijkheden om in de praktijk te oefenen met nieuwe kennis en vaardigheden. De lessen worden verzorgd door docenten met veel praktijkervaring. Door hun kennis van het vakgebied kunnen ze jou uitstekend helpen de vertaling te maken naar je eigen werkzaamheden en organisatie. Dat doen zij onder meer door praktijkgerichte opdrachten te geven. Ook speelt leren met en van elkaar een grote rol binnen het programma.
Klassikaal, e-learning of virtual classroom
Je kunt dit programma klassikaal volgen op een locatie naar keuze. Omdat je binnen een groep veel van elkaar leert, bieden we je een alternatieve locatie aan wanneer er voor jouw voorkeurslocatie onvoldoende aanmeldingen zijn.
Behoefte aan meer flexibiliteit? Met de lesvariant e-learning studeer je in je eigen tijd en in je eigen tempo op afstand. Je wordt online begeleid door een ervaren docent.
Voor de unieke combinatie van beide lesvarianten kies je voor virtual classroom. Hierbij volg je de lessen op vaste tijdstippen, met een docent én digitaal. Voor meer informatie over onze opleidingsvarianten, zie de pagina op onze website.
Wat ga je leren?
Programma
In deze opleiding komen de volgende onderwerpen aan bod:
Documenten en verzoeken voor de Frontoffice
(3 dagen)
- Informatieverstrekking reisdocumenten
- Aanvragen tot verkrijging van reisdocumenten beoordelen, verwerken en verstrekken van reisdocumenten
- Rijbewijsaanvraag beoordelen, verwerken en verstrekken
- Uittreksels en afschriften burgerlijke stand
- Gegevensverstrekking BRP
- Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)
- Uitvoering Kieswet
- Nationaliteitsrecht
- Verwerken van verzoeken of kennisgevingen met betrekking tot gezagsverhouding, naamgebruik, geheimhouding en kiesrecht
Burgerlijke stand voor de frontoffice
(3 dagen)
- Inleiding geboorte, huwelijk en overlijden
- Toepassen Nederlandse wet- en regelgeving
- Verstrekken van informatie
- Opmaken van belangrijkste akten
- Opmaken van latere vermeldingen
- Verlof tot lijkbezorging
- Verwerking in de BRP
- Handleiding Uitvoeringsprocedures (HUP)
- BRP-berichtenverkeer
Klantgericht Denken en Handelen voor de Frontoffice
(3 dagen)
- Klantgericht werken bij de gemeente
- Communicatie
- Klantgerichte gesprekstechnieken
- Omgaan met verschillende gedragsstijlen
- Slechtnieuwsgesprek
- Omgaan met emoties
- Regie voeren
- Omgaan met klachten
- Kwaliteiten en valkuilen
- Conflicthanteringsstijlen
Migratie voor de frontoffice
(3 dagen)
- Wet- en regelgeving migratie (verhuizing, hervestiging vanuit het buitenland, vertrek naar buitenland)
- Beoordelen aangiften aan de hand van wet- en regelgeving
- Onderzoek (on)juistheid van verblijfs- en adresgegevens (adresonderzoek)
- BRP-actualisering voor binnen- en intergemeentelijke adreswijziging
- Verwerken van gegevens bij hervestiging vanuit buitenland
- Actualiseren van de BRP na aangifte vertrek naar buitenland
- Informatieverstrekking aan de klant
- BRP-berichtenverkeer
Identiteit, documentherkenning en fraude voor de frontoffice
(3 dagen)
- Identiteit en identificatie
- Identificatieplicht
- Gebruik van wettelijk erkende identificatiedocumenten
- Identiteitsvaststelling
- Online identiteitsfraude
- Documentherkenning
- Welke documenten zijn toegestaan in welke gevallen?
- Authenticiteit van documenten
- (Technisch) beoordelen van identiteitsdocumenten
- (Technisch) beoordelen van reis- en verblijfsdocumenten
- Onderzoek en fraude
- Wat is identiteitsfraude?
- Adresonderzoek
- Onderzoek via social media
- Samenwerken met Expertisecentrum Identiteitsfraude en Documenten (ECID)
- Invloed en aanpak digitalisering
Certificaat
De module Klantgericht Denken en Handelen voor de Frontoffice rond je af met een praktijkgerichte opdracht. De overige modules sluit je af met een digitaal examen. Bij een succesvolle afronding ontvang je het certificaat ‘Medewerker Burgerzaken Frontoffice’ van Bestuursacademie Nederland.
Alle kosten in één overzicht
De prijs kan verschillen en is afhankelijk van een aantal zaken zoals studievorm en betaalmethode.
Bovengenoemde kosten zijn voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn. Je kunt bij langere opleidingen ook per jaar of per maand betalen.
Studie- en lesmateriaal
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:
- Boeken, readers en werkboeken
- Toegang tot het online leerplatform
Bovenop deze kosten brengen wij reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).
*Arrangement- & locatiekosten
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangementskosten.
Bekijk beschikbare startdata!
Bij Schoevers kun je altijd kiezen voor meerdere startmomenten per jaar. Zo is je opleiding flexibel en altijd goed te combineren met je drukke werk als manager. Bekijk nu onze actuele lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.
Eerstvolgende startdatum

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?
Heb je na het lezen van alle informatie vragen of twijfel je nog ergens over? Onze opleidingsadviseurs geven je graag gratis en vrijblijvend persoonlijk studieadvies, op basis van jouw leerdoelen en behoeften. Laat je gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op om het advies te bespreken. We helpen je graag!