Front Office Medewerker
Praktische vakopleiding voor jou als eerste aanspreekpunt voor je organisatie
- Thuis of op locatie
- 9 verschillende leslocaties
- Duur 1 jaar
In het kort
Als frontoffice medewerker ben je het eerste aanspreekpunt voor mensen die een organisatie binnenkomen. In het programma Front Office Medewerker leer je hoe je inkomende en uitgaande telefoontjes efficiënt en correct afhandelt en bezoekers op een servicegerichte manier te woord staat. Daarnaast ga je aan de slag met het beheren van agenda’s, het opstellen van professionele e-mails en het beheren van de mailbox. In de lessen oefen je praktijksituaties. Onze docenten uit de praktijk weten je als geen ander goede tips en adviezen te geven. Na afloop van deze vakopleiding heb je alles in huis om het visitekaartje van de organisatie te zijn.
Als frontoffice medewerker ben je het eerste aanspreekpunt voor mensen die een organisatie binnenkomen. In het programma Front Office Medewerker leer je hoe je inkomende en uitgaande telefoontjes efficiënt en correct afhandelt en bezoekers op een servicegerichte manier te woord staat. Daarnaast ga je aan de slag met het beheren van agenda’s, het opstellen van professionele e-mails en het beheren van de mailbox. In de lessen oefen je praktijksituaties. Onze docenten uit de praktijk weten je als geen ander goede tips en adviezen te geven. Na afloop van deze vakopleiding heb je alles in huis om het visitekaartje van de organisatie te zijn.
Voor wie is het programma Front Office Medewerker?
Je vindt het leuk om in de spotlights te staan en ‘jouw’ bedrijf zo goed mogelijk neer te zetten. Je wilt kennis en vaardigheden ontwikkelen om dat te bereiken en je wilt je vakopleiding afronden met het door het beroepenveld hooggewaardeerde Schoevers-diploma.
Voor dit programma gelden geen specifieke vooropleidingseisen.
Voorbereiding
Als je de lessen voorbereidt, haal je meer rendement uit de bijeenkomsten. Houd als richtlijn aan dat je ongeveer evenveel tijd bezig bent met de voorbereiding als de duur van de lestijd.
Doel en opzet
De vakopleiding wordt verzorgd door ervaren vakdocenten. Door veel te oefenen met opdrachten krijg je de leerstof snel onder de knie. Je leert om als receptionist mensen goed te woord te staan, zowel telefonisch als bij binnenkomst van mensen in de organisatie. Daarvoor leer je de Nederlandse taal goed beheersen. Ook leer je werken met online tools voor het beheren van contactpersonen, agenda’s en e-mails en ga je aan de slag met digitaal documentmanagement.
In het programma wordt gebruikgemaakt van praktijkgericht lesmateriaal. Daarnaast heb je toegang tot een online leeromgeving waar je veel informatie vindt, zoals een leerwijzer, praktijkopdrachten en extra praktijkinformatie. Via de leeromgeving kun je ook communiceren met je medestudenten en je docent.
Klassikaal, e-learning of virtual classroom
Je kunt dit programma klassikaal volgen op een locatie naar keuze. Omdat je binnen een groep veel van elkaar leert, bieden we je een alternatieve locatie aan wanneer er voor jouw voorkeurslocatie onvoldoende aanmeldingen zijn.
Behoefte aan meer flexibiliteit? Met de lesvariant e-learning studeer je in je eigen tijd en in je eigen tempo op afstand. Je wordt online begeleid door een ervaren docent.
Voor de unieke combinatie van beide lesvarianten kies je voor virtual classroom. Hierbij volg je de lessen op vaste tijdstippen, met een docent én digitaal. Voor meer informatie over onze opleidingsvarianten, zie de pagina Opleidingsvarianten op onze website.
Wat ga je leren?
Programma
Bij het aantal lessen wordt uitgegaan van de avondvariant. Bij de dagvariant heb je altijd 2 lessen op dezelfde dag. In het programma komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Correct Nederlands
(6 lessen)
- Basis grammatica
- Werkwoordstijden
- D’s en t’s
- ‘t Kofschip/fokschaap
- Voltooid deelwoord
- Samenstellingen
- Tussen-n en tussen-s
- Meervouden
- Hoofdletters
- Vele/velen, u/uw, hun/hen en grote/grootte
Online werken en agendabeheer
(6 lessen)
- Online ondersteunen van het management
- Ontwikkelingen in het vakgebied van de supportprofessional
- Digitaal documentmanagement
- Online tools voor samenwerking
- Virtueel vergaderen
- E-mailetiquette
- Diverse agenda’s/mailboxen beheren
- Vergadercycli plannen, personen uitnodigen
Klantgerichte communicatie en ontvangst
(6 lessen)
- Persoonlijke uitstraling
- Houding, gedrag en stemgebruik
- Denken en werken vanuit de klant
- Professionele contactvaardigheden
- Telefoonetiquette
- Inzet van e-mail, chat en Skype in klantcontact
- Verdelen van aandacht; telefoon, bezoek aan balie en inkomende e-mails
- Luisteren, samenvatten en doorvragen
- Omgaan met lastige situaties en klachten
- Ontvangst van gasten
- Actief aandacht geven aan wachtende gasten
Diploma
De module Klantgerichte communicatie en ontvangst rond je af met een mondeling examen. De module Correct Nederlands sluit je af met een digitaal examen en de module Online werken en agendabeheer wordt afgerond met een praktijkgerichte opdracht. Na een succesvolle afronding van alle modules ontvang je het diploma ‘Front Office Medewerker’ van Schoevers.
Alle kosten in één overzicht
De prijs kan verschillen en is afhankelijk van een aantal zaken zoals studievorm en betaalmethode.
Bovengenoemde kosten zijn voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn. Je kunt bij langere opleidingen ook per jaar of per maand betalen.
Studie- en lesmateriaal
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:
- Boeken, readers en werkboeken
- Toegang tot het online leerplatform
Bovenop deze kosten brengen wij reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).
*Arrangement- & locatiekosten
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangementskosten.
Bekijk beschikbare startdata!
Bij Schoevers kun je altijd kiezen voor meerdere startmomenten per jaar. Zo is je opleiding flexibel en altijd goed te combineren met je drukke werk als manager. Bekijk nu onze actuele lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.
Eerstvolgende startdatum

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?
Heb je na het lezen van alle informatie vragen of twijfel je nog ergens over? Onze opleidingsadviseurs geven je graag gratis en vrijblijvend persoonlijk studieadvies, op basis van jouw leerdoelen en behoeften. Laat je gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op om het advies te bespreken. We helpen je graag!