Jury

Wie wordt de Secretaresse van het Jaar 2020? Dat wordt grotendeels bepaald door de professionele jury. We stellen de juryleden aan jullie voor!

Dianne van de Rijt (Accountmanager InCompany Schoevers)

De rode draad in de loopbaan van Dianne van de Rijt is mensen begeleiden naar een hoger plan. Ze startte haar loopbaan als Z-verpleegkundige. Na een kort intermezzo als secretaresse maakte zij de overstap naar de zakelijke dienstverlening. Als vestigingsmanager bij Content Uitzendbureau stuurde zij achtereenvolgens een aantal vestigingen in regio Den Haag aan en bemiddelde zij veel secretaresses naar een nieuwe job. Na 10 jaar heeft Dianne de overstap gemaakt naar de ontwikkelafdeling van Content waar zij opleidingen verzorgde voor intercedenten. De overstap naar Schoevers was daarna een logische.

In eerste instantie startte zij als trainer. Ze trainde vele secretaresses en ontwikkelde daarnaast diverse nieuwe trainingen op het gebied van communicatieve vaardigheden en klantgerichtheid. Een commerciële rol blijft trekken en na 2 jaar is Dianne binnen Schoevers gaan werken als manager Sales. In deze functie is zij gesprekspartner voor organisaties als het gaat om ontwikkeling van managementondersteuners.

Het vak van managementondersteuner is volop in ontwikkeling en Schoevers volgt die ontwikkelingen natuurlijk nauwgezet met mooie programma’s die ervoor zorgen dat de secretaresse ook in de toekomst op haar taken is voorbereid. Uiteraard blijft de secretaresse de backbone van de organisatie waarop het management op kan bouwen en vertrouwen. De slag die de secretaresse moet maken zit hem in 1 woord: van werken voor een manager naar werken met een manager, of van taakgericht naar verantwoordingsgericht. De secretaresse van het jaar is wat haar betreft een rolmodel voor haar vakgenoten die laat zien dat het vak van secretaresse een vak is met ontzettend veel kansen en uitdagingen.

Leonie Schipperus-Benjamins (CEO Pimm® Solutions)

Leonie Schippers, oprichter en CEO van Pimm® Solutions, is haar carrière als ondernemer gestart in de rol van secretaresse. Tijdens haar studies International Management en Entrepreneurship werkte ze als secretaresse bij Vitae, het voormalige Experis. Uit ervaring weet zij dat je blijven ontwikkelen onwijs belangrijk is voor groei, en dat je misschien nog wel het meeste leert van doen, vallen en weer opstaan.

Ze deed onderzoek onder 200 secretaresses bij KPN naar het inkopen en administreren van zakelijke geschenken voor collega’s en relaties. Leonie zag hoe ‘even’ een cadeautje regelen voor de secretaresse veel gemakkelijker én slimmer kon. Zo ontstond het idee voor Pimm®, een zakelijke webshop waar duizenden leveranciers zijn samengebracht, je nooit meer hoeft voor te schieten en goedkeuring en facturatie automatisch worden verwerkt.

Inmiddels regelen dagelijks honderden secretaresses van (middel-)grote organisaties een geefmoment via Pimm® en ziet Leonie als geen ander het bewijs dat de secretaresse de verbindende schakel is tussen werkgevers en werknemers dan wel relaties. Bewonderenswaardig vindt Leonie het hoe de secretaresse altijd alles achter de schermen in goede banen leidt. Juist daarom wil ze als jurylid de secretaresse graag in het zonnetje zetten.

Casper Venema (Algemeen Directeur Public Support Groep B.V.)

Als mens, team en organisatie ben je tot ontzettend veel in staat. Daar is Casper Venema van overtuigd. Dat brengt hij ook in de praktijk sinds hij per 1 januari 2019 directeur en mede-eigenaar van Public Support Groep is. Zijn kracht? Hij laat mensen boven zichzelf uit stijgen. Dat combineert hij met innovatieve werkwijzen en nieuwe technologieën. Zo laat hij organisaties groeien.

Ook bij Public Support is hij nu druk bezig het team verder uit te bouwen en van Public Support een voorbeeld in haar marksegment te maken. Zijn aanpak? Het bij elkaar brengen van authentieke, gedreven mensen die samen iets bijzonders willen bouwen.


 

Renate Smidt (Secretaresse van het jaar 2019 en directiesecretaresse bij SnelStart Software B.V.)

Al op jonge leeftijd wist Renate Smidt wat zij later wilde worden: directiesecretaresse bij een groot bedrijf. Sinds 2014 werkt zij fulltime als assistente van de CEO van SnelStart. SnelStart is een snelgroeiend bedrijf dat software ontwikkelt om boekhouden eenvoudig te maken voor elke ondernemer. Al ruim 74.000 ondernemers maken hier gebruik van. 

In 2019 is Renate uitgeroepen tot Secretaresse van het Jaar. Met de stelling dat de ondersteunende functies gaan verdwijnen door de digitalisering is zij het niet eens. Door slim gebruik te maken van de digitalisering heeft de ondersteuner meer tijd om inhoudelijk mee te denken met de leidinggevende en om zelfstandig projecten op te pakken.

Renate is druk bezig met het afstoffen van het ouderwetse imago. Zo schrijft zijn regelmatig blogs over haar ervaringen op LinkedIn, spreekt zij tijdens events, heeft zij contacten met verschillende MBO-opleiders en neemt zij deel aan de klankbordgroep van Schoevers. Dit jaar werd haar passie bekroond met een uitnodiging van Het Koninklijk Huis voor de Uitblinkerslunch op Paleis Noordeinde. Indirect is dat ook een behoorlijke erkenning voor het vak!
 

Arthur Woensdregt (Directeur Particulieren Private Banking, Rabobank)

Arthur Woensdregt werkt al 34 jaar binnen Rabobank. Rabobank Amsterdam, waar hij sinds 1 januari 2019 werkt, is zijn 10e lokale bank. Naast werken bij Rabobank Nederland ligt zijn hart vooral bij de lokale bank. Klanten helpen om hun dromen te laten realiseren vindt hij het mooiste wat er is. Dit doet hij natuurlijk niet alleen: Arthur werkt met een managementteam, business partners en marketeers om de klanten in de stad Amsterdam te voorzien van financiële diensten. Daarnaast heeft hij een fantastisch team van 120 adviseurs die dagelijks in de stad actief zijn om klanten te helpen.
 
Volgens Arthur gaan de ontwikkelingen snel, maar ook de eisen en wensen die aan zijn rol kleven volgen elkaar in snel tempo op. Zelf noemt Arthur zijn secretaresse steeds meer de managementondersteuner. Zij speelt in op wat er in zijn agenda voorbij komt aan netwerken en afspraken, en waar hij op moet acteren. Bijna iedere avond is hij wel op stap: zijn agendabeheer is een specialiteit die alleen zij beheerst en waar ze in uitblinkt. Het geeft hem een goed gevoel dat hij weet dat hij daarop kan bouwen.
 

Ingrid Geul (Directeur van Leading Lady en voorzitter NVDm)

In het jaar 2019 is het alweer 25 geleden dat Ingrid Geul als zelfstandig ondernemer begon in de secretaressebranche. Met haar bedrijf Leading Lady allround officemanagement helpt zij organisaties en managementondersteuners efficiënt en effectief het officemanagement organiseren.
 
Na 2 jaar opleiding op Schoevers is Ingrid al haar hele werkbare leven enthousiast over de functie van secretaresse. De managementondersteuners houden de palen in de grond van het bedrijf. En dat is waar zij zich nog steeds heel hard voor maakt.
 
Haar visie is dat het vak van managementondersteuner nooit zal verdwijnen. Het is juist de kunst om de meerwaarde van deze functie te zien en te laten zien.
 
Vanwege haar verlangen om het vak onder de aandacht te houden is zij voorzitter geworden van het grootste netwerk van directie- managementondersteuners in Nederland, de NVDm. Hier kan zij haar visie verder uitdragen en wil zij, mede omdat deze beroepsvereniging die in 2020 vijftig jaar bestaat, influencer zijn op scholen en bedrijven.
 
Ingrid levert graag een bijdrage als jurylid aan de Verkiezing Secretaresse van het Jaar omdat dit het mooie vak van managementondersteuning extra in de schijnwerpers zet.