Vakopleiding Marketingcommunicatie

Praktijkgerichte vakopleiding voor de creatieve marketing- en communicatiemedewerker
Brochure aanvragenInschrijven

Heb je de ambitie om een marketing- en/of communicatiefunctie te vervullen? Dan vormt deze Schoevers-opleiding een heel mooie basis voor je ontwikkeling. Als marketing- en communicatiemedewerker vervul je een ondersteunende rol. Je denkt mee bij het opstellen van beleids- en projectplannen, voert marktonderzoeken uit en ontwikkelt en beheert promotiemateriaal. In deze opleiding bereiden onze topdocenten je volledig voor op al deze leuke werkzaamheden. Zo ben je op iedere afdeling marketingcommunicatie van toegevoegde waarde.

Doelgroep

Is communiceren jouw ding en wil je graag breed inzetbaar zijn op een marketing- en/of communicatieafdeling binnen de organisatie? Kies dan voor deze interessante vakopleiding van Schoevers.

Vooropleiding

Voor deze opleiding gelden geen specifieke vooropleidingseisen. De opleiding wordt verzorgd op MBO-niveau.

Doel en opzet van de opleiding

In dit specifieke programma leer je hoe je de marketingcommunicatie binnen een organisatie organiseert. In de modules ga je uitgebreid aan de slag met het verkennen van de markt. Je spoort ontwikkelingen op, bekijkt de concurrentie en gaat op zoek naar nieuwe kansen. Je verdiept je in psychologie in de marketing, bekijkt wie de klant is en krijgt zicht op de vele marketing(communicatie)instrumenten waarmee je hen kunt bereiken. Ook leer je hoe je de inzet van deze instrumenten effectief plant en organiseert en ga je praktisch aan de slag met het ontwerpen van reclamecampagnes. Kortom: een zeer boeiend en compleet programma!

De opleiding kent een zeer praktijkgerichte aanpak. Je leert dingen die je direct in je eigen werk kunt toepassen. Bovendien wordt er in de opleiding gebruikgemaakt van praktijkgericht lesmateriaal. Daarnaast heb je toegang tot een prettige online leeromgeving waar je veel informatie vindt, zoals een leerwijzer, praktijkopdrachten en extra praktijkinformatie. Via de leeromgeving kun je ook communiceren met je medestudenten en je docent.

Voorbereiding

Als je de lessen voorbereidt, haal je meer rendement uit de bijeenkomsten. Houd als richtlijn aan dat je ongeveer evenveel tijd bezig bent met de voorbereiding als de duur van de lestijd.

Programma

De opleiding bestaat uit 6 modules. Bij het aantal bijeenkomsten is uitgegaan van de avondvariant. Bij de dagvariant volg je dan steeds 2 bijeenkomsten op dezelfde dag. In de opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Marketing

(6 bijeenkomsten)

  • Uitgangspunten van marketing
  • Marketing, sales en communicatie
  • Wie is de klant?
  • Koopgedrag
  • Psychologie in marketing
  • Product- en prijsbeleid
  • Reclame en promotie
  • Distributie
  • Online marketingmix
  • Marketingactieplan

Marktverkenning

(6 bijeenkomsten)

  • Marktontwikkelingen
  • Marktaandelen
  • Concurrenten
  • Marktanalyse
  • Verkennen van de markt
  • Marktonderzoek
  • Grafieken en diagrammen
  • Wat betekenen de cijfers en figuren

Online marketing en communicatie

(6 bijeenkomsten)

  • Massacommunicatie en online marketing: kernbegrippen
  • Mediafuncties en -eigenschappen
  • Het market-sensingproces en de consument
  • Customer relationship management
  • Social media
  • Mobiele marketing
  • Effectieve websites
  • Marketingcommunicatie-instrumenten

Communicatie

(6 bijeenkomsten)

  • Bedrijfspresentatie
  • Interne communicatie
  • Huisstijl
  • Marketingcommunicatie
  • Reclame en promotie
  • Online media
  • Public relations en contacten met de pers
  • Pr en social media

Communicatie en pr

(6 bijeenkomsten)

  • Reclame en marketingcommunicatie
  • Verschil tussen reclame en public relations (pr)
  • Reclamedoelstellingen
  • Ontwikkelen van reclameconcepten
  • Creativiteit in communicatie
  • Direct marketing en mailing
  • Rol van internet en social media in reclame
  • Werken met reclame- en pr-bureaus
  • Communicatie en pr bij klachten en problemen

Plannen en organiseren

(6 bijeenkomsten)

  • Werkverdeling en coördinatie
  • Maken van effectieve planningen
  • Omgaan met aanpassingen en veranderingen
  • Zicht houden op voortgang
  • Bijsturen van planningen
  • Planmatig organiseren
  • Prioriteiten stellen
  • Creëren van helderheid
  • De kracht van eenvoud
  • Effectiever werken

Officieel Schoevers-diploma

De module Plannen en organiseren wordt afgerond met een praktijkopdracht. De overige modules sluit je elk af met een digitaal examen. Na een succesvolle afronding van alle modules ontvang je het Schoevers-diploma ‘Vakopleiding Marketingcommunicatie’. Met dit diploma zijn je carrièreperspectieven uitstekend!

Opleidingsvarianten

De opleiding duurt 1 of 2 jaar. De opleiding wordt zowel overdag als in de avond verzorgd. De dagopleiding heeft 18 bijeenkomsten van 10.00 uur tot 16.00 uur. De avondopleiding heeft 36 bijeenkomsten van 19.00 uur tot 22.00 uur.

Studievarianten

Je kunt dit programma volgen in 1 of 2 jaar. De opleiding is in beide varianten exact hetzelfde, met hetzelfde aantal bijeenkomsten, waarbij het tempo in de 2-jarige variant lager ligt. Als je ervoor kiest om de opleiding in 1 jaar te volgen, heb je gemiddeld iedere week 1 avondbijeenkomst of 1 dagbijeenkomst eens in de 2 weken. Als je de opleiding volgt in 2 jaar, heb je gemiddeld eens in de 2 weken een avondbijeenkomst of 1 dagbijeenkomst per 4 weken.

Wanneer wilt u starten?

Gekozen filters:
Alle filters herstellen
Er zijn geen resultaten beschikbaar die voldoen aan de gekozen filters

  • Startmoment
  • Variant
  • Locatie
Lesrooster

Kostenoverzicht

Inschrijfgeld: € 100,-
Cursusgeld: € 4.290,-
Studiemateriaal: € 450,-
Examenkosten € 195,- (per module)
Arrangementskosten: zie onderstaande toelichting.

Je kunt deze opleiding ook in 6 termijnen betalen. Hiervoor wordt een opslag van 8% in rekening gebracht.

Locatie- en arrangementskosten 
Schoevers regelt voor jou een arrangement dat bestaat uit onbeperkt koffie, thee en ijswater. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch inbegrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,- (excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Staat er een verwijzing naar locatie- en arrangementskosten? Dan brengen wij naast arrangementskosten ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw). 

Reprorechten en hand-outs 
Voor opleidingen van onze businesspartners worden kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening gebracht. Het betreft hier een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw). 

Btw 
Kies je voor wettelijk erkend onderwijs, MBO-niveau 3 of 4, HBO Associate degree of HBO Bachelor dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn in beginsel belast met 21% btw. Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag boven op de exclusief-btw-prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaal je de opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%. Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 6% btw. Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen. 

Onze website maakt gebruik van cookies.