Officemanagement specialisatie HR - 2 jaar

Versterk je kwaliteiten op het gebied van personeel en organisatie

Duur 24 Maanden
Vorm Deeltijd
Opleidingsniveau HBO-Opleidingen
Studievorm Dag, Avond, Zaterdag en E-learning

Officemanagement specialisatie HR - 2 jaar

Versterk je kwaliteiten op het gebied van personeel en organisatie

Duur 24 Maanden
Vorm Deeltijd
Opleidingsniveau HBO-Opleidingen
Studievorm Dag, Avond, Zaterdag en E-learning
PDF downloadenKostenoverzicht aanvragenInschrijven

Deskundig en persoonlijk opleidingsadvies?

Op basis van jouw huidige situatie en doelen geven wij je graag een persoonlijk opleidingsadvies. Laat je gegevens achter en wij bellen je binnen twee werkdagen terug.
Vraag een opleidingsadvies aan

Voor veel officemanagers geldt dat ze naast hun algemene taken ook een aantal meer specialistische taken verzorgen, bijvoorbeeld op het gebied van HR-management. In de Schoevers-opleiding Officemanagement specialisatie HR komen beide elementen voor. Je leert alles wat nodig is om effectief te communiceren en de processen in een organisatie efficiënt te coördineren. Daarnaast bespreken ervaren docenten uit de HR-praktijk de verschillende aspecten van personeelsmanagement. Met het Schoevers-diploma Officemanagement specialisatie HR beschik je over een unieke combinatie van algemene en specialistische kennis en vaardigheden. Daarmee heb je bij sollicitaties zeker een streepje voor.

Doelgroep

Als je je als officemanager al tijdens je opleiding wilt specialiseren in HR-management, dan is deze Schoevers-opleiding de juiste keuze. In de opleiding combineer je algemene officevaardigheden met specifieke kennis op het gebied van HR. De opleiding wordt gegeven op HBO-niveau. Als je al in het bezit bent van het diploma voor officemanager, maar je wilt je specialiseren in HR-management, dan raden we je aan te kiezen voor de Schoevers-opleiding HRM voor Officemanagers.

Vooropleiding

Voor deze opleiding gelden geen specifieke vooropleidingseisen. De opleiding wordt verzorgd op HBO-niveau.

Doel en opzet van de opleiding

Het programma wordt verzorgd door ervaren vakdocenten. De opleiding kent een zeer praktijkgerichte aanpak. Door veel te oefenen met opdrachten krijg je de leerstof snel onder de knie. Er wordt gebruikgemaakt van praktijkgericht lesmateriaal. Daarnaast heb je toegang tot een prettige online leeromgeving waar je veel informatie vindt, zoals een leerwijzer, praktijkopdrachten en extra praktijkinformatie. Via de leeromgeving kun je ook communiceren met je medestudenten en je docent.

Als je al een bij de opleiding passende werkomgeving hebt, merk je dat direct. Je leert dingen die je meteen in je eigen werk kunt toepassen. In de modules wordt aandacht besteed aan alle essentiële kennis en vaardigheden waarover je moet beschikken om het gewaardeerde Schoevers-diploma te mogen ontvangen. Specifiek wordt in dit programma ingegaan op personeelsmanagement. Hier leer je belangrijke HR-aspecten zoals het plannen van personeel en werving en selectie. De module Personeelsinstrumenten gaat in op arbeidsjuridische zaken en de functionerings- en beoordelingscyclus. Kortom een zeer boeiend en compleet programma!

Voorbereiding

Als je de lessen voorbereidt, haal je meer rendement uit de bijeenkomsten. Houd als richtlijn aan dat je ongeveer evenveel tijd bezig bent met de voorbereiding als de duur van de lestijd.

Vervolgmogelijkheid en vrijstellingen

Indien je toegelaten wordt tot de opleiding HBO Associate degree Officemanagement ontvang je vrijstelling voor de overeenkomstige modules. Dat geeft aan dat deze opleiding een stevig HBO-niveau biedt.

Programma

Bij het aantal bijeenkomsten wordt uitgegaan van de avondvariant. Bij de dagvariant heb je altijd 2 bijeenkomsten op dezelfde dag. In de opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Praktisch leidinggeven

(6 bijeenkomsten)

  • Inzicht in jouw eigen rol als leiding­gevende
  • Medewerkers ondersteunen in hun ­werkzaamheden
  • Doelen stellen en afspraken maken
  • Controleren en corrigeren van ­medewerkers
  • Aanspreken op gedrag, zonder de ­werk­relatie te verstoren
  • Gespreksvaardigheden voor de ­leiding­gevende
  • Motiveren van medewerkers
  • Effectief leiden van vergaderen en korte meetings

Management en organisatie

(6 bijeenkomsten)

  • Verschillende soorten organisaties
  • Management en besluitvorming in ­organisaties
  • Organisaties en hun omgeving
  • Concurrentie en strategie
  • Operationeel management
  • Leidinggeven en ontwikkelen
  • Organisatiestructuur, sturing en coördinatie

Organisatiegedrag

(6 bijeenkomsten)

  • Gedrag in organisaties
  • Motivatie en werkplezier
  • Formele en informele besluitvorming
  • Groepsdynamica en effectiviteit
  • Macht en politiek
  • Organisatiecultuur en -gedrag
  • Organisatieverandering en -ontwikkeling

Vaardigheden managementsupport

(6 bijeenkomsten)

  • Effectieve gesprekstechnieken
  • Persoonlijke presentatie
  • Feedback geven en ontvangen
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Rol- en plaatsbepaling
  • Organisatie van informatiestromen
  • Documentmanagement

Effectief personeelsmanagement

(6 bijeenkomsten)

  • Personeelsmanagement vanuit ­organisatieperspectief
  • Instroom, doorstroom en uitstroom
  • Organisatie-inrichting en personeels­planning
  • Capaciteitsmanagement
  • Werving en selectie van personeel
  • Inzet van selectiemiddelen
  • Mobiliteitsmanagement
  • Sollicitatiegesprekken
  • Ontwikkeling van personeel

Personeelsinstrumenten

(6 bijeenkomsten)

  • Taak- en functiebeschrijvingen
  • Inzicht in beoordelen en beoordelings­systemen
  • Algemene opbouw van arbeids­voorwaarden
  • Functionerings- en beoordelingsgesprekken
  • Introductie in arbeids- en sociaal recht
  • De arbeidsovereenkomst
  • Juridische instrumenten
  • Omgaan met disfunctioneren
  • Verzuim- en exitgesprekken

Officieel Schoevers-diploma

De module Vaardigheden managementsupport rond je af met een mondeling examen. De module Management en organisatie sluit je af met een digitaal examen. De overige modules worden afgerond met een praktijkopdracht. Na een succesvolle afronding van alle modules ontvang je het zeer gewaardeerde Schoevers-diploma ‘Officemanagement specialisatie HR’. Met dit diploma zijn je carrièreperspectieven uitstekend!

Opleidingsvarianten

De opleiding duurt 2 jaar. De opleiding wordt zowel overdag als in de avond verzorgd. De dagopleiding heeft 18 bijeenkomsten van 10.00 uur tot 16.00 uur. De avondopleiding heeft 36 bijeenkomsten van 19.00 uur 22.00 uur. Als je de opleiding volgt in 2 jaar, heb je gemiddeld eens in de 2 weken een avondbijeenkomst of 1 dagbijeenkomst per 4 weken. Je kunt deze opleiding ook grotendeels op afstand volgen op basis van e-learning. Deze opleiding wordt ook in een 1-jarige variant aangeboden.

Wanneer wilt u starten?

Gekozen filters:
Alle filters herstellen
Er zijn geen resultaten beschikbaar die voldoen aan de gekozen filters

  • Startmoment
  • Variant
  • Locatie
Lesrooster

Kosten

Inschrijfgeld: € 100,-

Cursusgeld: € 4.340,-

Studiemateriaal: € 75,- (per module)

Examenkosten: € 195,- (per digitaal examen)

€ 195,- (per moduleopdracht)

€ 260,- (per mondeling examen)

Reprorechten: € 15,-

Arrangementskosten: zie onderstaande toelichting.

Bovenstaande bedragen zijn op basis van betaling ineens waarbij 8% korting inbegrepen is.

Je kunt deze opleiding ook in 2, 8 of 24 termijnen betalen.

Locatie- en arrangementskosten 
Schoevers regelt voor jou een arrangement dat bestaat uit onbeperkt koffie, thee en ijswater. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch inbegrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,- (excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Staat er een verwijzing naar locatie- en arrangementskosten? Dan brengen wij naast arrangementskosten ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw). 

Reprorechten en hand-outs 
Voor opleidingen van onze businesspartners worden kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening gebracht. Het betreft hier een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw). 

Btw 
Kies je voor wettelijk erkend onderwijs, MBO-niveau 3 of 4, HBO Associate degree of HBO Bachelor dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn in beginsel belast met 21% btw. Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag boven op de exclusief-btw-prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaal je de opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%. Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 6% btw. Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen. 

Door gebruik te maken van onze site gaat u akkoord met de functionele cookies, deze zorgen voor een goedwerkende site, en met de analytische cookies, hiermee kunnen we op basis van geanonimiseerde data onze diensten verbeteren. Daarnaast gebruiken we cookies voor advertentiedoeleinden. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.
Door gebruik te maken van onze site gaat u akkoord met de functionele cookies, deze zorgen voor een goedwerkende site, en met de analytische cookies, hiermee kunnen we op basis van geanonimiseerde data onze diensten verbeteren. Daarnaast gebruiken we cookies voor advertentiedoeleinden. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.
Door gebruik te maken van onze site gaat u akkoord met de functionele cookies, deze zorgen voor een goedwerkende site, en met de analytische cookies, hiermee kunnen we op basis van geanonimiseerde data onze diensten verbeteren. Daarnaast gebruiken we cookies voor advertentiedoeleinden. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.