Professioneel Officemanager - 27 maanden

Supportopleiding om succesvol te zijn op het hoogste niveau

Professioneel Officemanager - 27 maanden

Supportopleiding om succesvol te zijn op het hoogste niveau

Vorm

Deeltijd

Niveau

HBO-Opleiding

Erkenning

Kostenoverzicht

Aanvragen

Duur

27 maanden

Eerstvolgende startdatum

13-12-2019

Vorm

Deeltijd

Niveau

HBO-Opleiding

Erkenning

Kostenoverzicht

Aanvragen

Duur

27 maanden

Eerstvolgende startdatum

13-12-2019
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Interne en externe communicatie op het hoogste niveau, dat is waar de officemanager mee bezig is. Als officemanager moet je een goed inzicht hebben in de organisatiestructuur en de plek van de organisatie in de omgeving, zodat je kunt bepalen waar welke communicatie gewenst is. De Schoevers-opleiding Professioneel Officemanager bereidt je gedegen voor op deze taak. Je leert projecten managen en een projectteam aansturen in de veranderende organisatie van nu. Je gaat aan de slag met het beheren van social media en leert wanneer je welke communicatiemiddelen moet inzetten. Ook leren onze ervaren docenten je hoe je je netwerk met succes benut. Met het Schoevers-diploma Professioneel Officemanager zet je een belangrijke nieuwe stap in je carrière.

Doelgroep

Communicatie en netwerken zijn jouw ding. Je wilt graag leren je vaardigheden op professionele wijze in te zetten via een opleiding op HBO-niveau. Je wilt je opleiding afronden met een diploma dat zijn waarde op de arbeidsmarkt heeft bewezen. Als je de voorkeur geeft aan het werken in een internationale omgeving raden we je aan te kiezen voor de opleiding Internationaal Officemanager.

Een deel van de opleiding is gericht op computervaardigheden. Ben je al volledig bekend met Word, Excel en PowerPoint? Dan adviseren wij je om de opleiding Officemanager te volgen. Je volgt dan hetzelfde programma, op de 3 computervaardigheidstrainingen na.

Vooropleiding

Voor deze opleiding gelden geen specifieke vooropleidingseisen. De opleiding wordt verzorgd op HBO-niveau.

Doel en opzet van de opleiding

De opleiding is modulair opgebouwd. De modules worden apart afgesloten. Er wordt aandacht besteed aan alle essentiële kennis en vaardigheden waarover je moet beschikken om het gewaardeerde Schoevers-diploma te mogen ontvangen. De opleiding bestaat uit de modules van de opleiding Officemanager en een uitgebreid trainingsprogramma om je computervaardigheden sterk te ontwikkelen.

De opleiding kent een zeer praktijkgerichte aanpak en wordt verzorgd door ervaren vakdocenten. Door veel te oefenen met opdrachten krijg je de leerstof snel onder de knie. Als je al een bij de opleiding passende werkomgeving hebt, merk je dat direct. Je leert dingen die je meteen in je eigen werk kunt toepassen. In de opleiding wordt gebruikgemaakt van praktijkgericht lesmateriaal. Daarnaast heb je toegang tot een prettige online leeromgeving waar je veel informatie vindt, zoals een leerwijzer, praktijkopdrachten en extra praktijkinformatie.

Voorbereiding

Als je de lessen voorbereidt, haal je meer rendement uit de bijeenkomsten. Houd als richtlijn aan dat je ongeveer evenveel tijd bezig bent met de voorbereiding als de duur van de lestijd.

Vervolgmogelijkheid en vrijstellingen

Deze praktijkgerichte opleiding sluit goed aan op de opleiding HBO Associate degree Officemanagement. Indien je toegelaten wordt tot de opleiding HBO Associate degree Officemanagement ontvang je vrijstelling voor de overeenkomstige modules.

Programma
Programma
Programma
Programma
Programma

Programma

Bij het aantal lessen wordt uitgegaan van de avondvariant. Bij de dagvariant heb je altijd 2 lessen op dezelfde dag. In het programma komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Praktisch leidinggeven

(6 lessen)

  • Inzicht in jouw eigen rol als leiding­gevende
  • Medewerkers ondersteunen in hun ­werkzaamheden
  • Doelen stellen en afspraken maken
  • Controleren en corrigeren van ­medewerkers
  • Aanspreken op gedrag, zonder de ­werk­relatie te verstoren
  • Gespreksvaardigheden voor de ­leiding­gevende
  • Motiveren van medewerkers
  • Effectief leiden van vergaderingen en korte meetings

Bedrijfscommunicatie

(6 lessen)

  • Kernelementen bedrijfscommunicatie
  • Middelen en (online) media
  • Strategische bedrijfscommunicatie
  • Communiceren met verschillende stakeholders
  • Interne communicatie
  • Marketingcommunicatie

Next supportmanagement

(6 lessen)

  • Nieuwe ontwikkelingen voor supportprofessionals
  • Ondersteunen op afstand
  • Apps en tools bij supportmanagement
  • Mobiel werken en communiceren
  • Digitale aspecten van support
  • Support in social media
  • Van ondersteunen naar proactief supportmanagement

Management en organisatie

(6 lessen)

  • Verschillende soorten organisaties
  • Management en besluitvorming in ­organisaties
  • Organisaties en hun omgeving
  • Concurrentie en strategie
  • Operationeel management
  • Leidinggeven en ontwikkelen
  • Organisatiestructuur, sturing en coördinatie

Gedrag in organisaties

(6 lessen)

  • Gedrag in organisaties
  • Motivatie en werkplezier
  • Formele en informele besluitvorming
  • Groepsdynamica en effectiviteit
  • Macht en politiek
  • Organisatiecultuur en -gedrag
  • Organisatieverandering en -ontwikkeling

Vaardigheden managementsupport

(4 lessen)

  • Effectieve gesprekstechnieken
  • Persoonlijke presentatie
  • Feedback geven en ontvangen
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Organisatie van informatiestromen

Word Advanced: Documenten Indelen en Tabellen

(2 lessen)

  • Structuur van Word
  • Wat zijn thema’s, sjablonen, stijlen en secties
  • Wat zijn alinea’s en opmaak bekijken
  • Documentindeling - marges
  • Marges wijzigen via de liniaal of dialoogvenster
  • Marges spiegelen en rugmarge instellen
  • Documentindeling - pagina’s
  • Handmatig pagina-einde invoegen en verwijderen
  • Lege pagina of voorblad invoegen en verwijderen
  • Documentindeling - kop- en voettekst
  • Koptekst of voettekst invoegen en wisselen tussen kop- en voettekst
  • Afwijkende kop- en voetteksten voor eerste pagina of voor even en oneven pagina’s
  • Velden gebruiken voor auteur, datum, tijd, bestandsnaam en pad
  • Documentindeling - paginanummering
  • Paginanummering instellen, wijzigen of verwijderen
  • Paginanummering met totaal (pagina x van y)
  • Documentindeling - secties
  • Handmatig of automatisch sectie-einde invoegen
  • Soorten sectie-einden en secties opmaken
  • Per sectie verschillende kop- en voetteksten, afdrukstand, marges
  • Documentindeling - watermerk
  • Watermerk instellen en verwijderen
  • Documentindeling - krantenkolommen
  • Krantenkolommen toepassen op tekst
  • Kolombreedte en ruimte tussen kolommen aanpassen
  • Handmatig kolomeinde invoegen
  • Randen en arceringen
  • Randen en/of arcering aanbrengen en verwijderen via de knop of dialoogvenster
  • Soorten randen (tekstkader, alineakader, paginakader)
  • Tabellen
  • Tabel maken, opmaken en bewerken
  • Kolommen, rijen en cellen opmaken (breedte, hoogte, samenvoegen en splitsen)
  • Sorteren en (eenvoudig) rekenen in tabellen

Word Advanced: Werken met Lange, Complexe Documenten

(2 lessen)

  • Stijlen in documenten
  • Soorten stijlen, stijlen toepassen en voorzien van kopnummering
  • Stijlen maken, wijzigen, verwijderen en beheren
  • Documentnavigatie
  • Koppen, pagina’s en zoeken via navigatievenster
  • Tekst verplaatsen via navigatievenster
  • Inhoudsopgave en index
  • Inhoudsopgave op basis van koppen of velden gebruiken en inhoudsopgave genereren
  • Teksten handmatig of automatisch markeren voor index en index genereren
  • Voet- en eindnoten
  • Voet- of eindnoten maken, wijzigen en verwijderen
  • Opties voor voet- en eindnoten instellen
  • Bijschriften
  • Bijschriften invoegen voor afbeeldingen, tabellen, grafieken en SmartArt
  • Instellingen voor bijschriften en lijst genereren
  • Kruisverwijzingen
  • Kruisverwijzingen invoegen naar paginanummer of hoofdstuknummer/tekst
  • Kruisverwijzingen bijwerken
  • Hyperlinks
  • Hyperlinks invoegen, gebruiken, bewerken en verwijderen
  • Citaat, bron en bronvermelding
  • Bron en bronvermelding maken
  • Illustraties, afbeeldingen en video
  • Afbeelding uit bestand of online illustratie of video invoegen
  • Afbeelding plaatsen, bewerken, aanpassen en tekstomloop
  • Tekenen, SmartArt, grafiek en meer
  • Vormen tekenen, opmaken, kopiëren, schikken en groeperen
  • SmartArt of grafiek kiezen, invoegen, opmaken en wijzigen
  • Tekstvakken maken en aanpassen
  • WordArt en initialen gebruiken

Excel Basis

(4 lessen)

  • Inhoud
  • Kennismaken met Excel
  • De gebruikersinterface (lint, werkbalk, Backstage, LivePreview)
  • Schermonderdelen (titelbalk, formulebalk, statusbalk en weergaven)
  • Werkmap openen, opslaan, sluiten
  • Werkmap maken (lege map of gebruik een sjabloon)
  • Werkmap openen (beveiligde weergave) en opslaan (netwerk, cloud, oude versie, .csv)
  • Celwijzer verplaatsen
  • Gebruik de muis, naamvak of slimme toetsencombinaties
  • Cellen een eigen naam geven
  • Gegevens invoeren
  • Tekst, getallen en speciale tekens invoeren (valkuilen, AutoCorrectie, Automatisch aanvullen)
  • Vulgreep gebruiken voor automatische reeksen (met interval) en eigen reeksen maken
  • Snel aanvullen of Flash opvulling gebruiken
  • Cellen selecteren, kopiëren of verplaatsen
  • Selecteren met de muis of met slimme toetsencombinaties en meervoudige selecties
  • Snelle analyse van een selectie
  • Kopiëren en verplaatsen via klembord en plakopties gebruiken (kolomopmaak, waarden, zonder randen, transponeren)
  • Meer werkbladen in een werkmap
  • Werkbladen selecteren (aaneengesloten, niet-aaneengesloten of allemaal)
  • Werkbladen invoegen, verwijderen, andere bladnaam, andere tabkleur
  • Werkbladen kopiëren, werkbladen verbergen en zichtbaar maken
  • Berekeningen
  • Gebruik van de operators voor optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen
  • Formule invoeren en wijzigen (typen, klikken)
  • AutoSom-knop en opbouw van functies
  • Relatieve en absolute verwijzingen in formules
  • Werkbladen opmaken
  • Kolombreedte en rijhoogte aanpassen (even breed/hoog, max. breed/hoog)
  • Rijen en kolommen invoegen, verwijderen, verbergen, zichtbaar maken
  • Blokkeren van rijen en/of kolommen
  • Cellen opmaken
  • Thema’s in Office, celstijlen en tabelstijlen gebruiken
  • Celeigenschappen voor tekst (lettertype, uitlijnen, randen en kleuren)
  • Celeigenschappen voor getallen (getal, valuta, datum, percentage, speciaal en aangepast)
  • Pagina-indeling en afdrukken
  • Pagina-instelling (marges, afdrukstand, papierformaat)
  • Afdrukbereik bepalen, titels afdrukken, bladinstellingen aanpassen
  • Grafieken
  • Gegevens voor grafiek selecteren en grafiek maken
  • Grafiektype kiezen (kolom, lijn, cirkel, staaf, enzovoort), ontwerp en -indeling aanpassen

PowerPoint Advanced: Dynamische Presentaties en Animaties

(2 lessen)

  • Diaovergang
  • Diaovergang aanbrengen en verwijderen
  • Effectopties en tijdsinstellingen voor diaovergang
  • Animaties
  • Animatie toevoegen
  • Effectopties en tijdsinstellingen voor animaties
  • Animatiepaden
  • Bijzondere effecten voor tekstobjecten, grafieken en SmartArt-afbeeldingen
  • Diavoorstellingen
  • Interactieve voorstelling
  • Hyperlinks en actie-instellingen
  • Diavoorstelling instellen
  • Try-out voor tijdsinstellingen
  • Doorlopende voorstellingen
  • Aangepaste voorstellingen
  • Presentatie delen met anderen
  • Dia's uit een andere presentatie overnemen
  • Opslaan als oudere versies, diavoorstelling, .pdf of opslaan op SharePoint, OneDrive
  • Video maken van een presentatie
  • Pakket inpakken voor cd-rom/usb-stick

    Officieel Schoevers-diploma

    De module Vaardigheden managementsupport rond je af met een mondeling examen en de module Management en organisatie met een digitaal examen. De overige modules worden afgerond met een praktijkopdracht. Naast de modules volg je nog een aantal trainingen. Aan deze trainingen zijn geen examens gekoppeld. Na een succesvolle afronding van alle modules en het volgen van de trainingen, ontvang je het zeer gewaardeerde Schoevers-diploma ‘Professioneel Officemanager’.

    Planning
    Planning
    Planning
    Planning
    Planning

    Opleidingsvarianten

    De opleiding duurt 27 maanden en wordt zowel overdag als in de avond verzorgd. Het dagprogramma heeft 17 bijeenkomsten van 10.00 uur tot 16.00 uur. Het avondprogramma heeft 34 bijeenkomsten van 19.00 uur tot 22.00 uur. Daarnaast zijn er 5 trainingsdagen van 09.30 uur tot 16.30 uur gericht op computervaardigheden. Door de unieke combinatie van onderdelen zijn er verschillende werkdagen waarop je deze opleiding volgt. Je kunt de opleiding ook grotendeels op afstand volgen op basis van e-learning. Zie Studeren op afstand voor meer informatie. Deze opleiding kun je ook in 15 maanden volgen.

    Investering
    Investering
    Investering
    Investering
    Investering

    Kosten dag variant, bij betaling in 1 termijn

    Inschrijfgeld
    € 100,-
    Lesgeld
    € 5.397,-
    Studiemateriaal
    € 750,-
    Examenkosten
    € 1.235,-
    Arrangementen (Food & Beverage)
    € 550,-
    Reprorechten
    € 15,-
    Totaalprijs (exclusief BTW)
    € 8.047,-

    Professioneel Officemanager - 27 maanden

    Supportopleiding om succesvol te zijn op het hoogste niveau

    Vorm

    Deeltijd

    Niveau

    HBO-Opleiding

    Erkenning

    Kostenoverzicht

    Aanvragen

    Duur

    27 maanden

    Eerstvolgende startdatum

    13-12-2019

    Alle deeltijdopleidingen in één overzicht

    Wil jij op je gemak al onze opleidingen bekijken? Vraag dan hier onze studiegids aan. Je kunt kiezen voor een studiegids van onze deeltijdopleidingen.

    Wij helpen je graag met een persoonlijk opleidingsadvies!

    Telefonisch zijn wij bereikbaar van maandag tot en met donderdag tussen 08:00 uur tot 18:00 uur en op vrijdag tot 17:00 uur. Je kunt ons ook een bericht sturen via Whatsapp, van maandag tot en met vrijdag van 10:00 tot 16:00 uur.

     ​     035 - 7 506 140
          06 - 10 454 608
          Stuur ons een bericht