Professioneel Directiesecretaresse - 27 maanden

Praktijkgerichte opleiding voor een toppositie als supportprofessional

Professioneel Directiesecretaresse - 27 maanden

Praktijkgerichte opleiding voor een toppositie als supportprofessional

Vorm

Deeltijd

Niveau

MHBO

Erkenning

Kostenoverzicht

Aanvragen

Duur

27 maanden

Eerstvolgende startdatum

13-12-2019

Vorm

Deeltijd

Niveau

MHBO

Erkenning

Kostenoverzicht

Aanvragen

Duur

27 maanden

Eerstvolgende startdatum

13-12-2019
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

De Schoevers-opleiding Professioneel Directiesecretaresse is dé opleiding als je in de top van het secretariële vakgebied aan de slag wilt. Na het afronden van de opleiding kun je communiceren en organiseren op het hoogste niveau in organisaties. Je zorgt ervoor dat directieleden optimaal kunnen functioneren door een zorgvuldige planning te maken, informatie te structureren en door soms ook op te treden als strenge portier. Onze Schoevers-docenten hebben ervaring op het hoogste niveau en leren je de zakelijke conventies. Vanuit hun eigen brede praktijkervaring geven ze je advies over het vinden van de juiste balans tussen dienstbaarheid en proactiviteit. Met het Schoevers-diploma Professioneel Directiesecretaresse op zak ben je voor iedere directeur de onmisbare rechterhand.

Doelgroep

Je bent ambitieus en wilt aan de slag op directieniveau. Je wilt een brede opleiding met aandacht voor alle aspecten van het vak van directiesecretaresse. Als je aan de slag wilt in een internationale omgeving, kun je ook kiezen voor de opleiding Internationaal Directiesecretaresse.

In deze opleiding is een deel van het programma gericht op computervaardigheden. Ben je al volledig bekend met Word, Excel en PowerPoint? Dan adviseren wij je om de opleiding Directiesecretaresse te volgen. Je volgt dan hetzelfde programma, op de 3 computervaardigheidstrainingen na.

Vooropleiding

Voor deze opleiding gelden geen specifieke vooropleidingseisen. De opleiding wordt verzorgd op MHBO-niveau. Door hard te werken en een goede motivatie kun je ook vanuit een lagere opleidingsachtergrond instromen.

Doel en opzet van de opleiding

Het programma bestaat uit de modules van de opleiding Directiesecretaresse. Daarnaast volg je een intensief programma, zodat je je computervaardigheden op goed niveau beheerst. De essentie van Schoevers is niet alleen dat je kennis en inzicht hebt, maar dat je ook over de vaardigheden als directiesecretaresse beschikt. En vooral ook dat je de mentaliteit hebt die nodig is om op hoog niveau als ondersteuner van de directie te werken.

De opleiding kent een zeer praktijkgerichte aanpak. Dat is erg prettig, omdat je veel van de voorbeelden direct in je eigen praktijk al kunt oefenen. In de opleiding wordt gebruikgemaakt van praktijkgericht lesmateriaal. Daarnaast heb je toegang tot een prettige online leeromgeving waar je veel informatie vindt, zoals een leerwijzer, praktijkopdrachten en extra praktijkinformatie. Via de leeromgeving kun je ook communiceren met je medestudenten en je docent.

Voorbereiding

Als je de lessen voorbereidt, haal je meer rendement uit de bijeenkomsten. Houd als richtlijn aan dat je ongeveer evenveel tijd bezig bent met de voorbereiding als de duur van de lestijd.

Programma
Programma
Programma
Programma
Programma

Programma

Bij het aantal bijeenkomsten wordt uitgegaan van de avondvariant. Bij de dagvariant heb je altijd 2 bijeenkomsten op dezelfde dag. In het programma komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Communicatie en presenteren

(6 bijeenkomsten)

  • Gespreksdoelen
  • Stijl van communiceren
  • Feedback geven en ontvangen
  • Vraagtechnieken en luistervaardigheden
  • Non-verbale communicatie
  • Persoonlijke uitstraling en presentatie
  • Overbrengen van je boodschap
  • Een professionele houding

Next supportmanagement

(6 bijeenkomsten)

  • Nieuwe ontwikkelingen voor supportprofessionals
  • Ondersteunen op afstand
  • Apps en tools bij supportmanagement
  • Mobiel werken en communiceren
  • Digitale aspecten van support
  • Support in social media
  • Van ondersteunen naar proactief supportmanagement

Projectmanagement

(4 bijeenkomsten)

  • Praktisch projectmatig werken
  • Het projectplan
  • De structuur en fasering van een project
  • Het opzetten van een projectorganisatie
  • Planning en risicoanalyse
  • Aansturen, uitvoeren en bewaken van projecten
  • Het afronden van een project
  • Het borgen van het projectresultaat

Persoonlijke effectiviteit

(6 bijeenkomsten)

  • Effectieve werkorganisatie
  • SMART werken
  • Assertief gedrag
  • Subassertief, assertief en agressief gedrag
  • Feedback geven en ontvangen
  • Timemanagement
  • Prioriteiten stellen
  • Planning en agendabeheer

Zakelijke professionele correspondentie

(6 bijeenkomsten)

  • Uitgangspunten voor professionele correspondentie
  • Briefsoorten en communicatiedoelen
  • Kenmerken van een goede brief/e-mail
  • Opbouw en vorm
  • Variëren in zinsbouw en woordkeuze
  • Toonzetting
  • Openings- en slotalinea’s
  • Effectieve schriftelijke taalbeheersing
  • Verslaglegging
  • Korte verslagen

Correct schrijven

(6 bijeenkomsten)

  • Grammatica
  • Werkwoordspelling
  • Spellingkwesties
  • Interpunctie
  • Stijlfouten herkennen en verbeteren
  • Perfect Nederlands

Word Advanced: Documenten Indelen en Tabellen

(2 bijeenkomsten)

  • Structuur van Word
  • Wat zijn thema’s, sjablonen, stijlen en secties
  • Wat zijn alinea’s en opmaak bekijken
  • Documentindeling - marges
  • Marges wijzigen via de liniaal of dialoogvenster
  • Marges spiegelen en rugmarge instellen
  • Documentindeling - pagina’s
  • Handmatig pagina-einde invoegen en verwijderen
  • Lege pagina of voorblad invoegen en verwijderen
  • Documentindeling - kop- en voettekst
  • Koptekst of voettekst invoegen en wisselen tussen kop- en voettekst
  • Afwijkende kop- en voetteksten voor eerste pagina of voor even en oneven pagina’s
  • Velden gebruiken voor auteur, datum, tijd, bestandsnaam en pad
  • Documentindeling - paginanummering
  • Paginanummering instellen, wijzigen of verwijderen
  • Paginanummering met totaal (pagina x van y)
  • Documentindeling - secties
  • Handmatig of automatisch sectie-einde invoegen
  • Soorten sectie-einden en secties opmaken
  • Per sectie verschillende kop- en voetteksten, afdrukstand, marges
  • Documentindeling - watermerk
  • Watermerk instellen en verwijderen
  • Documentindeling - krantenkolommen
  • Krantenkolommen toepassen op tekst
  • Kolombreedte en ruimte tussen kolommen aanpassen
  • Handmatig kolomeinde invoegen
  • Randen en arceringen
  • Randen en/of arcering aanbrengen en verwijderen via de knop of dialoogvenster
  • Soorten randen (tekstkader, alineakader, paginakader)
  • Tabellen
  • Tabel maken, opmaken en bewerken
  • Kolommen, rijen en cellen opmaken (breedte, hoogte, samenvoegen en splitsen)
  • Sorteren en (eenvoudig) rekenen in tabellen

Word Advanced: Werken met Lange, Complexe Documenten

(2 bijeenkomsten)

  • Stijlen in documenten
  • Soorten stijlen, stijlen toepassen en voorzien van kopnummering
  • Stijlen maken, wijzigen, verwijderen en beheren
  • Documentnavigatie
  • Koppen, pagina’s en zoeken via navigatievenster
  • Tekst verplaatsen via navigatievenster
  • Inhoudsopgave en index
  • Inhoudsopgave op basis van koppen of velden gebruiken en inhoudsopgave genereren
  • Teksten handmatig of automatisch markeren voor index en index genereren
  • Voet- en eindnoten
  • Voet- of eindnoten maken, wijzigen en verwijderen
  • Opties voor voet- en eindnoten instellen
  • Bijschriften
  • Bijschriften invoegen voor afbeeldingen, tabellen, grafieken en SmartArt
  • Instellingen voor bijschriften en lijst genereren
  • Kruisverwijzingen
  • Kruisverwijzingen invoegen naar paginanummer of hoofdstuknummer/tekst
  • Kruisverwijzingen bijwerken
  • Hyperlinks
  • Hyperlinks invoegen, gebruiken, bewerken en verwijderen
  • Citaat, bron en bronvermelding
  • Bron en bronvermelding maken
  • Illustraties, afbeeldingen en video
  • Afbeelding uit bestand of online illustratie of video invoegen
  • Afbeelding plaatsen, bewerken, aanpassen en tekstomloop
  • Tekenen, SmartArt, grafiek en meer
  • Vormen tekenen, opmaken, kopiëren, schikken en groeperen
  • SmartArt of grafiek kiezen, invoegen, opmaken en wijzigen
  • Tekstvakken maken en aanpassen
  • WordArt en initialen gebruiken

Excel Basis

(4 bijeenkomsten)

  • Inhoud
  • Kennismaken met Excel
  • De gebruikersinterface (lint, werkbalk, Backstage, LivePreview)
  • Schermonderdelen (titelbalk, formulebalk, statusbalk en weergaven)
  • Werkmap openen, opslaan, sluiten
  • Werkmap maken (lege map of gebruik een sjabloon)
  • Werkmap openen (beveiligde weergave) en opslaan (netwerk, cloud, oude versie, .csv)
  • Celwijzer verplaatsen
  • Gebruik de muis, naamvak of slimme toetsencombinaties
  • Cellen een eigen naam geven
  • Gegevens invoeren
  • Tekst, getallen en speciale tekens invoeren (valkuilen, AutoCorrectie, Automatisch aanvullen)
  • Vulgreep gebruiken voor automatische reeksen (met interval) en eigen reeksen maken
  • Snel aanvullen of Flash opvulling gebruiken
  • Cellen selecteren, kopiëren of verplaatsen
  • Selecteren met de muis of met slimme toetsencombinaties en meervoudige selecties
  • Snelle analyse van een selectie
  • Kopiëren en verplaatsen via klembord en plakopties gebruiken (kolomopmaak, waarden, zonder randen, transponeren)
  • Meer werkbladen in een werkmap
  • Werkbladen selecteren (aaneengesloten, niet-aaneengesloten of allemaal)
  • Werkbladen invoegen, verwijderen, andere bladnaam, andere tabkleur
  • Werkbladen kopiëren, werkbladen verbergen en zichtbaar maken
  • Berekeningen
  • Gebruik van de operators voor optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen
  • Formule invoeren en wijzigen (typen, klikken)
  • AutoSom-knop en opbouw van functies
  • Relatieve en absolute verwijzingen in formules
  • Werkbladen opmaken
  • Kolombreedte en rijhoogte aanpassen (even breed/hoog, max. breed/hoog)
  • Rijen en kolommen invoegen, verwijderen, verbergen, zichtbaar maken
  • Blokkeren van rijen en/of kolommen
  • Cellen opmaken
  • Thema’s in Office, celstijlen en tabelstijlen gebruiken
  • Celeigenschappen voor tekst (lettertype, uitlijnen, randen en kleuren)
  • Celeigenschappen voor getallen (getal, valuta, datum, percentage, speciaal en aangepast)
  • Pagina-indeling en afdrukken
  • Pagina-instelling (marges, afdrukstand, papierformaat)
  • Afdrukbereik bepalen, titels afdrukken, bladinstellingen aanpassen
  • Grafieken
  • Gegevens voor grafiek selecteren en grafiek maken
  • Grafiektype kiezen (kolom, lijn, cirkel, staaf, enzovoort), ontwerp en -indeling aanpassen

PowerPoint Advanced: Dynamische Presentaties en Animaties

(2 bijeenkomsten)

  • Diaovergang
  • Diaovergang aanbrengen en verwijderen
  • Effectopties en tijdsinstellingen voor diaovergang
  • Animaties
  • Animatie toevoegen
  • Effectopties en tijdsinstellingen voor animaties
  • Animatiepaden
  • Bijzondere effecten voor tekstobjecten, grafieken en SmartArt-afbeeldingen
  • Diavoorstellingen
  • Interactieve voorstelling
  • Hyperlinks en actie-instellingen
  • Diavoorstelling instellen
  • Try-out voor tijdsinstellingen
  • Doorlopende voorstellingen
  • Aangepaste voorstellingen
  • Presentatie delen met anderen
  • Dia's uit een andere presentatie overnemen
  • Opslaan als oudere versies, diavoorstelling, .pdf of opslaan op SharePoint, OneDrive
  • Video maken van een presentatie
  • Pakket inpakken voor cd-rom/usb-stick

    Officieel Schoevers-diploma

    De modules Correct schrijven en Zakelijke professionele correspondentie rond je af met een digitaal examen. De overige modules worden afgerond met een praktijkopdracht. Naast deze modules volg je nog trainingen gericht op computervaardigheden. Aan deze trainingen zijn geen examens gekoppeld. Na een succesvolle afronding van alle modules en het volgen van de trainingen, ontvang je het zeer gewaardeerde Schoevers-diploma ‘Professioneel Directiesecretaresse’.

    Planning
    Planning
    Planning
    Planning
    Planning

    Opleidingsvarianten

    De opleiding duurt 27 maanden. De opleiding wordt zowel overdag als in de avond verzorgd. De dagopleiding heeft 17 bijeenkomsten van 10.00 uur tot 16.00 uur. De avondopleiding heeft 34 bijeenkomsten van 19.00 uur tot 22.00 uur. Daarnaast zijn er 5 trainingsdagen van 09.30 uur tot 16.30 uur waarin je computervaardigheden getraind worden. Door de unieke combinatie van onderdelen zijn er verschillende werkdagen waarop je dit programma volgt. Je kunt deze opleiding ook grotendeels op afstand volgen op basis van e-learning. Zie Studeren op afstand voor meer informatie. Deze opleiding kun je ook in 15 maanden volgen.

    Investering
    Investering
    Investering
    Investering
    Investering

    Kosten dag variant, bij betaling in 1 termijn

    Inschrijfgeld
    € 100,-
    Lesgeld
    € 5.299,-
    Studiemateriaal
    € 750,-
    Examenkosten
    € 1.170,-
    Arrangementen (Food & Beverage)
    € 550,-
    Reprorechten
    € 15,-
    Totaalprijs (exclusief BTW)
    € 7.884,-

    Professioneel Directiesecretaresse - 27 maanden

    Praktijkgerichte opleiding voor een toppositie als supportprofessional

    Vorm

    Deeltijd

    Niveau

    MHBO

    Erkenning

    Kostenoverzicht

    Aanvragen

    Duur

    27 maanden

    Eerstvolgende startdatum

    13-12-2019

    Alle deeltijdopleidingen in één overzicht

    Wil jij op je gemak al onze opleidingen bekijken? Vraag dan hier onze studiegids aan. Je kunt kiezen voor een studiegids van onze deeltijdopleidingen.

    Wij helpen je graag met een persoonlijk opleidingsadvies!

    Telefonisch zijn wij bereikbaar van maandag tot en met donderdag tussen 08:00 uur tot 18:00 uur en op vrijdag tot 17:00 uur. Je kunt ons ook een bericht sturen via Whatsapp, van maandag tot en met vrijdag van 10:00 tot 16:00 uur.

     ​     035 - 7 506 140
          06 - 10 454 608
          Stuur ons een bericht